Gå till innehåll

Får man filma på allmän plats?


H.S

Recommended Posts

Visst får du det. men det underlättar för dig om du ringer och informerar bussbolaget samt sl om det, ifall ni är många eller har massa utrustning med er annars fins det faktiskt risk att ni kan blir bortkörda. men om ni är bara några stycken med en kamera så är det lungt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

När vi filmade på centralen hadde dom någonslags tumregel. Har för mig att man fick ha kamera och "vanligt" stativ utan att fråga. och utöver det skulle man informera (jernhusen AB) I princip handlade det bara om att tjänstgörande vakter skulle informeras om att vi var där. På pendeln däremot krävdes skriftligt tillstånd, men det var inga större problem (förarhytts tillsåtnd)

 

Kanske gled lite ot där. Men gnerellt kan man väll säga att det är bra att fråga först, oftast är det inga som hellst problem. Gallerian i sthlm har jag dock fått banningar en gång då jag filmat med stativ utan tillstånd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här frågan har varit upp förut och svaret är inte så svårt som man kan tro.

Ur lagens synvinkel behövs inga tillstånd alls för att filma på allmän plats, med enda undantag för skyddsområde. I så fall finns tydliga anslag om detta. Detta gäller ÖVERALLT (utom skyddsområdet förståss).

 

I somliga områden som inte är allmän plats, tex i varuhus eller konsertlokaler kan ett vilkor för att få uppehålla sig på platsen vara att man inte filmar eller fotograferar. Om man bryter mot vilkoren kan man bli avvisad men aldrig riskera att få tex kameran beslagtagen (det är egenmäktigt förfarande att försöka ta kameran. Det är brottsligt vilket filmandet inte är). Men på allmän plats är det fritt fram utan att behöva fråga någon om lov. En busshållplats och förbipasserande bussar är defenetivt allmän plats.

 

Som vanligt är det förståss mycket enklare om man berättar sina avsikter så slipper man onödiga konflikter, även om man har rätten på sin sida.

Man behöver alltså inte tillstånd ens av polisen eller vakter även om de inte blir ledsna om de vet om vad som är på gång, i fall om oroliga männsikor ringer till dem. Då kan de säga att det är filminspelning (tex om man slåss) utan att åka dit och titta efter.

 

Om man skall göra chockerande avslöjande repotage kan det ju vara svårt att göra några avslöjanden om man frågar om lov först...

 

Man behöver faktiskt inte ens fråga de som fastnar på filmen om lov heller så länge man inte tänker tillverka reklam, men det är en annan historia.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man behöver faktiskt inte ens fråga de som fastnar på filmen om lov heller så länge man inte tänker tillverka reklam, men det är en annan historia.

 

Det bästa exemplet är väl när ett gammalt par såg sig själva på Vodafones reklampelare runt omkring i Stockholm... Det hade varit en fotograf framme en dag och frågat om han fick ta en bild... Men dom hade inte godkänt att hamna som reklampelare och fick rätt (och rätt så mycket pengar)...

Länk till kommentar
Share on other sites

Man får väl inte ladda upp saker på nätet, eller visa dom fö flera andra i allmänhet om man inte har godkänt från alla som man ser tydligt i filmen, eller? Aldrig riktigt lärt mig detta, "be helre om förlåt än tillåtelse" funkar bättre :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Man får väl inte ladda upp saker på nätet, eller visa dom fö flera andra i allmänhet om man inte har godkänt från alla som man ser tydligt i filmen, eller? Aldrig riktigt lärt mig detta, "be helre om förlåt än tillåtelse" funkar bättre :)

 

Internet är inte samma sak, men att visa filmen för allmänheten behöver du ingen tillåtelse för. Bara att tuta att köra. För internet skulle man antagligen kunna använda pul-lagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Internet är inte samma sak, men att visa filmen för allmänheten behöver du ingen tillåtelse för. Bara att tuta att köra. För internet skulle man antagligen kunna använda pul-lagen.

 

Vet inte så mycket om juridik, vad säger den? Om jag har filmat något på en fest (inget extremt) där man kan tydligt se folks ansikten, får jag lägga upp det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte så mycket om juridik, vad säger den? Om jag har filmat något på en fest (inget extremt) där man kan tydligt se folks ansikten, får jag lägga upp det?

Egentligen inte utan de medverkandes godkännande...

(Jag antar att du menar på internet.)

 

Lagen angående internet har ju skärps betydligt mot hur det varit tidigare, och detta märks allt mer på olika sätt.

Ett exempel är att min dotter kom hem med en "lapp" från skolan nyligen angående "den vanliga och årliga" skolfotograferingen, där föräldrarna ska fylla i vilken typ av bilder man kan tänkas vara intresserad av att sedan köpa...

Nyheten var att man numera också ska ge sin underskrift till samtycke/godkännande till att skolan ska ha rättighet för att ev lägga ut bildmaterial där ens barn kan förekomma på bild på just Internet!!!

Detta betyder indirekt att Skolan inte "vågar" göra detta utan föräldrarnas tillstånd...

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi filmade en scen i utanför skolan vi går på. Det var en lekplats och ingen syndes alls. Det var också en helt vanlig scen där bara två människor går förbi och säger "hej" till varandra. Vi la hela filmen på youtube och nästa vecka blev vi kallade till rektorn som hotade med att polisanmälla oss om vi inte tog väck filmen... lite snopet.. men hade dem igentligen något att säga till om?

Länk till kommentar
Share on other sites

Rektorn gör nog fel. Det är inte hans affärer. Varsegod och polisanmäl.

 

Pul-lagen har föresten mjukats upp en smula på sistone, tvärt emot Joels inlägg. Jag vet inte exakt på vilket sätt, men för bilder av "harmlös natur" behöver man inte tillstånd. Skulle tro att Pace säkert har en länk i huvudet som han kan peka på.

 

Sen är skolor och idrotföreningar inte så säkra på lagen, tar inga risker utan frågar för säkerhetsskull.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var igår och filmade från ett plan till min dokumentär och fick veta idag att det behövs tillstånd för det... jag ska en sväng till med en helikopter på torsdag så är det någon som vet vilken myndighet man ska kontakta för ett tillstånd??

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag filmade från ett flygplan eller helikopter skulle jag inte bry mej om tillstånd. Hela Sverige är utlagt och fotograferat i detalj på internet. Spioner och alla andra har gratis fotografier. Endast någon befängd myndighet skulle kräva detta för sitt berättigande. Säkert någon här som skulle tycka det var olagligt, men inte jag iallafall.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Flygbilder får man inte ta utan vidare. Om det finns landmärken på flygbilderna klassas det som skyddsområde. Åtminstone förr. Jag tror den lagen gäller än, att det är föbjudet att göra sjömätningar och tillverka kartor och ta bilder i skala störren än 1: 100 000. Det är regeringen ger tillstånd eller den mydighet som de utsett. Förnuvarande tror jag det är lantmäterier.

Att strunta det kan ge fängelse max 6 månader.

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931742.HTM

Länk till kommentar
Share on other sites

Varsegod. Det skall bli spännande att se resultatet. Att lägga ut det på internet strider säkert också mot lagen att föra ut sådan information. När jag googlade efter lagen hittade jag ett annat forum som talade om fotografering där en medlem hade lagt ut ett gallery med flygbilder. I tråden startades just diskussionen om det var lagligt eller ej. När man försökte titta på bilderna i galleriet var de borttagna. Men hur komplicerat kan det vara att få tilstånd? Om jag fattade det rätt tittar de på bilderna och konstaterar att det inte finns landmärken, och den är saken klar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack

Om man ska gå över sin lilla tröskel till rummet datorn står, krävs väl inget tillstånd i Sverige. I vissa andra länder krävs det och ännu mer. Var tacksam för det genom att inte bry sej om eller gå mot myndigheters löjliga egenheter. Lantmäteriet (kartverket) har redan fotograferat oss. De har lagt ut bilderna, tusentals på internet, för att hela världen kan se, gratis. De går t.o.m att zooma in. Att vara rädd, blir ju oftast ingen film, att se en gammal statlig myndighet kräva uppbördsrättighet på något vi alla har rättighet till.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst, det har du en poäng i. Men vilken skala är eniros kartor? Och de är inte flygbilder med landmärken. Jag har föresten använt googlearth flera gånger för att göra virituella färder för att memorera färdvägar. Det funkar.

 

Dock misstänker jag starkt att eniros och googleearth satelitbilder är redigerade med moln och nya skogsområden på strategiska platser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svenske spionen överste Wennerström fotograferade/avslöjade svenska strategiska platser vid kusten på 60-talet, överlämnade dom till Sovjetunionen. Liknande platser idag tror inte jag är redigerade av google. Däremot finns dom inte. Goost och trolleri. Inte ens Fugelsang kunde se dom.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...