Gå till innehåll

Önskar kameratips!


Joel.N

Recommended Posts

Hej alla filmexperter!

Jag vet att liknande frågor varit "på tapeten" tidigare, men jag blir inte klokare av att läsa alla "gamla" inlägg, - och för övrigt händer det väl nyheter kontinuerligt.

Nu till saken...

Jag är ute efter en ny videokamera som det blir bra filmresultat med, dvs såväl inomhus utan en massa extrabelysningar mm, som utomhus.

Råmaterialet ska sedan bearbetas i AE (dvs i vissa fall), och som redigeringsprogram använder jag idag främst Pinnacle version9 (Avid), men har även tillgång till Adobe Premiere Elements 2.0

 

Vad jag förstår anser ni här att en Dv-kamera är att föredra framför en DVD eller Hårddiskkamera?

Råmaterialet tankas väl lämpligast över till datorn via firewire som Avi-fil för bästa möjliga bildkvalité? Eller har jag fel?

Slutprodukten dvs den färdiga filmen ska sedan brännas på vanliga DVD-skivor för visning på olika TV-apparater, dvs såväl på "gamla hederliga" "Tjock-TV:s", som på moderna Plasma eller LCD-Tv, även HD ready.

 

Vad jag har märkt med min nuvarande "gamla och billiga" Dv-kamera är att bildkvalitén blir dålig på "Tjock-Tv" och mycket dålig på större Plasma TV:s, - Varför blir den sämre på bättre TV:s?

 

Ge mig tips på bra kameror i lägsta möjliga prisklass, dvs helst inte mer än högst 15.000:-(inkl moms).

Vilket system ska jag välja?

Kanske HDv? (vet inte ens med säkerhet vad detta är, men antar att det är den nya med högupplösta varianten av Dv?)

Svara snabbt är ni snälla, och försök att hålla kommentarerna kring mina frågor...

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra film är en produkt av en bra kamera med bra ljusättning. Det finns ingen kamera som kan filma bra utan ljus, utan de olika kamerona filmar bara olika dåligt egentligen.

 

Att bilden blir sämre på moderna plasma appareter beror på en rad anledningar. En av dem är att upplösningen inte stämmer vilket gör att tvn måste sampla om bilden. Detta gör olika tv apparater olika bra. Sen är det så att väldigt många platt TV har egentligen sämre egenskaper än gammal hederlig bildrörstv. Så även om de har högre upplösning så har de sämre kontrast mm, för att inte tala om smetig bilduppdatering mm.

 

Så innan du slänger iväg en massa pengar på en ny kamera, testa dig fram att filma med din nuvarande med olika sorters ljusättning. Och se vilken skillnad det gör. För ingen kamera i världen kommer rädda dig från det.

 

Canons HV20 kan ju bli en intressant kamera i den klassen, men då har vi inte gått in på ljudbiten än.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt inlägg...

Självfallet så fattar även jag att all filming bör ske i bästa möjliga ljusförhållande. Vad jag egentligen menade tidigare var att jag vill få en "acceptabel" bildkvalité även då man filmar mer spontant, dvs utan några förberedelser som tex på privata tillställningar som vid högtider, fester mm, då kraven normalt sett inte är särskilt höga.

Vid mer "riktiga" filmproduktioner har jag självklart för avsikt att jobba mer med ordentliga förberedelser med ordentlig ljussättning mm.

Nog om detta...

 

Tack för tipset om Canon HV20, -den verkar klart intressant, och har tydligen fått bra kritik i tester jag nu har läst på nätet.

-Men jag har ändå några frågor kring den...

1.) Spelar den in på "vanliga" Dv-band eller vad? (Kanske på en annan typ av band? Vad isåfall?)

2.) Kan man tanka över materialet via firewire till datorn för redigering mm i vanliga program som tex Pinnacle och AE mm?

3.)Överförs "råmaterialet" isåfall som Avi-fil eller vad?

Tacsam för svar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...