Gå till innehåll

Bygga egen 35mm adapter


janneck

Recommended Posts

Vet inte om det är rätt tråd att skriva det här i men jag kör ändå.

Jag har en 35mm Adapter från Letus och har alltid haft svårt att fokusera min HV30 på adapterns mattskiva. Lärde mig igår ett jättebra sätt.

1. Skruva in nått objektiv på adaptern (Jag körde på en Canon 28mm men det är oväsentligt)

2. Ställ in skärpan så nära som möjligt och peka kameran långt bort (så att allt blir oskarp)

3. Se till att adaptern är avstängd (d.v.s. att mattskivan inte vibrerar).

4. Ställ kameran på autofokus (kameran kommer att fokusera på mattskivans korn, men det kan ta några sekunder innan den hittar dom).

5. Stäng av autofokus

Klart. 100% garanterad fokusering mellan kamera och mattskiva.

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 1 år senare...
  • 2 år senare...
  • 4 månader senare...
Någon som vet ifall Daniel's GG-Holders for 35mm DOF Adapters fortfarande är igång eller har han lagt av?

Vill nämligen beställa en del därifrån men har inte fått något svar än.

 

EDIT: Är det någon som vet varifrån jag kan få tag på en gg-holder med eller utan fokusskärm eller vad det heter?

 

lite sent kanske men jag har delar från honom som jag köpte för något år sedan men byggde aldrig klart min adapter och nu behöver jag inte dem längre

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...