Gå till innehåll

"kameran har gått långt"


anders10

Recommended Posts

eller kort.. det hör man ju ganska ofta. jag undrar vad som räknas som långt. är det 100 timmar eller 1000?

 

vad är långt för en sony pd 150/170? eller för en xl1/xl2:a?

 

knepig fråga..!!

 

vänligen

anders

 

äsch, så länge kameran är välvårdad i övrigt så spelar det mindre roll hur långt den gått... fast rekommenderat är väl att byta ut vissa delar när den passerat 1000h.. så där skulle jag sätta gränsen för långt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Om vi hoppar tillbaka några år så var det lite spännande hur länge videobandspelare höll. Familjens första VCR var specificerad till 500 h trumtid innan man rekommenderade byte av videohuvuden. Nästa VCR (N1702) gjorde stora språnget, då rekommenderade Philips 1000 h innan byte av videohuvuden. Men V2000 blev det åter en fördubbling, till just 2000 h, men de var lite lustigare och höll sällan så länge.

Nya Panasonic och JVC S-VHS-spelare rekommenderade man större rengöra och eventuellt byte av videohuvud vid 5000 h. Jag tror inte nån av mina han gå så långt innan de blivit mer eller mindre avställd.

 

Moderna kameror då? Jag har inga direkta siffror att plocka ur servicemanualer etc, men en servicekille jag anlitat har sagt mig att han tror det lutar åt 5000 h på videotrummorna även där. Oftast åker de nämligen i backen eller skadas på liknande sätt långt innan bandspelardelarna ger upp.

 

Så välvårdat är nog bästa timräknaren. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...