Gå till innehåll

Musikprogram


Lukas

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...

för att redigera ljud rekomenderar jag goldwave, cool edit, soundforge eller wavelab, dom kostar några kronor men är du ute etfer det absolut billigaste alternativet så finns det vissa free-ware program att få tag i via www.downlaod.com och www.hitsquad.com

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=phrick]Reason är ett relativt billigt musikprogram till datorn som fungerar hyfsat bra.

 

http://www.propellerheads.se/[/citat]

Hyfsat bra?

Det är det mest lättanvända och produktiva programmet som jag någonsin har prövat.

Här behövs ingen midikeyboard. Här behövs inga egna samplingspackar.

Man får med allt när man köper Reason. Förutom midikeyboarden då.

Om man inte har en sån så får man göra som mig, och sätta ut tonerna med musen.

Det funkar jättebra det också, även om det i vissa fall är finare med en midikeyboard. Och det kan man ju också trycka in och använda om man vill det.

 

Jaja.. Reason är i alla fall världens bästa musikprogram enligt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja visst... reason e väl bra, om man inte e van vid musik program... lr ja ta d inte fel, men har man väl provat reason så vet nästan ALLA att det e gjort me just d programmet... d e nästan som den vuxnes version av NRJ-dj.... men om man inte hållt på me reason, så låter d nog helt ok

Länk till kommentar
Share on other sites

jag håller inte riktigt med dig melissa

Man kan göra i stort sett vad som helst med reason, att jämföra det med eejay är rätt så tarvligt med tanke på att eejay enbart innehåller färdiga samplingar som en apa kan få att låta bra

I reason gör man allt själv, visst man kan klistra in samplingar också om man vill det, men det finns hur många som helst, dels inbyggda, dels på internet, dels kan man göra egna som man kan modifiera hur mkt man vill.

Tvivlar på att du kan hålla reda på alla ljud som reason har.

Så som sagt... håller inte med

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag gillar inte Reason för det känns för färdigtuggat för mig, men däremot kan jag varmt rekomendera Pro Tools som min personliga favorit.

Cubase & Logic är måhända inget jag använder själv, inte än så länge i vart fall, men dom är väl omtyckta båda två.

Själv, i väntan på ett fint & trevligt Pro Toold HD-paket (kommer ta tid), kör jag helst med SAW Pro!

Jag sitter & går igenom SAW Studio åsså, men antingen har jag bara otur & har missat nåt, eller så har den versionen jag sitter mä buggar som inte kommer överrens med mitt Yamaha DSP Factory-kort.

 

Hur som så är alla dom programmen bra på sina sätt om man ska arbeta både som professionell eller klåfingrig amatör.

Har man ingen direkt erfarenhet alls av ljud & multitracking sen tidigare kan man dock lätt få....problem.... :-)

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill ha ett musikprogram du kan göra precis allt i, så välj Fruityloops. Det följer med hur många instrument o effecter som hellst, det finns också oändligt många bra plugins o ladda ner till o med egna program i sig som man kan koppla ihop med fruityloops. Programmet är välstrukturerat och inte så svårt att använda.

Första musikprogramet jag lärde mig använda var Fasttracker2, sen gick jag över till buzztracker, sen till reason som jag höll på med ett tag(fast jag tyckte bättre om buzztracker), sen gick jag över till fruityloops som är som om man skulle sätta ihop buzztracker o reason o städa upp det.

 

testa FL på: http://www.fruityloops.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=melissa]ursäkta ufosxm... har inte hört din musik, så ta d absolut inte som nån form av kritik mot dig.... d va ett generellt uttalande[/citat]

Ingen fara.

För att bevisa hur mäktigt Reason egentligen är så lägger jag upp några låtar som jag har gjort.

 

http://freddah.myftp.org/ufo/ufosbajs/ufosxm/techno_orchestra.mp3

http://freddah.myftp.org/ufo/ufosbajs/ufosxm/clever.mp3

http://freddah.myftp.org/ufo/ufosbajs/ufosxm/flygplan_complete.mp3

http://freddah.myftp.org/ufo/ufosbajs/ufosxm/believe.mp3

 

Bevisligen så är det mer än det som ni beskriver, det vill säga färdigtuggat.

Man har full kontroll över allting och i 2.5-uppdateringen så har de även lagt till feta maskiner som vocoder och splitter.

 

Jag skulle säga att Reason 2.5 är den mest kompletta musikstudion någonsin i mjukvaruväg. Användarvänligheten är på topp samtidigt som man får två CDs fullproppade med instrument; en allmän sampler-refill och en orkester-refill.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Jag skulle säga att Reason 2.5 är den mest kompletta musikstudion någonsin i mjukvaruväg."

 

Testa FL studio, innan du säger om d där. Men smaken är ju förståss som baken.. :P

 

När d gäller frihet så kan inte reason röra FL studio. Man kan verkligen skapa alla ljud du kan drömma om i FL. Speciellt om du laddar ner ngt känt plugin.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fruity loops är mycket bra, vem behöver plug-in:s till det? De inbyggda soft-syntarna är ju skitbra! Fast när jag gör filmmusik i det så låter varken piano, flöjt, harpsicord eller stråkarna bra, eftersom att det bara är syntar jag själv programerat och jag kan inte hitta några samplade ljud av instrumenten heller. Så därför verkar Reason ha en stor fördel (fast jag har aldrig testat det). Men om jag exporterar alla ljudkanaler från Fruity loops till MIDI filer skulle man nog kunna ta in det i Reason och lägga på orkestern där. Så att det låter bättre :P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ankattakk]Testa FL studio, innan du säger om d där. Men smaken är ju förståss som baken.. :P[/citat]

Jag har gjort det, men fattade inte ens hur jag kom igång.

Så jag la ner och fortsatte med Reason istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

[citat=Lukas]Någon som vet nått billigt musikprogram till datorn som fungerar hyfsat bra??[/citat]

 

-Hej.

Utan att lägga mej i ovanstående "debatt"...;) så vill jag i stället svara på din fråga.

 

-Ja, det gör jag.

-Allt beror på vad du ska göra.

-Vill du kunna spela in audio? -då kan du inte nöja den med reason-

(även om Reason är bra, prisvärt, lättanvänt mm)

(då är Pro Tools gratis-version eller någon av de billigare Cubase-varianterna , SE eller SL att föredra)

-Fruity är också prisvärt, men se till att inte fastna i dom standard-ljud som finns där: dom låter bra, men du kommer att upprepa dej....

-Sonar nämns sällan här i Sverige...

-Logic ...om du kör Mac

 

!Billigast: Computer Muzys (finns att få gratis med tidningen Computer Music)

(loopbaserad komposition)

-där hittar du också andra program och plugins tex Kristal (för audio-inspelning) i gratis versioner (tidningen går på ca 130 spänn hos någon större pressbyrå)

 

lycka till!

mvh/Hwagang

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om det lämpar sig direkt för filmmusik, men det finns ett program som jag använt lite (notera lite) som heter Harmony Assistant. Det verkar dock vara ett program mer för tonsättare och liknande, men det finns en del fina klassiska instrument, om man nu ska ha det. Kanske är värt ett försök om man förstår sig på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Nu tycker ni kanske att det här låter muppigt.

 

 

Men jag tycker att Reason är skitbra... bara åt helvete för svårthanterligt för mig som inte har tillräckligt tålamod att lära mig göra musiken bra.

 

Jag vill ha nå't enkelt, apaeftermigmusik fast anpassat för filmmusik. Inte rap/hiphop/trance/dance etc. Endast filmmusik... något som inte har tydliga musikslingor (de är klart... det FÅR ju vara det också) men att man bara får nå't annat än miljöljud och att det går att bygga spänning med.

 

Hjäälp...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej,

 

Jag kör själv FLStudio (som Fruity Loops heter numera), men använder nästan aldrig de inbyggda syntharna utan kör istället med pluggar av olika slag (SampleTank2, Garritan Personal Orchestra, Albino 2, o.s.v.), eller samplade loopar och ljud, eftersom jag mest jobbar med filmmusik med orkestrala inslag. Man kan göra jäkligt bra ljud med de inbyggda pluggarna, men man får jobba lite och inte vara så lat att man fastnar med de färdiga ljuden. Men den invändningen gäller alla "kompletta" program.

 

Samma sak gäller effekterna i t.ex. FL, de inbyggda har sin karaktär, andra pluggar har sin karaktär, och använder man bara en uppsättning så fastnar man lätt i den "ljudbilden" som de ger (även om man också kan skruva till dessa så man får ett eget sound). Därför finns det likheter i ljudkaraktären hos musik producerad i samma program, eftersom samma uppsättning ljud och effekter används i stor utsträckning.

 

Jag gillar FLStudio's arbetsflöde för det mesta men saknar vissa saker, och jag gillar att det har så bra stöd för plug-ins av olika typer (man kan ju köra Reason från FLStudio via ReWire t.ex. ;) )

 

M.v.h.

Fredrik Blom

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...