Gå till innehåll

Redigering av super8 och dubbel8


supereight

Recommended Posts

Hejhej.. Har börjat nysta i familjens kartonger av super8-filmer blandat med dubbel8. Vissa av super8-filmerna har ljud, och vissa inte. Jag har en klipp&klistra anordning som passar till dubbel8, men inte till super8. [se bifogat]

 

Fråga 1:

Jag undrar var jag kan köpa/hyra en sån liten pryl till super8?

 

Fråga 2:

Skadar man ljudet på filmerna när man drar dom igenom en apparat av typen jag har? [se bifogad bild]

 

Mitt mål är endast att grovklippa för inlämning och överföring till DVD..

klippare.jpg

redigerare.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljudet bör inte skadas, så länge filmen eller magnetremsan skadas "rent fysiskt" genom att den repas/skrapas mot något. Det finns skarvapparater på Tradera eller på Blocket, finns det inte just nu så ploppar det säkert fram.

 

Förresten så är det inget som är nödvändigt för överföring till DVD. Att skarva ihop filmerna alltså. Det kan rentav bli sämre (om du inte vet hur du ska skarva filmen, och om du inte har riktig skarvtejp eller filmcement). En gång fick vi fick in en stor rulle där en kund hade skarvat ihop alla sina småfilmer och och misslyckats med hälften av skarvarna helt, så det ledde bara till extra besvär av hans skarvande...

 

Tackar för referensen Nils. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag skaffade mig en sådan liten rackare här om dagen till super8. Du kan ju höra av dig om du är intresserad, vet dock inte om jag själv kommer använda den, för att se resultatet innan jag skickar vidare filmen på scanning till Kent.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du ska tänka på då du skarvar, är att ha "ny" filmcement (klister), detta är en fäskvara.

Skulle det inte lösa sig för dig har jag några skarvapparater märke Bolex tar både Normal 8 och S-8.

Sen finns även skarvtekniken med tejp, men om detta kan jag intet.

 

Det bör inte vara något problem att köra filmen med magnetspår i den red.apparat som du har på bilden, förutatt att denna inte är har mekanska skador där filmen passerar bildfönstret, dvs där filmen kläms mellan metallplattorna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej!

Tänkte sticka in en fråga angående redigering. Är jag helt ute och cyklar om jag resonerar så att jag vill skippa den manuella "klippa-klistra" redigeringen genom att först scanna in det oredigerade super8-materialet för att sedan redigera med Premiere-pro i datorn? Missar jag nåt väsentligt i processen på detta sätt? Jag vill ju på intet sätt förta super8-kvalitén.

/Magnus

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Tänkte sticka in en fråga angående redigering. Är jag helt ute och cyklar om jag resonerar så att jag vill skippa den manuella "klippa-klistra" redigeringen genom att först scanna in det oredigerade super8-materialet för att sedan redigera med Premiere-pro i datorn? Missar jag nåt väsentligt i processen på detta sätt? Jag vill ju på intet sätt förta super8-kvalitén.

/Magnus

 

 

Du har mycket att vinna på att kontakta en firma som har en proffesionell filmscaner (tex Uppsala bildteknik). Redigera i datorn! Då slipper du försötra filmen och du har tillgång till extremt bra filter för tex korrigering och brusredigering. Tror inte att skillnaden är märkbar sålänge du inte komprimerar om filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Hur är detta företaget att anlita? http://www.bgavideo.com/Smalfilmtilldvd.html

De säger att de scannar med "3ccd-teknik (varje bildruta separat) för högsta möjliga kvalitet"

Detta med 3CCD på en videokamera förstår jag men beskrivningen är luddig som förklaring av hur de scanar. Som tekniknörd vill jag veta exakt hur det går till tekniskt. Hmm, det går ju att ringa och snacka med dem också förstås.

De skickar IOFS en demo dvd, gratis, där man kan bedöma deras arbete. Det är ju just.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ehrmm, ehrmm. Det här skriver jag faktiskt inte för att jag ser tillfället att "tjäna en hacka", utan snarare för att jag vill bespara dig en onödig utgift, en utgift du kommer att bli besviken över.

 

Företaget du nämner har jag anlitat, i ett test (Gävle-delen av företaget). Det är många som hör av sig till mig, folk som är missnöjda med överföringar de fått från andra företag. De frågar mig "Ska det se ut såhär?", "De säger att de scannar filmerna, men kan de ha använt en filmscanner när...", osv. Kort och gott, det finns många företag som gör risiga överföringar. Dock ska jag påpeka att ovanstående citat inte är tagna ur en diskussion om företaget ifråga.

 

Så, som sagt har jag anlitat dem i ett test, jag skickade en av mina personliga filmrullar (på mig när jag är liten bl.a.) för att se vad andra kan leverera för kvalitet, kan det bli så dåligt som folk beskriver? En del har skickat bilder via email men det är svårt att veta om det är fel på filmoriginalet.

 

Återigen är ovanstående inget som jag kan referera till företaget som nämns. De var bara ett i mängden av företag på nätet, som jag valde ut i blindo. Jag valde ut dem eftersom de just skriver på sin hemsida att de ska vara så bra, jag ville se ett företag som var bra. Skulle jag medvetet ha letat efter ett sämre företag så hade det varit lätt att hitta hemmahattare som har hemsidor och överför film. Men jag ville faktiskt ha värdigt motstånd (annars är testet i sig ganska ointressant).

 

Jag bad dem att överföra en filmrulle till miniDV, den skickades in av en bekant (om de skulle känna igen mitt namn). Resultatet kan Ni se här: http://www.uppsalabildteknik.com/provfilmer2.php#test bedöm själva om Ni vill skicka filmerna dit.

 

När bilden har öppnats så flytta muspilen över bilden. Och flytta bort muspilen. Genom att flytta muspilen över bilden så växlar man mellan resultatet från vår scanning och resultatet från dem. Jag har definitivt inte fifflat med bilderna för att vi ska se ut att vara överlägsna, det behövdes inte. Det var faktiskt så här jäkla dåliga bilder jag fick direkt från miniDV bandet.

 

Det är för jäkligt att folk ska behöva betala för sådant här, de hade inte ens synkat sin projektor med videokameran (det kan man se på ett filmklipp som kan laddas ner, ljusstyrkan pumpar upp och ner hela tiden). Kolla in bilden längst ner, jag tror att den är störst skillnad på den bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant att se hur bra det kan vara ?

Min farsa gjorde en överföring för ganska många år sedan till VHS. Super 8 filmer från tidigt -70 tal. Det ser ut som fan.

För det första hoppade filmen lite varstans fast det var vi vana vid varje gång vi hyrde eller lånade en projektor för att kunna titta på filmerna. Sedan är det alla möjliga färger på himlen, mest gult ... :( Flimmrar gör det också.

Eftersom farsan köpte filmkameran ny så tror jag att filmerna nog inte är så hoppiga utan ganska bra. Några sekvenser är suddiga vid närbilderna men det beror på orutin och skärpeinställningen vid filmtillfället.

Tycker aldrig att det var någon kvalitet på filmerna vid visning med projektor heller så därför skulle det vara roligt att nu scanna över dessa filmer till mini DV och plocka in i datorn för att kunna klippa ihop till en fin 70 -års DVD present till farsan :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmen transporteras kontinuerligt, och flashas av LED ljus (den heter Flashscan8) vid varje filmruta. Sedan räknar scannern ut var den ska klämma in extra bildrutor (för att komma upp från tex 16 bilder per sekund till modern TV standard med 25 bilder per sekund). Det går att justera hastigheten från typ 3 sbilder per sekkund till 25 bilder per sekund, scannern sköter pulldown (fyller i med "nya" rutor med jämna mellanrum)

 

LED ljuset övervakar jag hela tiden, i realtid. Och justerar för att "dra färgerna rätt" om filmen har färgstick, det kan variera beroende på filmsort, inomhus- och utomhusscener osv.

 

Därefter tas alla scannade filmer in i ett redigeringsprogram (detta gäller endast gamla filmer som vi ska in och förbättra, inte Era nyinspelade filmer som Ni själva vill ha full kontroll över) där vi klipper upp filmen i scener med olika behov av ytterligare finjusteringar. Vi justerar skuggor och högdagrar separat, försöker dra upp ljuset vid underexponerade scener osv.

 

Därefter exporteras varje filmrulle separat till en ny fil. Därefter antingen bränns filerna ner på skivor, spelas in på miniDV band, eller så skapar vi menyer till film-DVD skivor med texter osv. Menyerna ska exporteras till ytterligare en ny uppsättning, nu i färdigt "film-DVD format".

 

Därefter bränner vi film-DVD skivorna.

 

------------------------

 

Förresten, det kan hända att filmerna är hoppiga pga dåliga skarvar. Om man inte får avståndet mellan perforeringarna perfekt så hoppar bilden till i skarven. Svårt att säga vad det kan bero på, på det scannade materialet kan man se (efteråt) om det finns dubbelexponerade bilder. Finns det det så är det bombsäkert ett fel som finns på filmoriginalet. Av någon anledning så har kameran inte kunnat/orkat dra fram filmen till nästa ruta, den exponerar bilderna lite överlappande, dubbelexponering. Kan se ut som en "hoppig bild" om det är lite dubelexponerat. Men det kan ju förstås vara något annat också...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker aldrig att det var någon kvalitet på filmerna vid visning med projektor heller så därför skulle det vara roligt att nu scanna över dessa filmer till mini DV och plocka in i datorn för att kunna klippa ihop till en fin 70 -års DVD present till farsan :)

 

Det kommer definitivt att se bättre ut än på VHS bandet.

 

Men bilden kommer nog inte att bli bätte än den var när Ni såg på filmerna med en projektor (om det inte var en dålig projektor då...). Är filmen oskarp så är den det efter scanningen också. Det som kan bli bättre är färgerna (omj man har filmat med fel filter, om filmerna har åldrats och fått färgstick, om man har filmat med lysrörsljus, osv).

 

Men rent generellt "bildkvalitetsmässigt" så kommer det inte att ske några under. Det som händer om man gör en dålig digitalisering är att bilderna blir betydligt mycket sämre än filmoriginalet. Det man får efter en bra digitalisering är i princip lika bra bilder som du får med projektor, eventuellt bättre färger.

 

Det är omöjligt att säga "så här bra kvalitet är det på super8 filmer". Det beror helt på om man har använt en bra kamera och exponerat filmerna rätt.

 

Man kan jämföra det med en kompaktkamera och en systemkamera för stillbilder (35mm kameror). Med en billig kompaktkamera så får man bilder, exponerade på en 35mm filmremsa. Men bilderna blir kanske inte superbra (beror på kameran). Med en bra systemkamera och bra optik får man finfina bilder, på en 35mm filmremsa. Det beror på kameran. Båda kamerorna använder samma 35mm filmremsa. Samma 8mm filmremsa används av olika 8mm filmkameror också. De bra och de dåliga.

 

Finns det förresten folk här som inte vet vad en stillbildskamera som använder film är, och att filmen ska skickas till framkallning? Då förstår Ni inte min jämförelse här ovanför heller. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Första delen av det vi fick överfört hoppar upp och ner hela tiden i ca 2 minuter. Jag har inte kollat på själva filmen men det där hoppandet var vi vana vid även när vi tittade på super 8 på projektor.

VHS överföringen klarar antagligen inte kontrasterna så bra. Det vita är för vitt och lågdagrarna smälter ihop med det svarta.

Därför är jag förvånad över kvaliten på det material ni har på er hemsida.

Kameran farsan köpte var enligt den tidens mått en av de bättre, vad han minns. Kan ju vara fel förstås. Jag har den inte hemma utan svågern har den i någon garderob. Det var en Chinon har jag för mig.

En lite rolig historia angående köpet 1971 :)

Farsan fotograferade mycket dia och en del svartvitt och var ägare till en Leica M2 med "tillbehör". När han sålde den var handlaren överlycklig eftersom de sällan gick över disk.

Vi fick filmkameran och en vanlig lätt begagnad 35mm Minolta (utan utbytbart objektiv men ändå bra kvalitet)

Dessutom blev det pengar över till en ny Electrolux dammsugare och en elvisp av märket Krupp !

Idag har väl en Leica M2 viss kultstatus men mycket pengar är den inte värd idag

:) Dia bilderna på mig när jag är liten, tagna med Kodakchrome64 (och KodakchromeII tror jag det fanns med) talar dock sitt tydliga språk. Det var ruskigt fin optik på den kameran.

 

Angående film och video så förundras jag också av hur många som inte vet vad film är. Tydligen är man ruskigt gammal eftersom man varit med om det mediat :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte kollat på själva filmen men det där hoppandet var vi vana vid även när vi tittade på super 8 på projektor.

 

Vilket betyder att det är fel på originalfilmen. Pga felaktig kassett, kamerafel eller något.

 

Därför är jag förvånad över kvaliten på det material ni har på er hemsida.

 

De från single8 var alldeles nyframkallade när jag scannade dem, de är filmade med den bästa 8mm kameran som tillverkats. En Fujica ZC1000. :)

 

De bästa super8 filmerna är från -70 talet, filmade med en Beaulieu 4008.

 

Sedan finns det många exempel på extremt dåliga färger också, på filmer som har blivit så gott som förstörda... Det smakar nog surt idag, om man minns att man sparade på utgifterna och filmade med Agfa, Ferrania eller något annat uddamärke istället för Kodak med sin 8mm kamera. Så gott som alla Agfa filmer som är gamla har dåliga färger, en del är rktigt dåliga...

 

Angående film och video så förundras jag också av hur många som inte vet vad film är. Tydligen är man ruskigt gammal eftersom man varit med om det mediat :p

 

Det lustiga är att digitalkameror som är något att ha (som kan ge bra bilder alltså) inte har funnits särskilt länge alls...

Länk till kommentar
Share on other sites

I farsans diabildsamling från -60 talet finns det en rulle tagen med Agfa Geavert. De bilderna är helt röda och förstörda.

De flesta är, som tur är, tagna med Kodakchrome. Många av dem ser ut som om de var tagna nyligen.

Jag har dock fått ta bort glasramarna där det växte något på insidan. Det fick bli glaslösa i stället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Glasramar är det värsta som finns! Inte nog med att de gärna har fingeravtryck, de finns smuts mellan glasen, de kladdar ihop med bilden och lurar scannern rent allmänt.

 

Har du provat att scanna de röda bilderna? Det går att få förvånansvärt bra färger efter färgkorrigering. Men om det inte är några särskilda bilder utan "dussinbilder" (alltså sådant som det i princip finns andra ex. av, fast med bra färger) så är det ju ingen mening att lägga ner tid på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...

Hej

jag har för mig att det fanns en gång en liten låda med spegel som film visades så man kunde

filma av den Har sökt och sökt men hittar inte någon sådan Jag har massör med film så det skulle ruiner mig om jag skickar

in alla. Var finns det ett större sortimen av tillbehör av suber 8 dubbel 8 tillbehör?

 

Rainer:OO

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...