Gå till innehåll

Lite frågor om Sony HDR-FX1e


Xtreme Records

Recommended Posts

Hej allihopa!

 

Ska köpa en FX1a och har lite frågor:

 

1. Kan man använda vilka band som helst?

 

2. Vad är så speciellt med denna: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3659679

 

3. Min dator har följande specs, räcker det för hdv-redigering och om, vad måste jag uppgradera?

 

Pentium D duo-core 3.4ghz, 1024mb DDR2 120gb systemdisk, 2x250gb filmdiskar, 256mb GeForce FX osv.

 

4. Hur tecknar kameran jämfört med DSR-200?

 

5. Kan man fånga hdv till APP1.5? Inte 1080i men till vanlig storlek.

 

6. Funkar denna bra tillsammans med kameran: xxxxxxx

 

7. Om någon har andra åsikter som jag bör veta, är dessa mycket välkomna.

 

Tack för din tid / Kalle

 

EDiT: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AM1/AX1 är länken till fråga 6.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. HDV är ju miniDV så du kan ju använda vilket band som helst, men då HDV är känsligare för dropouts så kör med kvalitetsband.

 

2. Bandet är DV-cam band som är som miniDV(formatmässigt) men annorlunda fysiskt.

 

3. nej datorn skall nog duga alldeles utmärkt, det är mer vilken mjukvara du har.

 

4. Vet ej.

 

5. Kameran kan skicka ut DV signal av inspelat HDV material.

 

6. Nej kameran har en fast lins.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Rent teoretiskt. Jag skulle inte köra HDV på dom billigaste Sony banden. Kör excellence banden eller de billigare HDV banden om det är ngt viktigt. Viktigast av allt är att hålla sig till ett märke.

 

2. Extremt bra värden och blablabla... :)

 

3. 1Gb ram till skulle inte skada oavsett redigeringsprogram.

 

4. Bättre på alla punkter skulle jag tro... (har iofs aldrig jämfört men en DSR200 är ju i princip en VX1000 och den är ju en dv-kamera av generation 1.0)

 

5. PPro 1.51 kan ta in HDV 1080i men inte native HDV (den kodar om till en "mellan codec" med relativt stora filer som resultat). 2.0 kör native HDV.

 

6. Är inte det en stillbilsoptik med autofocus? FX1 har ju fast optik... eller har du länkat till fel grej?

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har just köpt en FX1E och den funkar utmärkt för mig på en MacBook Pro Dual 2 Core 2,33Ghz med 2gb i ram och 256mb grafik så din dator borde palla det tycker jag.

 

När det gäller band så resonerar jag så att 60:- för ett skit band eller 100:- för ett som inte pajjar kameran och som mest troligt håller utan "hack" är lätt värt pengarna. Dock är HDV band lite svårare att få tag på. (Notis. DV och DVCAM band måste inte vara olika stora fysiskt sett, det är BARA kvaliten som avgör) Jag kör alltid Panasonics HDV band, Sony har "blöta" band och det är i mina ögon anledningen att de så ofta skitar ner huvuden på kameran.

 

Jämfört med PD150 skulle jag säga att det är en stor skillnad i bild, FX1 har faktiskt en sjukt bra bild, ev har PD150 något bättre ljuskänslighet när det kommer till mörka scener, med det menar jag där du är helt beroende av det ljus som finns, annars har man ju alltid lampor, vi brukar ha upp mot 5 lampor à 500W när vi filmar snowboard så i studiomiljö har man ju ofta fler än det.

 

När det kommer till optik, kan du köra vanliga konverters på FX1 som vanlig eller använda dig av en 35mm mini adapter för riktig optik och en mkt fin filmlook =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...