Gå till innehåll

Vad heter och kostar kameran de använder till riktiga filmer?


FarfarMOV99TD

Recommended Posts

Omdöpt från "Riktigt Bra Kamera" och flyttad från Videokameror.

 

I Robot spelades in med 35 millimeters kameror från Arri. Ja, just Arris kameror går att köpa (dock inte Panavisions kameror som är vanligast i USA, eftersom deras affärsmodell är att hyra ut dem). Vad de kostar vet jag inte, men jag chansar på ett par hundra tusen. Oftast hyr man grejer man behöver.

Länk till kommentar
Share on other sites

Omdöpt från "Riktigt Bra Kamera" och flyttad från Videokameror.

 

I Robot spelades in med 35 millimeters kameror från Arri. Ja, just Arris kameror går att köpa (dock inte Panavisions kameror som är vanligast i USA, eftersom deras affärsmodell är att hyra ut dem). Vad de kostar vet jag inte, men jag chansar på ett par hundra tusen. Oftast hyr man grejer man behöver.

 

Ok, tack. Kan man få det och se ut som 35 mm med något program om man har en vanlig DV-kamera?

Länk till kommentar
Share on other sites

35 mm är film (Ungefär som sådan man laddar i en vanlig kamera), filmen skickas sedan till framkallning. En timmes råmaterial kostar många barnbidrag. 16 mm är billigare och väldigt bra (fortfarnde många tusingar för en timme) . Super8 mm är ännu billigare och väldigt kul och bra sätt att lära sig använda film (läs: film som råfilm). En s8 kamera kan du få för några tior-några tusen.

 

En Dv kamera anväder videoband, som lagarar magenstiskt. ett Dv band på en timme kostar en 50 lapp. Äpplen och päron helt enkelt. Finns det något bra sätt att få min balkonglåda att se ut som en tropisk regnskog?

Länk till kommentar
Share on other sites

En del hollywoodfilmer som exempelvis Sin City, senaste Star Wars, Superman Returns och David Fincher's kommande "Zodiac" filmades med digitala high-definition kameror som exempelvis Sony HDC 950.

 

I mitt tycke blir bildkvaliten lika bra om nästan inte bättre med dagens high-end HD kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns jättemånga guider på hur du får video att se ut som film! Kavlitén kan du inte göra något åt men de finns några enkla små knep för att få din video att se proffsigare ut:

 

* Använd stativ när du filmar

* Filma i widescreen. Eventuellt lägg på widescreen i efterhand.

* Lägg på färgfilter på videon, varma eller kalla toner.

* Stämningmusik.

* Var inte rädd för att zooma, titta bara på CSI i dialogerna!

* Focus, ställ in focusen på rätt objekt i kameran när du spelar in.

 

Finns en hel del mer små knep, använd fantasin! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Visst kan man köpa en Arri kamera om man skulle vilja & kunna det? (dom kör inte samma system som panavision) Beck filmerna har som sagt inte så mycket med SVT att göra! speciellt inte hur dom serut! haha. Beck är inspelat på S-16 mm, och att gämföra I-robot & beck? varför?

Länk till kommentar
Share on other sites

Beck är inspelat på S-16 mm

 

Nope!

 

35mm

 

beck är en samproduktion mellan bla. tv4 och tyska tv och filmbolag.

 

själva kameratekniken i hollywood är inte speciellt avancerad utan det är (som tidigare sagts) produktionsdesignen, postproduktionen och marknadsföringen som kostar mer. men framför allt är det lönerna till stjärnorna som är dyra. en större hollywoodstjärna får oftast 3-a gånger vad en hel svensk film kostar och då kanske de har 2-3 stjärnor.

 

många pengar blir det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst kan man köpa en Arri kamera om man skulle vilja & kunna det? (dom kör inte samma system som panavision) Beck filmerna har som sagt inte så mycket med SVT att göra! speciellt inte hur dom serut! haha. Beck är inspelat på S-16 mm, och att gämföra I-robot & beck? varför?

 

 

Javisst kan man det, länk till ARRIs prislista: http://www.arri.com/prod/cam/2006_05-15_ARRI_Camera_Price_List.pdf

 

Och så prislistan för den nya trevliga 416:

http://www.arri.com/prod/cam/2006_12-Price_List_416_NEU.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Nope!

 

35mm

 

beck är en samproduktion mellan bla. tv4 och tyska tv och filmbolag.

 

själva kameratekniken i hollywood är inte speciellt avancerad utan det är (som tidigare sagts) produktionsdesignen, postproduktionen och marknadsföringen som kostar mer. men framför allt är det lönerna till stjärnorna som är dyra. en större hollywoodstjärna får oftast 3-a gånger vad en hel svensk film kostar och då kanske de har 2-3 stjärnor.

 

många pengar blir det.

 

känner inte till tidigare Beck produbtioner? men de senaste filmerna spelades in på S-16mm. Känner c-fotografen som jobbade på dom senaste & då va det inte 35mm inte.

 

 

"Och så prislistan för den nya trevliga 416:"

 

Ahh, ja, läst en del om 416. Verkar va en välldigt trevlig & (ergonomisk) liten kamera! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag vet att 35mm film är heligt och att det är ondskefullt och tabu att tala om digital video och att det POTENTIELLT skulle kunna bli bättre än film (i en fantastiskt avlägsen framtid - långt, långt bort såklart, hrrm).

 

Men, please don't kill me, är det någon som har koll på Red's nya produktlinje? Haussen är ju ganska spännande.

 

http://www.red.com

 

//Petter

Länk till kommentar
Share on other sites

Red? du menar den där de inte har en fungerande kamera, har aldrig haft det, har ingen modell som fungerar och man kan köpa in sig i kön för att få en kamera när de blir klara för leverans?

 

Ja, den har jag hört talas om. Det ser ju för kul ut med de där "robocop kamerorna" som är designade till tusen... Kan någon förklara varför de lägger ner så mycket tid på att göra kameran snygg när de inte ens har en fungerande kamera än?

 

Visst tror jag att de digitala kommer att klå 35mm tids nog, men jag har aldrig trott på något som man försöker kränga innan man har en färdig produkt och inte ens något datum eller liknande. Det är väl "nästa höst" som gäller antar jag. Som vanligt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror på vilka konsumenter du menar. Menar du konsumenter som tjänar sitt levebröd på att göra film så är det många som kommer att köpa den. Det är inte någon semesterkamera, och har aldrig gjort anspråk på att vara det heller. Det är fortfarande en billig kamera... Genesis är inte det.. På långa vägar. Och hyrs bara ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...