Gå till innehåll

Bra kamera under 20.000kr


ekan91

Recommended Posts

Canons nya kamera som kommer i vår gör det svårare att definiera vad som är en "familjekamera" och inte. Den är liten och silverfärgad men kommer att vara packad med funktioner som nu endast finns i mer professionella kameror.

 

Så jag tror att någon utförligare definition skulle göra det lättare att svara på frågan.

Länk till kommentar
Share on other sites

HDV är smartast att köpa enligt min åsikt. Jag tycker att det är "Framtidssäkrat".

Nya Canon HV-20 verkar vara den ultimata "familje-kameran". Helt fantastisk verkar den, och det är väl modellen mellan deras HV-10 och den heltfantastiska XH-A1. Låter som en fantastisk kombination. Känns lite dumt att gå efter utseende. Den behöver inte se ut som en A1'a för att vara bra. Visst ser det spännande ut med en massa XLR ingångar och en massa knappar och inställningar, men börja inte med dom stora prylarna, ta något mitt imellan .. som dennna , köp lite bra prylar för dom pengarna som blir över.Bra mic, stativ osv.

 

http://www.scandinavianphoto.se/img/img_item/300435.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller ju med om att Canons nya ser grymt intressant ut - åtminstone tills ngn har testat och yttrat sig om den.

 

Om du vill ha en NU kan ju en fin, beggad Canon XM2 vara ett fynd. Ligger ju under 20" som ny och borde gå att hitta för 10-12.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Har själv sneglat på Canon HV-20 resp. Panasonic NV-GS 400/500

och kan bistå med några länkar jag samlat på mig.

Håll till godo...

 

http://www.letsgodigital.org/se/12547/canon_hv20_videokamera/

http://www.smartson.se/test/videokamera/panasonic-nv-gs500.htm?ref=pricerunner

tyska tester är ju också bra...

http://www.slashcam.de/artikel/Test/Panasonic-NV-GS400-Review.html

 

Hittar du något spännande test på HV-20, så tipsa gärna.

 

MVH / Jonsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller ju med om att Canons nya ser grymt intressant ut - åtminstone tills ngn har testat och yttrat sig om den.

 

Om du vill ha en NU kan ju en fin, beggad Canon XM2 vara ett fynd. Ligger ju under 20" som ny och borde gå att hitta för 10-12.

 

/Max

 

 

Är det en hdv kamera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nepp, det är en SD-miniDV-kamera. Men om du ändå funderar på SD-kamera så är Panasonic NV-GS400 ett riktigt fynd. Den kan tävla med Canon XM2 eftersom den har äkta widescreen, vilket XM2 inte har. Den har även ett slags Cinema mode som ger lite högre kontrastomfång, frame mode (25 halvbilder per sekund) och lite mer bas i ljudet. Det som fick mig att avstå från GS400 en gång i tiden var att man inte kan ställa frame mode och cine gamma separat. Canon XM2 har samma frame mode som ger 25 halvbilder per sekund men ingen Cine gamma. Ljuddelen är dock bättre på Canon XM2 eftersom den har XLR-ingångar. GS400 kan du hitta för mellan 6-10 000 kr begagnad och Canon XM2 ligger väl någonstans över 10 000 kr.

 

Canons nya HV20 har det som GS400 har och lite till. HDV, 25p (25 helbilder per sekund), Cine gamma (ger lite högre kontrastomfång), och naturligtvis widescreen eftersom det är HDV. 25p och Cine gamma kan ställas separat. Nackdelen med den här kameran är att den inte har någon fokusring och att man får vänta till våren innan den går att köpa. Fördelen är att den kommer att kosta 11 495 kr ny.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är också på jakt efter en kamera, men det är ok att den kostar lite mer än 20000 om den är värd den kostnaden, dock inte hur mycket som helst :) Har fått ett tips på Sony HVR-A1 för ca26000kr, men vet inte exakt hur den är? Någon som äger en sådan? Har även, som ni diskuterar här ovanför, kikat på en Canon XM2. Fick även ett tips på en Canon XH-A1, men den är för dyr... HV20 är säkert rolig, men vill man inte gärna kunna ställa in bländaren manuellt? osv..

 

 

Det är inte lätt detta, hjälp!

Hälsningar PO

Länk till kommentar
Share on other sites

Ofta handlar det om vad man vill filma.

 

Det finns sällan en ultimat kamera alla har de lite olika egenskaper som passar sig olika bland olika användare.

 

Sen angåene hög upplösning. Jovisst det är alltid trevligt med hög upplösning när man gör film, men det är inte den enda egenskapen. Du har ljus/gamma hantering, färger kontratester, noise etc som alla spelar in på den slutliga bildupplevelsen. Och skall du bara till DVD så försvinner större delen av alla fördelar med att spela in på HDV. För troligen kommer DVD hänga med som huvudsaklig distr. form ett bra tag framöver.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är sant... Några långfilmer blir det inte i alla fall, så pass god självinsikt har jag.. :) Men dokumentärer intresserar mig..

 

Är Canon XM-2 en bra kamera? Är kvaliteten bra och vad duger den till osv? eller är det HDV som gäller? Vilka är då bra modeller? Canonkameran har i mina ögon ett perfekt format, alltså storleksmässigt. De flesta pratar dock om XL-1 osv. men det är en helt annat klass som jag som nybörjare inte kan ge mig in i direkt. Vill inte heller köpa en "semeterkamera" då jag vet att jag kommer att bli missnöjd. Jag vill ha tv-kvalitet, annars är det i mina ögon meningslöst att filma... då kan jag lika gärna använda en webcamera... och jag vet att ljussättning och bildbehandling i de flesta fall är halva jobbet, men man måste trots det ha ett grundmaterial i bra kvalitet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det har den inte.

 

/Jakob

Oj, nu blandade jag ihop saker och ting. Självklart har den inte det. :)

 

HV20 är säkert rolig, men vill man inte gärna kunna ställa in bländaren manuellt? osv..
Man kan ställa bländaren manuellt på HV20 men då ställs slutartiden automatiskt in efter ditt bländarval, eller vise versa. De går bara inte att ställa in oberoende av varandra.

Själv skulle jag ha satsat på HD om jag skulle köpa en kamera just nu för 2007 verkar bli året då HD verkligen exploderar. Tänk på PS3, HD-DVD, Blueray och de sjunkande priserna på HD-ready tv-apparater. Canon XH A1 är nog den skarpaste och mest prisvärda HDV-kameran just nu. HV20 kommer att bli den mest prisvärda har jag en känsla av.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nog för att HD är trevligt och ett bra köp i många fall, så är jag inte säker på att marknaden exploderar för HD.

 

Även om många köper PS3 och xbox addon så kommer de inte får speciellt mycket mer fantastisk upplevelse på sina 32 tums tv apparater. Visst det kommer säkert komma en liten kundskara, men för vanligt folk tror jag dvdn kommer att dominera ett bra tag till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är verkligen HD ett måste när allt kommer omkring?

det har aldrig varit så att äldre teknik har skrotats. Jag tänker främst på budget filmare nu (dock lite högre prisklass).

Så om vi jämför en DVX100BE som är en väldigt bra SD kamera,

mot en Sony/Canon HD kamera i 20000-30000 kr klassen (då Panasonic inte har någon).

 

För jag kommer själv att köpa en produktionskamera

och har tittat väldigt mycket på Panasonic HVX200

men priset är för högt om jag jämför vad långt man kommer med en DVX-100B.

 

Så vad säger ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

I det läget är det väl mer irriterande att DVX100 inte har riktig 16:9. För det är ju i övrigt definitivt en bra kamera. Och HVX200:ans minneskort alt hårddisk är ju lite trasslig - framförallt vid dokumentärfilmning.

 

Canon A1 är (för mig) rätt svårslagen i jämförelsen med DVX100:a? Det skiljer ca 3.500:- i sverige mellan dom två och det är det värt. Men iofs - behöver man inte 16:9 och HDV, men däremot riktigt bra ljuskänslighet då hamnar ju saken i ett annat läge.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla HDV kameror med 3CCD är klart mindre ljuskänsliga än ex DVX100 och PD170. Kameran har ju 16:9 men om jag kommer ihåg rätt så gör BE-modellen både elektronisk "stretch" eller "crop" (är inte helt säker dock). Om du ser någon skillnad beror nog på vem du frågar - rent teoretiskt är det sämre.

 

Har aldrig A-B jämfört en Sony FX1/Z1 eller Canon H1/A1 mot en DVX100 i 16:9 DV, men gamla Sony PDX10 så klart bättre ut i 16:9 än vad Sony PD170 gjorde. Trots att PDX10 hade 1/4" chip mot PD170 1/3" chip.

 

Å andra sidan är ju FX1/Z1 sämre i 4:3. Har aldrig filmat med Canon H1/A1 i 4:3 DV så där har jag dålig koll. Men i 16:9 ser den jäkligt bra ut om än ngt mer brusig än ex FX1/Z1 från Sony.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Att DVX100 saknar 16:9 är inte så stort peoblem såvida du inte skall göra filmout, då är ju andra sidan avsaknaden av HD ett stort problem.

 

Filmar man thin med DVX100 så är det inga problem med att visa bilden på en vanlig 16:9 tv då progressivt redan från början tillåter högre upplösning än interlace. (Hade interlace varit fullupplöst hade det blivit väldigt jobbigt för ögonen att titta på det.)

 

Så för DVD bruk är det inga problem med att filma 16:9 med dvx100. Men vill man ha HD så fungerar den såklart inte.

 

Sen angående prisskillnaden så är det väl så att de som har billigast pris på A1har importmodell och inte en som gått via Canon sverige? Kan ju vara bra att kolla upp innan. Angående garanti mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom det är ett stort prisgap mellan Canon HV10/20 och A1 så skulle jag inte bli förvånad om Canon visar upp en ny HDV kamera med 3 X 1/4 CMOS chip och 24/25P under NAB i april.

 

Alltså en ren konkurrent till Sony FX7

 

Prislappen skulle kunna hamna runt 20/25 tusen

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...