Gå till innehåll

ännu en kameratipstråd


Java ex Machina

Recommended Posts

Jag fick chansen att låna en dv-kamera över helgen så nu har jag äntligen lyckats filma litegrann (kommer att lägga upp en liten kortis nu i veckan förresten). Det jag kommit underfund med iaf är att jag måste skaffa mig en egen kamera.

 

Jag tänker mig en billig och behändig DV-kamera (HD är inte nödvändigt), gärna som man kan öka frameraten på och spela in slo-mo.

 

Vad är det jag borde kolla efter för märken och modeller? vad brukar man få ge för en kamera nuförtiden? Om jag vill ha något man kan t.ex. sätta ett vidvinkelobjektiv på, hur mycket mer får jag betala ungefär?

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet är att det är få kameror du kan höja frameraten på som inte kostar skjortan alt har annan defekt.

 

HVX200 kan filma 50fps 720P som sedan kan spelas upp i 25P för slowmotion. Pris 65 000kr plus lite till...

 

Sony HC3 kan filma ännu högre framerate men då sänker den kvaliten på filmen till en kvalite som inte duger för kortfilm.

 

Då har du kvar det enkalste alternativet. Köp valfri MiniDV kamera. Spela in 50i, sakta in filmen med 50% vilket kommer ge dig 25P med slowmotion (50%). Billigt och enkelt. Det hela hänger på redigeringsprogrammet egentligen.

 

En HDV kamera är ju egentligen ännu bättre då den har högre upplösning till att börja med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är du ute efter i bildkvalite?

Jag vill ha nåt jag kan göra enkla småprojekt med men som fortfarande ser rätt bra ut. Det mesta jag filmar kommer nog att hamna på nätet, men jag vill ändå ha möjligheten att göra t.ex. en schysst lågbudgetnovellfilm med bra foto.

Så nåt man kan montera fast t.ex. en vidvinkel lins eller en 35-mm adapter på vore ju bra om inte priset rusar iväg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja som det låter går jag än en gång med MovieSwede.. för att kunna göra det du vill så måste du ha en rejäl kamera, det är i princip allt de du beskirver som kräver de dyrare modellerna. Slow går att lösa betydligt snyggare i After Effects eller helst av allt Shake än det går i tex Final Cut (vilket i sin tur är oändligt mycket bättre på detta än tex Adobe Premiere)

 

Vill du köra 35mm så går det till de flesta 3CCD dv kameror (och hd såklart) med där är det snarare optiken än kamerorna som är den dyra biten.

 

Men ex en Canon XM2 med en 35 mm adapter skulle vara en budget lösning som ger en vettig bildkvalite tycker jag iallafall. Självklart blir det bättre med en HDV men för att göra till nätet duger det mer än väl, finns hur mycket demo på denna setup som helst på nätet om du googla lite. Lycka till och visa gärna resultatet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...