Gå till innehåll

Skummad gelatin - Material till egna kropsdelar


John

Recommended Posts

Tips för alla er som vill göra egna proteser! (Och inte har råd med skumlatex=

 

Steg ett!

Gå till din lokala butik med en inhandlingslista bestående av.

 

Bikarbonat 6-9 kr fp

Citronsyra 6-9 kr fp

Gelatinpulver 9-10 kr fp(ännu bättre köp sånt som fabrikerna använder, 270 till 300 bloom, dock dyrare)

 

Spring sedan till apoteket och köp

glycerol ca 60 spänn.

(trä lim eller Vinyl medium är valfritt men det ger ett starkare skum)

 

Steg 2.

Gå hem! (Eller där du nu vill arbeta)

 

Sätt på vatten i en stor kastrull, så där så at det nästan kokar.

 

Ta en bra glasskål eller ungnsäker form (se till så att du inte pajar morsans/eller farsans bästa)

 

Häll upp två delar säg till att börja med 10 msk Glycerol i skålen (inte det kokande vattnet)

 

Gör det samma med 10msk vatten. (eller sorbitol om du skulle ha turen att få tag på det.)

 

Värm upp vätskan genom att stoppa ned skålen i vattenbadet (att använda en aluminium kastrull till att ha ingredienserna i är ingen bra ide). inte så att den kokar men den ska vara varm.

 

Ta ur den.

 

Häll i 5 msk av Gelatinpulvret och rör om. (inte i det kokande vattnet)

 

När du rört om ett tag så gå iväg, se typ två minuter av introt på din favo rulle.

 

Gå till baka och stoppa ned skålen i vattnet igen, se till så att du inte bränner dig (AJ).

 

Rör om i ca 4 minuter...

Låt det inte koka!!! någonsin!! Aldrig koka!!! Sa jag att det aldrig skulle koka?

 

Ta av, låt det svalna och rör om lite i typ 1 minut (eller återgå till filmen men skyll dig själv)

 

Gör detta ca 6-8 gånger annars blandar sig inte allt så bra.

 

När du är klar med detta så kan du droppa lite på en kall yta (Gelatin härdar när det blir kallt) när droppen är mjuk fast ger efter så är det klart.=)

I alla fall steg två!

 

Steg tre.

 

Blanda ca 1 tsk Glycerol med 1 tsk citronsyra, och låt det dra en stund..

häll sedan ned det i ditt gelatin och rör om grundligt, se till att gelatinet fortfarande är varmt (går att värma upp=)

 

Ta sedan 1 tsk bikarbonat häll i det och rör om.. Nu ska gelatinet växa sig större...

 

Medan det fortfarande varmt så häll det i din form, som du så klart redan har gjort klar;)

 

Låt det svalna i minst 30 minuter… Prova dig fram.. se till att göra det bästa materialet du kan.. Prova med att blanda i trä lim efter att du haft i Citronsyran och innan du haft i Bikarbonatet.

 

SE TILL ATT NI INTE BRÄNNER ER.

 

Går också att göra i micro(vågsugn).. men se då till att röra om då och då och att det inte kokar! SA jag inte kokar?

 

Om ni bränner er så skyll inte på mig skyll på gud om ni tror på honom. Eller er själva för att ni inte var försiktiga!

 

Se så go do!

 

Detta har använts av Sfx folk sedan tidernas begynnelse..

(nåja sen början av 1900 talet i alla fall)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag glömde att säga att det inte går att spara de delarna som man gör så länge, då alla materiel är levande och typ ruttnar elelr faller sönder effter typ en vecka.. om ni nu inte förbättrar receptet så klart:) allt blir bättre med sorbitol!

Länk till kommentar
Share on other sites

Varsegod, kan säga att det med fördel funkar utan steg tre, att gjuta i negativ form. Den skumade varianten (steg tre) är aningens instabil med det receptet.. MEn med sorbitol och trälim ska det vara okej!

Om någon komemr på vart man kan köpa sorbitol i sverige.. så hojta till och det är nu;) Elle för den delen Vinyl Medium!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ibland ligger det nån sorts katalog på köksbordet som kommmer med posten, där man kan gjuta tvålar och massa annan kostig hobby. Liknar panduro (eller är det panduro?). Däri tror jag man kan köpa sorbitol. Sorbitol är ett sötningsmedel och borde även kunna köpas på apotek och häslobutiker. Jag erinrar mig att det förr hette rönnbärssocker? Äter man extremt mycket får man diarée.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Great! Kan du ta reda på vad den katalogen heter?

 

Vet nu att man kan köpa 1 liter Sorbitol (Sorbitolum liqide) På apoteket.. men det måste special bestälas, kostar 122 kr och ingen på de 5 apoteken jag vara på igår hade någon aning och ville inte beställa det till mig.. (bra service) Inte förens jag fick tag på en riktig pharmacepth (hur stavas det?) OCh jag ihärdigt sa att betekningen var den samma E 420, och att sorbitulomn bara är ett anant ord för sorbitol, så gick de med på det.. Så var ihärdiga.. tar typ en vecka att få det till ett apotek nära dig.

 

Gorse: ÄR nog inte panduro, tittade deras sortiment igår.. men ska kolla igen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Också, tartaric acid = Vinsyra, kan användas i stället för Citronsyra vid skumning.

 

Fick också tips om att blanda i en aning zink oxide i grundsatsen, för att få längre hållbarhetstid.

Skolim ska gå bäst i stället för vinylmedium.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kommer inte ihåg vad det är för katalog och jag brukar kasta den efter ett tag. Men jag skall kolla. Jag erinrar mig också att sorbitol burkade jag köpa i godisavdelningen när man skulle sporta eller vandra i skogen. I fyrkantiga avlånga paket och smakade lite bubbligt i munnen. Men det kanske inte finns nuförtiden?

 

För att handla på aptoteket är det bra om man har ett produktnummer eller ett aptoteksnamn så de hittar i sina kataloger. Jag brukar köpa ethyl accetat och det är samma visa där. De vägrar i tron att det är nått farligt. Med ett beställningsnummer brukar det funka.

 

En kul sida är annars http://www.kinn.com/ under gjuta och forma, men de hade ingen sorbitol.

 

Google hittar http://www.norfoods.fi/lundberg/html/sv_html/produkter-info/sorbitol.htm

 

Jag skall hålla ögonen öppna. Har du kollat på ICA, på avdeleninggen för lättsocker? (Jag skall kolla i skafferiet....)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorbitol finns inte i affärer, inte nu förtiden i alla fall, nu finns det andra mer vanliga sötningsmedel som aspartam.

 

http://www.kinn.com, är en bra sida och de är billigare än alla andra som jag hittat i alla fall. Problemet just skummad gelatine är att sakerna är svåra att få tag på, Men det är ett okej material för att det är billigt! till skilnad till skumlatex som desutom är ett helvete att få rätt och hålla på med... Desutom så finns det inget giftigt i Skummad gelatin, men i Latex finns det masvis av farliga ämnen..

Länk till kommentar
Share on other sites

Sky eye: Det är nog inte helt omöjligt. Destrosol låter bekant. Men jag skall i alla fall leta efter katalogen. Men jag tror inte det skall vara så omöjligt att hitta. I nästan var och varannan innehållsförteckning står det ju Sorbitol.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag har märkt det, att det finns i nästan allt, men jag tror att det är vanligare i industrin än på ditt lokala ICA, effekthusen köper in stora partier ifrån fabriken direkt och får då bättre priser, i min jakt på sorbitol, så har jag bara hittat det på Apoteket. Och då för specialbeställning. Vore ju skönt om det fasn någon butik, då man kan göra det mycket enklare för sig...

 

tex, Ett bra recept på filmblod, är Sorbitol och röd livsmedelsfärg.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Nu har man, gjort lite med gelatin.. Lägger upp en bild här, dock inte fått skumad

att funka till så mycket mer än, pressgjutningar, typ.

 

Men här kommer ett finger i gelatin..

 

Recept.

 

1 dl gelatin

1 dl sorbitol

1 dl Glycerol

gelatin finger.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ser ju övertygande ut. Frågor:

 

#1. Är det gelatinets naturliga färg?

#2. Kan man måla/sminka på fingret?

#3. När jag tittar i skafferier är gelatinet i ark, eller en burk pulver.

Är en dl gelatin i pulverform eller vaddå?

#4. Vad använde du som form?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, gelatin har vi funderat på att använda också till någon film. Det är ju också lättare att få till kanter med gelatin. Men så håller de ju inte heller... Man får se.

 

Vanligt formlatex (används för att göra typ tennformer tror jag) har vi använt och det funkar schyst tycker jag. Lite lång torktid iofs...

 

På vår blogg har vi lagt upp lite bilder på arbetet. Allt från skulptering till färdig mask. Det var ett tag sedan vi uppdaterad pga ett litet bakslag med tappad data. Men Nu är vi på gång igen. Men lite maskbilder finns där iaf.

 

I den här tråden länkade jag ju till ett finger jag gjorde i latex. Jag sminkade den också så att den skulle se död ut. Hehe...

 

EDIT. Kom på att jag sedan använde samma finger i filmen också. Finns på bild på bloggen. Det är ju en väldig fördel med latex, du kan hoppa på den utan att den tappar form.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ser ju övertygande ut. Frågor:

 

#1. Är det gelatinets naturliga färg?

#2. Kan man måla/sminka på fingret?

#3. När jag tittar i skafferier är gelatinet i ark, eller en burk pulver.

Är en dl gelatin i pulverform eller vaddå?

#4. Vad använde du som form?

 

#1. Det är inte naturlig färg, då är det typ, genomskinligt, jag har färgat med några dropar röd karamel färg och någon droppe gul, efter smak så att säga.

 

#2. Det är bara att sminka på med fetsmink, men var moderat;)

#3. Det är pulver det handlar om här...

 

#4. Form, ja det är en helt annan sak... Först har jag gjort ett avtryck av mitt finger i Alginat, gjutit gips i den..

Sen har jag penslat gipsfingret med ca 7 lager flytandelatex. medans fingret fortfarande är i Latexformen (som torkat mellan varven) har jag gjort en tubbel form runt Latexet med gipsbinda...

Sedan har jag gjutit gelatinet i den latex/gipsbindeformen.. det är lite pill, med alla grejorna, och man får lov att fin lira fram exakt vilket sätt som funkar bäst för en själv...

 

 

(tips.. låt gelatinet stå och dra i hälften av glycerol/sorbitolet innan ni värmer upp det.. inte kokar det... det är inget bra.. Ca 1 timme.. Sen bör man värma upp det en gång till efter att det svalnat igen..

 

(Zink, gör att gelatinet håller längre)

 

Hoppas det svarar på några frågor...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, gelatin har vi funderat på att använda också till någon film. Det är ju också lättare att få till kanter med gelatin. Men så håller de ju inte heller... Man får se.

 

Vanligt formlatex (används för att göra typ tennformer tror jag) har vi använt och det funkar schyst tycker jag. Lite lång torktid iofs...

 

På vår blogg har vi lagt upp lite bilder på arbetet. Allt från skulptering till färdig mask. Det var ett tag sedan vi uppdaterad pga ett litet bakslag med tappad data. Men Nu är vi på gång igen. Men lite maskbilder finns där iaf.

 

I den här tråden länkade jag ju till ett finger jag gjorde i latex. Jag sminkade den också så att den skulle se död ut. Hehe...

 

EDIT. Kom på att jag sedan använde samma finger i filmen också. Finns på bild på bloggen. Det är ju en väldig fördel med latex, du kan hoppa på den utan att den tappar form.

 

 

Ser ju bra ut:)

JAg kastade mitt finger hårt i väggen utan att det gick sönder.. men hoppa på det kan man nog inte. men JA, tycker gelatinet ser mer realistiskt utt. Och det är billigare.

men allt handlar oim tycke och smak tror jag..

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, jag tycker att gelatin ser lite blankt ut... Latex har en väldigt naturlig yta men är helt kritvitt, sen om du inte diggar min sminkning är det en annan sak. :) Det är egentligen min flickvän som är makeupartist. Jag bara lekte lite. Skumlatex, som brukar användas til mask, kan däremot se lite matt och tråkigt ut.

 

Formlatex kostar 75:- för en halvliter, mycket billigare än så tror jag inte du kommer undan med gelatin. Men jag dissar absolut inte gelatin, som jag skrev tidigare diggar jag materialet och är sugen att testa. Speciellt för små extensions.

 

I nya Makeup magazine visar de hur de gick tillväga under Apocalypto, de använde silikon. Verkar också grymt smidigt. Är ju sjukt mycket mask i den rullen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har också kollat på silicon, men det är nog bättre för en amatör att köra det på mindre doser... Är rätt dyrt.

 

Jag använder formlatex också..

 

Gelatin är inte så glansigt om man pudrar/sminkar det. (silicon är också rätt glansigt.)

 

Finns som sagt för och nackdelar med alla material..

Jag ska spela in en Zombie film till sommmaren och behöver material som är lätta att hugga av, därför känns i alla fall nu gelatin som ett bra material.. Om man skummar det så går det också snabbt att göra sår och annat skoj, typ bränsår med gelatin. ja det finns massor av användningsområden.. desutom, så om man inte är nöjd med en gjutning, så är det bara att smälta ned gelatinet och göra om.

 

JAg dissar inget av det nadra heller..:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 5 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...