Gå till innehåll

"Kåt"


UvenEye

Recommended Posts

Just nu håller jag på och utveckla en idé som i princip är tänkt som en komisk berättelse om en tonårskilles hela resa från första gången han runkar till den stunden då han äntligen förlorar oskulden. Alla sjuka idéer och fixeringar och andra typiska tankar en kåt tonårsgrabb brukar/har haft nån gång.

 

Men i alla fall, kan berätta mer sen, men nu har jag bara en fråga och det är om ni/nån är villig att läsa de första 3-4sidorna jag skrivit. Det är så att jag tänkt börja med en ca 2 sidors lång monolog, där det enda man får se är killen som pratar och berättar om detta. Jag vill bara veta om ni tror den kan hålla och inte vara uttråkande.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Innan jag läste var jag skeptiskt inställd, men med rätt skådis och framtoning kan det bli bra (sedan vet jag ju inte vad som händer härefter)

Om jag ska ge någon "konstruktiv kritik" som alla verkar göra här på forumet så är min spontana tanke att det i andra halvan blir lite väl mycket detaljer om annat än ämnet, det centrala kan tappa fokus då.

Jag tycker verkligen du skall fortsätta med det här projektet, det kan bli intressant

 

 

Sael og blessadur

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj jävlar, den där monologen håller ju på i all evighet! Ärligt talat så tror jag inte att det funkar. När killen nämner första gången han blev kåt så vill jag verkligen se bilder. Alltså att incidenten med Lena borde visas istället för att berättas.

 

Show, don't tell, som man säger i skrivarbranschen, och det gäller banne mig även här.

 

Jorå, det kan bli kul om du får en sjyst fortsättning, men som det är nu är det på tok för lite bilder och på tok för mycket berättarröst. Det känns som att missbruka filmmediet.

 

Överlag tror jag att du måste inkorporera berättarrösten med bilden på ett bättre sätt. Som det är nu så får vi först höra om brorsans porrtidningar och sedan får vi se det i bild. Det borde ske samtidigt istället.

 

Senare, när han prövar på de varma makaronerna i termosen så börjar han tala för sig själv, vilket känns ganska löjligt. Då är det bättre att antingen visa allt med bilder eller att berätta det med berättarröst.

 

Kanske borde du fundera över huruvida den här historien bör berättas med film eller om den gör sig bättre som en novell.

 

Annars var det ganska träffsäkert, så om du får ihop det till en historia som man kan engagera sig i hela vägen så skall det bli kul att se slutresultatet.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Under monologen kan du ändra bildvinklar till de mest konstiga, mellan extrem närbild på näsan och munnen till helkropp med fisheye-objektiv.

 

Beskrivningen av Lena-incidenten kan vara bilder av skeendet varvat med killen som står i allt det vita och rör sig fram och tillbaka på ett otåligt vis, kroppsspråket ska liksom spegla hur han kände just då, just när han såg och träffade Lena. Rösten kan ändras med några specialeffekter, och du kan tjäna på att betona vissa ord som är viktiga, till exempel "nakenbadet".

 

De små detaljerna är jobbigast att skriva ner, och de behövs inte där, för i slutändan så är det regissörens uppgift att tolka hur du menat. Men fingervisningar kan alltid vara till hjälp, så att de två första sidorna inte bara visar killens ansikte. Tro mig, det tröttnat man på.

 

Ha det bra, fortsätt så//

Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

En grej skulle kunna vara att kombinera berättarrösten med dialogen mellan Lena och "Pojken". Så att Lena säger "har du nakenbadat nån gång" eller vad det nu var...

 

Jobba vidare! Tänk på att få filmen kort och intensiv. men jag tycker inte att monologen var så fasligt lång. Håller med jbergman om att du borde ta när han berättar om första gången han runkar, osv. samtidigt som tillbakablicken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Monologen i början är definitivt för lång... Den skulle funka jättebra i en teaterpjäs, men film är ju ett visuellt medium. Show, don't tell! Visa vad som hände istället för att bara filma killen som berättar om det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så, har suttit hela kvällen nu och tänkt om lite på början till manuset. Så nu har jag klarat av hur man kan tänkas göra hela det där med hans kusin, fast gjort om henne till en icke-kusin istället, av en liten anledning som ni lär märka längre fram i manuset.

 

Men ja, har bara hunnit detta än sålänge, men säg mig vad ni tycker om denna lilla ändringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, idén med det vita rummet är att det..liksom ska bli..en slags poäng med det hehe.

 

tanken e att man ska tro att han befinner sig i himlen..alltså att han är typ död o snackar därifrån eller nåt. men sen i slutändan ska det vita rummet representera hans första riktiga samlag med en tjej...och att alla dessa flashbacks är hans tankar som rinner genom hans huvud mitt i den..hm..ja..orgasmen han har...!

 

Men ja...e en lång bit dit än...

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att säga så mycket konkret när man inte känner till hur det skall fortsätta, men jag tycker att starten är lite seg. Det är tre scener i sträck som handlar om precis samma sak, nämligen att Jonathan trånar efter Emma. Det blir lite enahanda. Enklast vore att bara ta bort någon.

 

Och under hela poolsegmented är det en hel del onödig dialog som du kan stryka. Tänk på att man inte snackar lika mycket på film som man gör i verkligheten. Håll det kärnfullt istället.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste säga att det är en intressant ide du har. Jag anser att den andra versionen är mycket mer komiskt än den första och jag tror att du bör satsa på att göra filmen komiskt för då blir den inte lika generande att se på för t ex tjejer i samma ålder som Jonathan. Jag hoppas du fortsätter med manuset och låter oss på Voodoo läsa det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste säga att det är ganska bra hittils faktiskt även om dialogen ibland känns något krystad. T.ex tvivlar jag på att en pappa skulle fråga sin 12-13 åriga son: "Är du hög eller?". Bortsett från sånna saker så va det bra, keep up the good work! :P

Länk till kommentar
Share on other sites

bra faktiskt. Andra versionen var helt klart en enorm förbättring. Ganska pinsamma roller.. tror du inte det blir svårt att hitta villiga skådisar.. eller gör du inte filmen själv?

 

fult_organ, det är klart en pappa kan säga så, både min far och mor säger så till mig ibland när jag beter mig konstigt och de har de gjort i några år nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

22:01 (typ) igårkväll hade jag precis läst igenom ditt första utkast till "kåt" och ville verkligen ge dig feedback. Givetvis skulle de bygga om forumet just då - så jag satt uppe till två och väntade på att kunna logga in, men sedan gav jag upp (okej, jag har ett liv - jag gjorde annat under tiden också). Sedan gick jag och borstade tänderna och såg en stalker utanför fönstret och blev skiträdd (men det är en helt annan historia). I alla fall: Först måste jag säga att jag var otroligt skeptisk till hela din ide om en fläbbig tonårig killes kåthet. Tjugo år och tjej, vad brydde jag mig om en fjunig mopedist och hans stånd, liksom? Men vad fel jag hade - det här var skitroligt! Jag skrattade högt vid ett flertal tillfällen, och jag älskade att bli så motbevisad. Trots att jag inte kan relatera till karaktären, så är det väldigt underhållande.

 

Jag såg att du fått en massa kommetarer om att det inte fungerar med så mycket berättarröst (och det kan jag hålla med om) - men när jag läser version två, så tycker jag att ditt så grymma sätt att berätta har försvunnit.

Jag VET att du går rörlig bild på Mediegymnasiet, och jag VET att du helst vill syssla med film. Men har du tänkt på att försöka få ut det i bok- eller novellform istället?

 

Om inte - gör det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=error11]22:01 (typ) igårkväll hade jag precis läst igenom ditt första utkast till "kåt" och ville verkligen ge dig feedback. Givetvis skulle de bygga om forumet just då - så jag satt uppe till två och väntade på att kunna logga in, men sedan gav jag upp [...][/citat]

 

Hehe, jag satt och väntade tills ingen skrev några inlägg, så när alla "bara läste" så skred jag till verket. :e Dock uppstod ett problem så jag var tvungen att invänta personalen på webbhotellet i morse, annars hade forumet varit igång strax efter tolv-slaget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror nog faktiskt att det kommer bli novell åsså. Eftersom många, inte bara ni är i forumet, tycker samma sak. Men ja..ska ändå försöka..eller ja..SKA göra detta till en film as well! :)

 

Men ja, håller på o funderar på hur stilen ska bli på den..helt klart komisk..men..huruvida berättarrösten ska fungera eller borttas. Men ja...kommer väl snart upp med fortsättningen här ;) '

 

Schalom!

Länk till kommentar
Share on other sites

Såjja, har skrivit lite till, men ska bara säga er, att det är svårt! Speciellt denna biten som förklarar första gången han runkade. Men ja, har haft några olika idéer om denna biten. Men ja..vill försöka få en komisk lättsam touch på allt, för ja, det är ju ett fruktansvärt "känsligt" ämne att berätta o visa på film juh hehe! Men ja, vill bara veta redan nu vad ni tycker om denna biten. Är det för..ja...rentav för SNUSKIGT?! Eller kan man se det komiska i det?

Länk till kommentar
Share on other sites

hell yeah!

det var skitbra, en klar förbättring från dom tidigare versionerna.

Tycker voice overn funkar kanonbra nu, det är bra timing.

Däremot kan jag hålla med om att det låter lite konstigt när farsan frågar sin 12-åriga son om han är hög.

Och så tycker jag du borde ha någonting bättre än att badbyxorna är blöta, det spelar ju egentligen ingen större roll om han nu ändå skall hoppa i poolen. Säg bara att dom ligger i bilen eller nått, vet inte.

Men det är bara detaljer, jag är sugen på fortsättningen.

 

Angående det med första gången han runkar... Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker. Scenen i sig är inte så komisk tycker jag, snarare rätt pinsam, men det går nog inte att få den på något annat sätt. Fyra 12-åringar som drar en scoutrunk i en bastu är inte heller något man ofta ser på film så du har ju inte så mkt att utgå ifrån =). Jag vetifan, kan inte komma med några bra förslag så jag skall hålla käften nu.

 

Bra jobbat!

Länk till kommentar
Share on other sites

Mmm..den känns rätt pinsam ja hehe. Så ska försöka se om man kan få in lite komik där för att "lätta upp" lite. Ska ju samtidigt vara just pinsamt o titta på..eller hur man nu ska säga.

 

En polare sa att jag inte skulle ha med en sån scen, att ja, det e helt enkelt för pinsamt att titta på, fyra grabbar runkar i bastun. Men vafan, detta är ju hela idén med filmen, att helt enkelt göra det "äkta"...liksom...show it like it is. Visst blir det pinsamt att titta på, men folk ska ju ändå kunna tänka "Hehe, men usch då, fast ja, sånt har man ju iofs gjort själv en gång".

 

men ja..gött att ni gillar det! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...