Gå till innehåll

Bra kamera under 20.000kr


ekan91

Recommended Posts

H1= Dyr

A1= Billig (nåja... allt är relativt)

 

/M

Menade självfallet A1.

 

Har läst på lite olika forum om skillnaderna.

Och vad jag förstått så skulle det bli en väldigt dyr historia om man skulle börja redigera i 1080p.

(Krävs, grafik, stora mängder minne, TB stora HDD lösningar..)

 

Jag har erfarenhet med Canons XM-2 samt Panasonic DVX100A.

Och bildmässigt mellan dessa är det stor skillnad och inte rättvist med tanke på skillnaden.

Men gillar Panasonics filmlook och kommer att försöka hålla mig till dem, DVX eller HVX.

Dock när man är till förstadiet att starta ett litet företag

så kommer nog ett pris mer än 30000

 

Men en bra text att läsa är http://www.dvxuser.com/articles/xha1/ där HVX och XH-A1 jämförs.

Länk till kommentar
Share on other sites

HDV tar inte större plats än DV, så lagringsmässigt är det inga problem.

 

Visst det tar ju på minne och processor, men andra sidan blir redigeringsprogrammen bättr och bättre på att hantera HDV så även på den punkten kan du nog klara dig ganska bra.

 

Dock har ju HDV en stor nackdel och det är ju att den spelar in med komprimerat ljud. Det kan ju ställa till problem när du behöver pilla med ljudet i post.

 

Kul att tänka på är att filmen 28dagar senare spelades in med Canon XL1s i croppad frame mode.

 

720*576 + frame mode = 720*360 + crop = 720*270

 

och den filmen klarade spela in bra mer pengar än alla mina produktioner tillsammans. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

HDV eller inte HDV det är frågan, mig lockar det inte än så länge, verkar krångligt=svårarbetat superbild!! Men då måste man ha kringutrustningen enl tidningen Ljud&Bild minst 40 tums platt TV för att kunna se HD upplösningen!

 

Jag måste säga att jag är väl nöjd med vad DV levererar om man har en hyfsad 3 CCD kamera, gärna med inställningar för att laborera med färg m.m.

 

Jag väntar och ser, vissa experter på olika utlandsforum tror inte att HDV finns om fem år!! men å andra sidan är väl dagens kameror uttjänta vid det laget ändå! Kanske får jag bita i det sura äpplet som håller mig kvar vid DV men som sagt jag är mycket nöjd.

 

Faktum är att varje gång jag varit ute och filmat och fått bra resultat så blir jag glad över vad min kamera levererat! Sedan kan man ju alltid tänka på att det finns alltid utrustning som är bättre, drömmar som man kanske aldrig lyckas uppnå.

 

Så min personliga uppfattning, se vad framtiden har att erbjuda och inte förhasta sig! Men naturligtvis har DV kameran tjänat ut, bör man väl satsa på en DV/HDV kamera, då har man ju tillgång till både och!!

 

Mvh KDA (som är mer än nöjd med XL2 som naturfilmkamera!!)

Länk till kommentar
Share on other sites

Behöver du HD idag så köp en HDV kamera. Att vänta till vad som kommer härnäst gör att du hinner dö av ålderdom.

 

HDV kommer troligen att försvinna om några år, men vad gör det om du redan har kameran och filmar med den?

 

Annars så är ju min åsikt att DVD kommer stanna kvar som standard en lång tid framöver då vanliga konsumenter inte bryr sig om HD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns flera självutnämda experter på nätet som pladdrar om att HDV inte kommer att finnas om några år.

 

De flesta av dessa finns naturligtvis på "Panasonic-hardcore-gängets" eget lilla forum DVXuser.com som ibland framstår som mer än lovligt patetiskt i sin dyrkan av DVX/HVX

 

Vad som talar emot detta är att bl.a Sony, Canon och JVC har detta format som ett Pro format.

 

Enligt vissa uppgifter så har inget av Sonys tidigare Pro format har vuxit så snabbt som HDV har gjort (Beta inkluderat).

 

Ett Pro format tar man inte bara bort i en handvändning om man vill ha kvar sina kunder och det vill Sony Canon och JVC naturligtvis

 

Sony säljer faktiskt fortfarande Digital 8 och Hi8 kameror

 

Det kommer att komma fler format det är helt klart, men att HDV skulle försvinna inom några år är inte troligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför folk gillar HVX på DVXuser är väl inte så konstigt, den ger den bildkvalite de vill ha, eller rättare sagt närmast den kvalite de vill ha.

 

Sen är det väl klart att HDV kommer försvinna förr eller senare. Alla HDV tillverkare stödjer AVCHD och troligtvis kommer den ta över på sikt. Då den är överlägsen HDV på alla plan. Det ligger kanske 2 till 3 års utveckling på en kamera vilket gör att HDV gäller nu för flera tillverkare. Och så länge MiniDV band säljs kommer man kunna använda sig av HDV.

 

Jovisst används den som "Pro" eller rättare sagt Prosumer, men vad är det som säger att AVCHD inte kommer användas som det. Bara för att det är pro idag betyder ju inte att det ersätts imorrn.

 

Sony använder ju en värre variant av HDV för sina riktiga Prokameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen även om miniDV-band slutar säljas så kan man alltid köpa en hårddisk för direktinspelning av HDV. Jag kan dock inte hjälpa att tro att Sony, JVC och speciellt Canon försöker forsla ut så många HDV-kameror som möjligt innan de också börjar med AVCHD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är du sjukt nöjd med min Sony FX1, ger en super bild, klart jag också skulle kitta en HVX200 om man hade råd, det var mitt första val men realistiskt sett är den runt 69k plus media så hamnar du kring 100k innan du ens kan börja titta på stativ, filter mm och att filma SD på den är rent av meningslöst, betydligt sämre gamma än sin lillebror DVX100BE. Plus alla uppenbara problem med att skaffa en dator som klarar av att hantera P2 på ett vettigt sätt (här ligger problemet, inte i hårddiskinspelning, vilket i själva verket snabbar upp och förenklar flödet vid videoredigering oerhört mycket, samt att det är ingen som helst nötning på videohuvuden när du spelar in direkt till hårddisk)

 

När jag kikat på testbilder från Canon A1 och HVX och när man fått leka lite med båda väldigt bra, Panasonicen är ju dock ca 3ggr så dyr som sagt. När jag kikat på Canon A1 mot Sony FX1 är canon lite bättre i färgerna (allt är självklart utan att tweeka inställningarna) och ger den look jag tycker ger lite mer "filmisk" bild, dock är Canon en lite halvdann produkt, den saknar många funktioner som jag ser som viktiga. Sonys känns väldigt rejäl och därav föll mitt val mot den. Med inställningarna rätt är det i princip ingen skillnad alls, Sony´n har en mer ljuskänslig bild vilket gör att den passar lite bättre i miljöer där du själv inte har kontroll över ljusmängd. Canon har iställe inbyggd XLR vilket du på sony får köpa extra för ca 2500:-

 

Vet inte om detta riktigt speglar titlen på inlägget men det reder kanske lite i begreppet HDV iallafall vilket jag personligen tycker är ett självklart media i dagsläget, om det kommer ett nytt om 5 år får man väl fatta beslut då om att uppgradera igen eller inte men i dagsläget skulle inte jag vilja köpa en kamera i SD för 20.000.

 

Trevlig helg alla

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur viktigt är HDMI ut? Tänker på Sonys A1E som lockar mig pga sin lilla storlek. Den har inte HDMI och är dessutom lite gammal. Bästa hade väl varit en proffsigare variant av HC7. Kanske kommer nåt sånt i April/Maj, men då har många månaders filmning gått förbi. Canons A1 är ju intressant, men för klumpig (för mig) att ha med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skillanden mellan FX1 och A1 är som störst när du filmar 25F respektive 25CF. Där har A1 ett klart övertag tack vare sin pixelshift i både höjd och bredd. FX1kör enbart med pixelshift i bredd. Resultatet blir att A1 får nästan den dubbla upplösningen i höjdled. Lägg även till den väldigt bra individuella kontrollen över bilden i kameran.

 

HVX200s bild i SD är det inget fel på. Visst den är inte lika ljuskänslig som sina SD kollegor, men det är ingen av HD kamerona. Men visst 65 000 för enbart SD är för dyrt. Över andra sidan atlanten slängde de med 8GB P2 i priset som redan är betydligt lägre än vad vi har här. Nu när A1 har kommit borde de göra en prissänkning även här. Men det är klart, vill du ha variabel hastighet på framraten har den få konkurrenter. Sen skall man filma SD med HVX så är ju DVCPRO50 en väldigt bra codec med dubbelt så mycket chroma som miniDV samt betydligt mindre kompression. Sen har kameran även fördelen med okomprimerat ljud även i HD medans konkurrenterna kör mpg2 på ljudet.

 

Drömkameran är ju en Silicon Image 2K kamera med CineForm RAW. Men det är klar, frugan blir väl inte glad över att man slänger 200 000kr på en kamera. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur viktigt är HDMI ut? Tänker på Sonys A1E som lockar mig pga sin lilla storlek. Den har inte HDMI och är dessutom lite gammal. Bästa hade väl varit en proffsigare variant av HC7. Kanske kommer nåt sånt i April/Maj, men då har många månaders filmning gått förbi. Canons A1 är ju intressant, men för klumpig (för mig) att ha med.

 

HDMI ut är viktigt för konsumenter som måste spela upp sin film på en HD ready TV/display, då vi har väldigt lite och väldigt dyra HD uppspelningsalternativ.

 

Vad skall du filma?

Länk till kommentar
Share on other sites

HDMI ut är viktigt för konsumenter som måste spela upp sin film på en HD ready TV/display, då vi har väldigt lite och väldigt dyra HD uppspelningsalternativ.

 

Vad skall du filma?

 

Ska förmodligen frilansfilma nyhetsinslag för SVT (vilket kan låta sjukt då jag är en nybörjare, det är en lång historia) och det är ju med DVCAM, men sedan ska jag även hobbyfilma och ha med den till fots och på skoter osv. Fotar stillbild mycket och vill även filma i så hög upplösning som möjligt (om man lånar DSLR-uttryck), som budgeten tillåter. Redigeringsproblematik osv skjuter jag på framtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då behöver du inte HDMI såvida inte SVT skall låna din kamera för streaming. ;)

 

Hmm.. Då kanske det lutar åt en Sony A1E.. Även om det tar emot att köpa nåt så gammal. Teknikfanatiker som man är. Eller har den fler skavanker som man bör tänka på? Har även en beggad Sony Z1 på g, men den är lite stor och tung.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...