Gå till innehåll

Billiga effekter


kamera10

Recommended Posts

Om du vill ha en egen fräsning & rök i din egna film.

 

Gör så här:

 

ta 2 msk saltpeter och 2 msk socker i en aluminium skål som du gjort själv av aluminium. Blanda nogrant. Gå sedan ut på sten mark/asfalt/sand. tänd eld på det.

 

Röken blir svart och röker ut av @#*-!!!

saltpeter går att köpa i mat affärer. ex ICA, COOP.

Länk till kommentar
Share on other sites

kanske syftade på att lista alla billiga effekt-knep i en tråd...

 

bräd-minan (också vanlig på forumet):

 

Gräva hål.

 

Ner med brädände.

 

fyll över med aska och skräp.

 

roll camera.

 

spring och stampa på änden som sticker upp.

 

upp flyger ett rökmoln med debris och annat skoj...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Det här med salpeter o socker får mig att minnas några hyss från barndomen. Jag och en kompis tog med oss dylig blandning till en vedeldad bastu som drevs av ett gäng gamla gubbar. Vi tyckte det var kul att basta med även testa vår nyfikenhet. När gubbarna satt och svettades passade vi på och slänga in flera påsar salpeter i kaminen. Efter någon minut kommer gubbarna utspringande och undrar hur i hel..ve..te det plötsligt kunde bli 110 grader!

 

Jodå, vi experimenterade mycket med sånt. Minns att vi även blandade i finmalet träkol också för rökens skull. Sedan lekte vi med lite farligare grejor; Jodkväve. Man hällde vätskan på tex marken, lät det torka till genomskinlighet och pang vad det small om man berörde fläcken med något. Man kunde även göra små bollar av jodkvävet men då blev det riktig farligt när de exploderade...men kul

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Halloj, vi har precis smällt av ett antal svartkrutsladdningar i vårt filmprojekt.

 

Salpetern på ICA funkar inte något vidare bra. Det finns bättre att köpa (vet inte var, vår pyrogubbe har koll). Själv köpte jag massor med salpeter i onödan men vi kokade lunta på den istället så det kom till användning.

 

Vi blandade svartkrut (som jag förstår faktist går att beställa numera.... hur tusan det nu går till med frakt och annat) med 30% socker/salpeter (50/50) och det blev en himla fin vit rök. :-)

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Rökvätskan (fog juice) blir ju till rök när mycket av det förångas. Istället för att köpa en löjligt dyr sak som bara värmer upp vätskan och blåser ut den (rökmaskin) så tog jag en extern brännare i el. Ser ut som en minispis och kostar runt hundringen drygt. Sen så borrade jag hål i ett lock och drog dit en lite slang som jag lät det droppa rökvätska på den varma plattan eller botten på kastrullen. För att få röken att stanna på vid midjenivå så andve jag en fogchiller på svag nivå ( http://www.gotfog.com/fog_machine_chiller.html )

Ett hemmabygge, fog chillers kan man bygga genom den simpla versionen. ett rör med is!

 

Sen när allt startas upp så är det baa att börja filma!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...