Gå till innehåll

Får man filma på allmän plats?


H.S

Recommended Posts

Flygbilder får man inte ta utan vidare. Om det finns landmärken på flygbilderna klassas det som skyddsområde. Åtminstone förr. Jag tror den lagen gäller än, att det är föbjudet att göra sjömätningar och tillverka kartor och ta bilder i skala störren än 1: 100 000. Det är regeringen ger tillstånd eller den mydighet som de utsett. Förnuvarande tror jag det är lantmäterier.

Att strunta det kan ge fängelse max 6 månader.

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931742.HTM

 

Det kan nog stämma, förr i tiden sökte man tillstånd hos generalstaben och efter filmningen fick vi åka dit och lämna in alla kassetter och foton för granskning. Sen fick vi tillbaka allting med en bifogad lapp med tidkoder på det dom inte ville skulle slippa ut. En fin helikopteråkning runt Kaknästornet blev stympad pga att oljesisternerna i Värtahamnen skymtade fram lite. Generalstaben var mycket trevliga och effektiva vill jag minnas.

 

Man behöver inget tillstånd om man filmar för eget bruk, kommersiell o liknande verksamhet kräver tillstånd. Ingen aning var man söker tillstånd nu. Däremot har det tillkommit skyddsområden runt t ex fängelser som man inte ens får flyga inom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, det här diskuterades ju i pressen för bara några veckor sen? Svenska bilder (Eniro osv.) har mycket riktigt skyddsområden maskerade, men Google Earth har det inte. Det blev, om jag inte minns det här fel, diskussioner om det och ska ha slutat med att maskering dök upp även på hos GE. Och jo, jag kan förstå Jernbys känsla för att utmana vissa lagar - men skyddslagstiftningen är lite speciell. Min erfarenhet av SÄPO och andra myndigheter som arbetar med att upprätthålla sekretesslagarna är att de har alldeles för mycket tid till att vara griniga om småsaker.

 

//Petter

Länk till kommentar
Share on other sites

De romanförfattare jag hade i åtanke heter Jan Guillou och Leif GW Person. Nej, vi har inte dödsstraff i Sverige. Frågan är bara om det kommer att prövas ens av svenska säkerhetsorganiationer? Vem vet? Jag gillar deras romaner :-)

 

Allvarligt talat, jag kan räkna upp ett antal gånger Sverige har agerat utanför gällande lagstiftning i syfte att tillvarata egna eller andras intressen. Pinsamt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...