Gå till innehåll

Bygga egen 35mm adapter


janneck

Recommended Posts

  • 5 månader senare...

Jag skulle tipsa att försöka bygga en först. Eller ja det är ju visserligen en smak sak. Men vad har man liksom lust med? Spendera väldigt många kronor på en 35mm adapter eller att bygga en för väldigt mycket mindre kronor. Brevis tex, kostar ju över 5000kr. Man kan bygga en grym adapter på under 2000kr. Men det är ju också frågan om tid, pengar och uthållighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok tror jag ger mig in i byggandet av en, men funderar litte på norberts tips till ritning, är det nogån som har något test klipp filmat med en sån version av adapter? ser väldigt suddigt ut på bilderna på den sidan, och så tänkte jag på den frostade skivan som andvänds borde inte det försämra kvalitén eftersom att på en ickedynamisk så andvänds riktiga foto mattskivor. finns det många fler tutorials hur man bygger en? vilken verkar mest lovande? och vart menar norbert på att konvex linserna ska sitta? Ständigt dessa 35mm adapter frågor hehe

 

Nån som vet hur letus eller brevis ritningar ser ut? kanske nån som har skruvat isär och kollat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Adaptern jag tipsade om har ingen lyckats bra med vad jag vet. Alla som jag vet om fick liknande resultat som jag, dvs en gul hotspot, extremt mycket vinjettering, fult bokeh och ojämn skärpa eftersom skivan vobblar en aning. Jag vet ingen som har fått så fint resultat som i tutorialen i alla fall.

 

"Riktiga fotomattskivor" är egentligen inte byggda för den här typen av användning så risken finns att de flesta är korniga och degraderar bilden om man inte sätter dem i rörelse. Det har diskuterats mycket om vilken mattskiva som är den bästa för statiska adaptrar, dvs inte så kornig men inte så finkornig att bokeht blir fult och inte så tungt slipad så att ljusinsläppet lider. Det finns vissa som fungerar bra.

 

Här finns en tutorial som har blivit väldigt populär: http://www.jetsetmodels.info/news.htm

Letus och Brevis är byggda på samma sätt, bara att finare optiska element används i de kommersiella adaptrarna antar jag.

 

Jag menar att de konvexa linserna ska sitta bakom och framför mattskivan med den plana sidan mot skivan som en hamburgare, såhär: (|)

Men vad jag egentligen saknade var en bra achromatlins, dvs en finare variant av macro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Han har en videotutorial som förklarar allt på enklast möjliga sätt och det ska inte vara svårare än att köpa delarna, skruva ihop dem, borra ett litet hål och löda ihop några kablar. Den heter "DIY 35 VIDEO TUTORIAL". Inget hi-tec här inte. :) Nu erbjuder han även en stepring som omvandlar Canon-tubens gänga till en standardgänga så du slipper limma dit ett UV-filter till och med.

Hittills har det sett ut som att man får hyffsad kvalitet för pengarna av en sån adapter.

 

Folkets favoritskiva verkar till större del vara Canon EE-S som har en egen fresnellins inbyggd, vilket innebär att man inte behöver någon planokonvex lins. EE-S är också populär för statiska adaptrar då den inte är så kornig.

Många andra hävdar att en hemmagjord vaxskiva eller slipat glas ger mer oregelbunden spridning på ljuset och därför en mer naturlig bild, men då behöver du som sagt en planokonvex också. En annan fördel med hemmagjord skiva är att man själv kan bestämma hur balansen ska vara mellan trovärdigheten på bokeht och ljusinsläppet.

 

Jag tänkte själv bygga en sån här adapter men jag har lagt projektet på hyllan ett tag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänker köra på en sådan som tutorailen beskriver, kollat runt litte på tradera och det verkar dåligt med delar, det finns mycket på Ebay men då åker man på en otrevlig frakt, jag får lägga upp en sökes på Annonsering.

 

Ingen utav er som har nån utav Canon EOS macro tubes set, 55mm UV-Filter Hoya HMC eller Canon Ee-A screen liggandes i nån liten låda hemma?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag redigerat den här. Detta har jag fått fram. i listan på skaffa fram till en 35mm adapter. Listan från Daniels tutorial. (hv20 35mmadaptern)

 

Börjar med 35mm adaptern utan vibrator

 

Macro EOS - tub (vet ej ifall denna stämmer men) 383kr med frakt. om du "köper den nu"

http://www.tradera.com/3st_mellanringar_for_Canon_EOS_MAKRO_-auktion-46428278

 

Mattskiva (Canon Fokuseringsskiva EE-S helmatt för manuell fokusering (EOS 5D) - cyberphoto 300kr

 

Fokus plattan "SH-57EE" (där mattskivan ska ligga i) ca 140kr

(http://www.jetsetmodels.info/static.htm)

 

Macro lins - 100kr - 500kr kanske?

 

ett par uv filter och dyl - 100 - 200kr

 

step upp ringar - 50 kr st från 43 - 49

Länk till kommentar
Share on other sites

har snabbt tittat på Makro tuben och den verkar dyr för på listan på http://www.jetsetmodels.info/news.htm så står det att man behöver 2st tub set och dom kostar cirka 70 kr st men det kanske bara är en mellanring vet inte riktigt det är som grekiska för mig men nån som vet svara fort så kan jag eventuellt lägga ett bud på den på tradera

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilket fynd Tomtebo! Tackar! Har dragit mig för att köpa på ebay jag med så jag slog till direkt på tradera.

 

KF.ent: Man behöver oftast två tuber till större kameror. Mindre kameror har bättre närgräns och klarar sig med en, men då får man lite förvrängning i bilden utåt kanterna. Detta avhjälps med en bra achromatlins. Daniel kan nog hjälpa till med detta. En billig macrolins istället för en bra achromat kan göra bygget billigare men det blir istället en onödig flaskhals.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommer eventuellt att få tag på en HV-20 den är ju rätt så liten men det verkar ju smidigare att köpa två set tuber, tack för all hjälp hitills! Kommer nog med mer frågor när som helst hehe, typ som är det direkt märkbart att det är grusigt när man filmar med en statisk ist för en dynamisk? Det är ju inte så mycket mer jobb för att göra en vibrerande.

Länk till kommentar
Share on other sites

hur ser en macrolins ut? Jag menar, hur ser man på en att det är macrolins? Ska ut åp junkmarknaden i morgon p¨å vaksalatorg (uppsala) och där är det en hel del personer med invandrarbakgrund som säljer gammal teknikjunk, bla mkt kameror och tillbehör. Man kanske kan impulshandla en macrolins. Står det bara rätt och slät macro på dom eller?

Sen linsen man ska ha till huvud lins sen, vad är det för typ, bara vilken som helst eller ska det vara speciella mått?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommer eventuellt att få tag på en HV-20 den är ju rätt så liten men det verkar ju smidigare att köpa två set tuber
Daniel har testat detta och kom fram till att HV20 inte klarar av att fokusera på mattskivan om man använder två tuber utan achromat när man har zoomat in nog för att fylla hela bilden.

 

Står det bara rätt och slät macro på dom eller?

Sen linsen man ska ha till huvud lins sen, vad är det för typ, bara vilken som helst eller ska det vara speciella mått?

I bästa fall ska det stå MACRO på dem antar jag. Det stod det på mina i alla fall. Annars är linserna konvexa till formen.

Jag är inte säker på vilka objektiv som kan användas på Canontuberna men Canons FD-linser brukar vara populära eftersom de är relativt billiga. Själv kommer jag nog att köpa en adapter så att jag kan använda mina Nikonobjektiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inga problem Norbert. Den där säljaren har haft framme dom där EOS tuberna framme åtskilda gånger. Jag visste inte direkt ifall det var den tuben, men jag antar nu tanke på du köpte den att det stämmer.

 

Macro linser finns i kikare bland annat, eller ja, sådan där linser om jag har förstått. Annars säljs dom här på tradera. http://www.tradera.com/Narbildslins_Macro_10_58mm-auktion-46600804

är ju visserligen 58mm så jag vet inte ifall de skulle passa i tuben? vem vet? vad har tuben för diameter egentligen?

 

denna stepupp ringar är ju trevliga också

http://www.tradera.com/Step_up_ringar_mellan_49_77mm-auktion-46024156

 

 

I hv20, ska det vara två tuber eller en?

Länk till kommentar
Share on other sites

Snyggt beta75, dock lite smuts på mattskivan men jag förstår ju varför. Jag har länge funderat på ifall man ska köra statiskt (utan vibration) eller med vibration. Tänker mig framför allt resultatet och priset..

 

En Statisk 35mm adapter är ju självfallet billigare men hur blir kvaliteten? Är det så mycket "sämre" så att det är bättre att köra med vibration 35mm adapter?

 

Beta75: vilken kamera använder du? Skicka gärna upp bilder på din rigg samt hur du gjorde!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tomtebo: Tror det finns bara en variant av Canontuberna och de har ingen standardgänga utan man får antingen limma fast ett 57mm uv-filter (som passar i tuben tydligen) eller köpa Daniels egna stepring som passar på tubens gänga och omvandlar den till standardgängan 55mm.

 

Till HV20 kan man ha EN tub men om man kör utan achromat så blir bilden aningen förvrängd utåt kanterna. Daniel har föreslagit en achromat med omkring 65mm brännvidd (fl) och 30-40mm diameter till just HV20. Ska man ha två tuber är en achromat tydligen ett krav för att kunna fokusera på mattskivan överhuvudtaget när man zoomar in för att fylla bilden.

 

EE-S-skivan ska fungera ganska bra även utan vibration. Prova att göra en statisk adapter först. Om det blir för kornigt så sätt dit en motor bara. Fördelen med statisk adapter är att man kan ha hur korta slutartider som helst utan att man märker någon skillnad. Svagheten hos just vibrerande adaptrar är att när man pumpar upp slutartiden så blir den till slut snabb nog för att "frysa" vibrationerna så att kornen syns.

Det blir inte så mycket billigare att göra en statisk ändå. Motorn och rheostaten är inte de dyraste delarna om du ändå ska beställa andra delar från Daniel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beta: Ja just de ja!

 

Norbert: Mjo, jag kör nog på statisk i början. Ska leta upp en tub. Ska man köpa den där lilla plattan som Daniel säljer eller ska man fixa det på annat sätt? (den plattan man lägger mattskivan på) Hey, vänta lite (fick en snilleblix) Har en gamla SLR kamera där jag fick objektivet Canon FD 50mm 1.8. I den finns det ju en mattskiva (som är kass med ändå) i den finns det en ram som mattskivan sitter i. man kanske kan pilla ut den och limma fast den nya mattskivan på och limma fast den i ett filter ring. fast frågan ifall det är värst besväret.. Vad tror ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tomtebo: Det kan mycket väl fungera om du är händig av dig och har tålamod. Se till så att mattskivan i din kamera inte har något mönster eller någon markering i mitten, speciellt om du ska göra en statisk. Mitt tålamod är inte det bästa så jag kommer antagligen att köpa Daniels "focal flange ready" mattskivehållare om jag känner att jag har dinero över. :) Sedan är jag ute efter just EE-S eftersom den verkar rendera ett hyfsat bokeh och den har även inbyggd fresnel så att man slipper sätta in en pcx.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...