Gå till innehåll

Konstigt filmformat på Sony HDR-SR1 eller?


Joel.N

Recommended Posts

Hejsan!

Jag funderar på att investera i en ny kamera för att få bättre bildkvalité.

(Har hittills främst jobbat med en vanlig enklare och billigare Dv-kamera, men är inte längre nöjd med bildkvalitén)

 

Har fått tips på att Sony har en bra kamera som tydligen har en helt suverän bildkvalité i förhållande till priset (dvs ca 15000:-)

Kameran heter HDR-SR1.

Jag läste en artikel i en tidning (M3) nyligen som dock gjorde mig mycket tveksam och fundersam, eftersom att det stod att Sonykameran har ett eget filmformat som kallas AVCHD och som tydligen är en variant av mpeg4.

Detta format ska enligt artikeln inte stödjas av vanliga filmredigeringsprogram... (tex Adobe Premiere och Pinnacle mm)

Är det någon som vet?

Har någon här denna kamera, så jag kan få ett korrekt svar?

Jag ringde Sony och de sa att det inte ska vara några som helst problem, men jag tyckte att de själva lät ganska osäkra på "sin sak"...

Enligt tidningsartikeln är man tvungen att konvertera filmen till mpeg2 för att kunna använda materialet i ovan nämnda redigeringsprogram, men då tappar man väl mycket på kvalitén och därmed också hela vitsen med kamerainvesteringen?

Jag vill tillägga att jag idag använder mig av Adobe Premiere Elements 2.0, Pinnacle Deluxe version 9 och Adobe AE.

Med anledning av detta kan jag också passa på att fråga efter vilka fördelar det är med att byta Elements till Pro ? (Som jag kan tänka mig om det ger mer möjligheter som jag kan ha behov av...)

Tacksam för ett snabbt svar...

mvh

Joel.N

Länk till kommentar
Share on other sites

AVCHD är det nya konsumentformatet för HD och stöds i stort sett av alla tillverkare, men få har kommit ut med kameror för det än. Bara Panasonic och Sony än så länge, men det lär komma fler.

 

Sen är väl formatet i dagsläget inte bättre än mpeg2, även om det har potential att bli det med framtida produkter. Just nu är det mer lika bra med mindre utrymme.

 

Och stöd för redigering är ganska svagt i dagsläget. Men det kommer komma.

 

Titta på Canons HV20 annars.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har också kollat på den kameran, men tvekar av flera anledningar:

 

- Sämre kvalitet på AVCHD än HDV (enligt camcorderinfo om jag minns rätt), i alla fall med den bitrate som används i SR-1:an

 

- Svårigheten med redigering (har hört att Premiere Elements 3 ska klara det, men det var från en sony-försäljare :)), men sony skickar med något enkelt redigeringsprogram som hanterar formatet som jag fattar det?

 

- CMOS-panelerna hanterar dåligt ljus sämre än vanliga paneler (igen enligt de tester jag har sett)

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...