Gå till innehåll

Japan


Rallen

Recommended Posts

Åker till Japan om en månad. Tänka passa på att inhandla Canon HV 20

(sjukt mycket billigare där)

Knapparna PÅ kameran är vad jag vet på Japanska, men det jag undrar är om jag kommer att kunna titta på materialet i en svensk HD-tv ?

 

Använder Japan ett annat format när det gäller TV ? Finns det något annat jag bör tänka på när det gäller skillnad Japan och Sverige ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Överföra till dator och redigera är naturligvis inga problem.

Men bränna ut på DVD och sedan spela upp på en TV kan bli problem !?!

Måste erkänna att jag kan otroligt lite om det här...

 

Hmm...lite kluven. Priset för en ny HV 20 ligger på cirka 116,000 YEN (6 846 SEK) men om det blir fel format är det ju skitsamma.

Länk till kommentar
Share on other sites

När vi pratar om HDV-systemen så har det inget med PAL och NTSC att göra.

Däremot finns HDV i två varianter 50i och 60i, det vill säga olika bildfrekvenser. 50 resp 60 halvbilder i sekunden med radsprång.

 

Det japanska är 60i.

 

Det går alltid att koda om mellan 50i och 60i, vad jag läst mig till ska det gå med Canopus Procoder. Kostar ca 3500 kr om man håller sig på rätt sida lagen.

 

Där kan man ju också koda om 1080/60i till vanlig europeisk 625(576)/50i om man vill lägga det på en vanlig dvd att visa upp här.

 

Men tänk bara på att många omkodningar i serie ger gärna försämrad bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret plf66. Börjar klarna upp lite.

 

Canopus Procoder är ett videoredigeringsproram som möjligör konvertering från 60i till 50i (så att man i slutändan kan spela upp det på en svensk TV !?)

 

Rätta mig om jag har fel...

 

Undra om bildkvaliten blir märkbart sämre om man konverterar en gång ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är första konverteringen problemet uppstår. För du måste klämma in 60i på en 50i ström. Det blir inte särskilt snyggt. Svårt att hitta nått bra exempel. Det mesta är ju vanlig NTSC - PAL.

 

Alternativet är ju att filma i 24P och sedan snabba upp filmen till 25P.

 

Men sen återstår ju problem med garanti mm. Så låt dig inte luras av det billigare priset, det kan bli dyrare i slutändan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm knepigt det här. Om man ändå visste mer om olika format och så. Som jag har fattat det hitills :

 

Den japanska kameran spelar in i ett annat format (rätt ?), som har en annan "framerate" än den svenska.

 

Och därför måste man konvertera det till en lägre "framerate" för att kunna spela upp filmen på en svensk tv.

 

För att göra det måste man ha ett program ( kräv hårdvara också ?) Problemet är bara att bilden blir kass...

 

Då borde slutsatsen bli att betala 6000 för HV 20 är som att slänga pengarna i sjön ?

 

(återigen, tack för svaren)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja slänga pengarna i sjön är väl fel, blir det bild så blir det bild.Bilden blir ju inte sämre än valfri amerikansk nyhetsändning som går via NTSC-PAL

 

Men med alla problem runt omkring så tror jag du blir lyckligare av att köpa på hemmaplan.

 

Och med frakt, moms och importavgift så...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...