Gå till innehåll

Zoom H4 eller Nagra Ares M eller? - dopade diktafoner i övrigt.


jmalmsten

Recommended Posts

Tjena...

 

Har ju själv varit ganska måttligt intresserad av att skapa mina egna ljud. Mest för att jag varit så inriktad på det bildliga och haft ett mindset liknande "Ljudet fixar ljudkillarna"... och det har ändrats lite...

 

Då till frågeställningen: Jag är less på alla ljudbibliotek som jag hittar där jag hittar ett ljud som är "nästan" perfekt, men inte riktigt... så alla extramaterial och böcker om filmljud jag läser ger mig inspirationer till att börja samla ljud själv (atmosfär, effekter och kanske lite prat också). Där kommer problemen.

 

Jag kan ju ta min befintliga utrustning... ett par karaoke-mickar och ett headset och koppla till datorns ljudkort. Men datorn är ju såattsäga stationär (den går att flytta på, men det krävs ett par man för det;)). Dessutom så är min lägenhet ungefär kala väggar (eko och en knepig efterklang när jag knäpper med fingrar och klappar händer...), och till råga på allt, Datorn i sig själv låter som ett mindre jet-plan.

 

Datorinspelning överges alltså. Vilka alternativ finns då? Minidisc? mp3? Nä av en ren slump blir jag inbjuden att följa med på ett studiebesök hos en filmelektriker som hyr ut både sig själv och utrustning som hmi-ljus, filmkameror 16-35 mm, optik och liknande. Och jag minns inte riktigt varför (känner mig senil, det var ju inte ens 24 timmar sedan) men han drog fram en låda med tre stycken portabla ljudinspelare i "studiokvalitet". Då klickade det till i skallen: Det är ju just en sån där jag letat efter!

 

Det han visade var en Nagra Ares M ( http://www.nagraaudio.com/pro/pages/products_ares_m.php ), kan spela in mono, stereo (micen som sitter på, och är utbytbar är stereo) och både i okomprimerad wav och mp3 och får lätt plats i en rymlig ficka. Allt det till den nätta kostnaden 8-9000 (6-7000 om jag hittar någon som kan lyfta momsen åt mig;))

 

Så nu hade en produkt uppenbarats för mig som har alla kvalifikationer jag var ute efter och har en mic som troligtvis lätt överträffar det jag redan har. Plus att jag kan ha den i fickan som en del av min dagliga arsenal av inspirations-lösningar (jag går redan omkring med en kamera, skissblock och 4-5 olika sorters bläckpennor). Helt enkelt en diktafon på anabola steroider. Men innan jag lägger ut den summan så tänker jag på att jag måste i så fall leva på luftsoppa och förhoppningslimpa de närmaste månaderna för att det ska gå ihop. Så snålheten slog till och jag försökte hitta en likvärdig men av annan tillverkare för lägre pris.

 

http://www.polysonic.com/Zoom/zoombilder/H4/Zoom_H4.html

 

Lo and behold, Zoom H4. Nagra hade jag iallafall hört talas om, men här hittade jag en fin liten kandidat, spelar in i okomprimerad WAV eller MP3, stereomic i XY konfiguration (om det är överlägset vet jag inte, men argumenten låter övertygande vid första anblick iallafall), använder flashminne (SD-kort som i en del digitalkameror), går att använda via USB som externt ljudkort och har 2 fantommatade xlr-kontakter (modell mindre så adapter behövs nog). Med detta får jag då också puffskydd (ingick också i nagran) och Cubase LE... Allt detta för 2995 kr som rekommenderat cirkapris. Inte så lite överkommligt även om jag inte kan lyfta momsen hos någon... Enda nackdelen är väl att micken inte är utbytbar, men så har jag ju ändå xlr-kontakterna med dödskallefantomen om jag får tag i shootgun-mickar eller liknande för mer dedikerade inspelningsdagar. Och den ynkliga 128megabytars flashminnet går ju att byta ut till en 2gig för 5-600 eller en 4gig för under 1000...

 

Och frågan till er då här på voodoofilms ljud-sida... vilka argument finns det från er när det gäller dylika dopade diktafoner? finns det fler modeller jag ska kolla in? Ja, tips överhuvudtaget för en som går i dessa tankar, både för mig själv och andra... för just nu ligger det jävlaranamma nära att lägga in en beställning på en Zoom H4, men för samvetets skull vill jag fråga en tredje part som ändå är kunnig på ljudområdet, så jag låter det stå öppet för diskussion en månad till nästa studiebidrags-/låns-utbetalning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nagran ser inget vidare ut, den har bla inte phantommatning, vilket i vart fall jag ser som ett krav.

Zoomen har jag jobbat en del med, men den är plastig som fan, har ett fullständigt värdelöst menysystem, den sparar på dom ganska usla SD-korten, & inte precis state of the art omvandlare...

Till dess försvar så har den ganska schyssta inbyggda mickar, upp till fyra inspelningskanaler & två phantommatade XLR-ingångar med full effekt på matningen.

Mitt personligas val, inom lågbudget & mer portabelt, är M-Audios Microtrac24/96.

Fördelarna med den är att den har bra ljudkvalitet, phantommatning via tele (30V), väldigt robust, lättanvänd, & sparar på dom betydligt bättre Compact Flash-korten eller Microdrive-hårddiskar.

Dock inte den blekaste faktiskt vad Microdrive är för nåt :-)

Dess nackdel är att dom medföljande mickarna är inte precis Manley, batteriet är inbyggt, & om man rycker ut telekabeln med Velande Våldnaden påslagen så riskerar man skada mick & spelare. Iof aldrig hört talas om att det faktiskt hänt, men dumt att chansa :-)

Den medföljande micken är, som jag skrev, kanske inte state of the art, men jag har spelat in en jävla massa med den endå, eftersom den är grymt portabel & har en om inte annat helt okey ljud som går att använda till mycket, speciellt ambiance :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

Är ny på detta forum så jag vill passa på att hälsa på alla först: Hej igen.

 

För övrigt är jag också intresserad av att köpa lite nya prylar, bla inspelningsutrustning. Har sneglat på H4:an och nog verkar det som att man får mycket för pengarna. Vet inte om Zoom håller så hög kvalitet på komponenter och byggkvalitet. Min erfarenhet av Zoom tidigare genom åren är att de gärna vill bygga fantastiska maskiner som har alla upptänkliga funktioner men som kanske inte alltid låter så bra. Det kanske är annorlunda nu, men någonstans bör ju det gamla talesättet "man får vad man betalar för" gälla fortfarande. Jag har läst på något forum för H4:an att det ligger en ton vid ca 680 Hz om du använder batteri men som skall försvinna med användning av adapter. Kanske försvinner lite vitsen med en sådan här mojäng också då?

Vad jag förstår finns det inte så mycket att välja på i denna prisklass om du skall ha fantommatning. Annars finns ju Edirol R09 eller Microtrac24/96, kanske även MD kan vara något?

Nästa skutt blir nog till 10k, där det finns professionella flashspelare men då är kanske budgeten spräckt för länge sedan...?

 

mvh

Anders_H

Länk till kommentar
Share on other sites

jaja... där fick jag en anledning att tacka mig själv att inte direkt springa och beställa... och även tacka forumet...

 

har nu suttit och läst en del om Microtracken och den har flyttats till kandidaten överst på listan. 4000 + 500 för 2 gig flashminne (fan vad dom blivit billiga nuförtiden). Antalet lovord imponerar och de nackdelar folk tar upp är för mig försummliga, jag tänker inte spela in timslånga koncerter (är det lagligt?) eller liknande. Jag tänker spela in sporadiska spännande ljud, atmosfärer kanske prova lite tramp och tal för eftersynk.

 

Den andra nackdelen är väl att man inte får med Cubase LE, men ärligen talat, jag har provat piratkopior och den är på en nivå jag just nu inte behöver. Dessutom verkar dom ju slänga med det programmet i flera studioljudkort för runt tusenlappen ändå. Och jag behöver nog ett ordentligt ljudkort ändå för att kunna utnyttja Cubase LE. Nä, Premiere räcker just nu för min ljudläggning och det känns bättre att satsa en tusenlapp till för att få en rejäl pryl som åtskilliga verkar prisa gudarna över än en billigare som tydligen är plastig, har taskig AD m.m.

 

En ytterligare fråga nu... Köpeplatser? vem går jag till för att få en sån här pryl för vettigt pris?

 

EDIT:

 

nu hittade jag en recension på Edirol R-09...

 

http://digitalmedia.oreilly.com/2006/08/31/edirol-r-09-digital-recorder-review.html

 

Och nu är huvudbryn igång igen... av vad jag kan höra på hans ljudtester så låter den bättre än Microtracken i mina öron... men den saknar möjlighet till puffskydd... :( en raggsocka kanske duger... men man tappar ju lite användbarhet när man täcker över den. Och den klarar inte av 96 kHz... men är den förlusten så stor? den är snäppet billigare... pengar som ändå måste gå till att köpa större flashminne. Dessutom är den ju ett år nyare och ser snyggare ut och är tydligen mer robust byggd än Microtracken...

 

Valet och kvalet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill ha en sak mindre att fundera på...

så tycker jag du kan bortse från att den inte klarar 96kHz, känns bara som slöseri med plats i mina öron. I allafall på en budgetpryl. Folk spelar ju aldrig in med mer än 48kHz på proffisionella inspelningar heller.

 

Jag har inte jobbat med några av prylarna, bara hört att nagran inte ska vara så mycket att hänga i granen, låter bra men största nackdelen var att den inte var så kompatibel med pro tools vilket kanske inte spelar så stor roll för dig i och för sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena Jmalmsten. Intressant det här med "diktafoner". Jag har testat Zoomen och kom fram till att den var sådär. Användarvänligheten är kass med små, pilliga menyer, men framförallt blev ljudet så fantastiskt lågt när jag testade med min audio technica mic (atm10a). Denna mic har egen strömförsörjning och stark ut-volym men detta till trots resulterade alltså i mkt låga nivåer. Och att höja upp volymen mångfalt i datorn drar även med inspelat brus. Zoomens inbyggda stereomic låter bra men den är GRYMT puffkänslig och den clownnäsaliknande muffen som medföljer ramlar av hela tiden. Faktum är att, utan muffet t ex inomhus, så blir det blåsljud bara genom att röra zoomen mellan din och intervjupersonens mun(!)

MEN - du måste kolla in M-audio microtrack. Den kostar en tusing mer än zoomen men låter mkt bättre. Den går på compact flash-minne och jag har testat den i dag, dels med den medföljande T-stereo-miken och dels med min audio technica. Den medföljande miken låten FÖRVÅNANSVÄRT bra för att vara en bonusgrej som hänger med. Att ta miljöljud i stereo är att föredra och du som talade om att samla ljudeffekter kommer att gilla den. Och audio technican låter bra även i det tystaste speakerbås, jag är mycket bruskritisk och Microtracken tillfredsställer mig:-)

Microtracks enda nackdel enligt mig, och tro mig - över detta har jag grubblat, är att den har ett inbyggt batteri = man kan inte ta med sig 2 extra fulladdade AA-batterier ut på fältet. Däremot ska tydligen det inbyggda lithium-ionet räcka rätt så länge. M-audio verkar också kunna byta ut batteriet om det är slut innan hela enheten är det. Batteriet laddas via usb i dator eller i vägguttag.

Kolla upp mer om den på google!

MVH

Stella

Länk till kommentar
Share on other sites

Luzer: jo, 96khz känns ju lite overkill på en pryl som har så pass enkla mikrofoner...

 

Stella: (kämpar för att inte skrika namnet;)), Valet är i princip gjort och både din och Christian Van Caine har gjort mycket för det och plus alla recensionerna som prisar Microtracken...

 

Nu kollade jag ju även upp vad Firmware-uppdateringarna gör och jag tror det var från och med 1.4 så klarar MT'n att spela in mono också i mono-wav-filer... vilket betyder för mig att jag kan spela in effekterna på halva utrymmet och rikta den medföljande stereomicken mot det jag vill ha optimalt då den endast tar ljudet från vänstra micken. Jag kan ju även öka kilohertzen då...

 

Nä, om nu ingen tycker jag gör ett fruktansvärt misstag så börjar jag gå in i fas 2... inköp...

 

Då jag själv som sagt haft lite väl passivt intresse av ljuddelen undrar jag var men får tag i prylen... mina google-sökningar säger musikeraffärer, där verkar priset ligga ganska konstant på 3895:-, går jag till en sida vid namn Playback finns den tydligen för 3842:- fraktfritt, sedan fanns någon norsk sida Ljudia.no som säljer för 4295:- (men vet ej om det är norska kronor eller svenska som åsyftas).

 

Så just nu pekar det ju mot att jag går till 4-Sound och hör hur det ligger till med lagerstatus och betalningsalternativ...

 

EDIT lördag:

kom just tillbaka från 4-sound (ramus i pite). Han hade inte hört talas om microtracken, men Zoomen säljer tydligen som smör i solsken. Men kunden har ju alltid rätt, så han kollade upp Microtracken i katalogen och det skulle ta upp till en vecka att ta hem den om jag ville ha den. Därtill fick jag höra att jag som student kan köpa den på räntefri avbetalning i 12 månader, med möjlighet att betala in snabbare än så om jag ville. Men då var det lite pappersarbete som skulle fixas... Så planen just nu då? Jag går tillbaka dit på måndag och lägger beställning och skriver avbetalningsansökan. På detta vis kan jag ju också inhandla ett 4 gigs CF-kort och ändå leva på mer än nudlar resten av månaden... förutsatt att jag betalar av den på ett år förståss...

 

så gu'nåde er nu om je hellr' skull' shöft zoom'n! ;)

 

EDIT måntag:

tydligen så har jag inte tillåtelse att köpa på avbetalning. "computer say's no!"...jaja... får väl vänta på csn istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Jag skulle just till att köpa en zoom när jag trillade in på detta forum. vad jag förstår så var det inte mycket att hänga i julgranen.

nu till frågan. Var kan jag hitta dom andra alternativen? jag har sökt men inte hittat något inköpsställen.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag hade inga problem att hitta på lokala 4-sound-butiken. (fick vänta en vecka dock). snacka lite med dom. Prova musiker-affärer och liknande. Annars så finns dom ju på internetbutiker ändå.

 

Zoom H4 var väldans poppis när jag snackade med dom sist. Själv så köpte jag ju en Microtrack, inte så mycket använd än... taskigt med möjligheter bara... måste komma igång med diverse långfilmsprojekt så jag får nån användning av den;)... men jag gillar den i övrigt. Uppgraderade firmwaren direkt så jag kunde spela in mono-wav (halverar ju filstorleken vid de fall jag inte behöver/utnyttjar stereo-inspelning). Liten och nätt så jag kan ha den i fickan när det behövs... men som sagt... man måste ju lägga kanske en 500ing till så får man plats att spela in ett tag på de högre kvaliteerna (även om just 24/96 kan vara lite overkill på de medföljande mickarna och den inbyggda pre-ampen)...

Länk till kommentar
Share on other sites

Mr malmsten äru ljudintresserad,ha..men för att vara allvarlig, köpte nyss 2st 24/96 från musikbörsen då kostade en just under 3 k! betala inte i onödan för fan!

 

Cristian van Cain : 30v?,dessa tycks funka me min neuman km84,ska ju ha 48v om ja minns rätt? Ska testa med 416 oxo,återkommer

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker att Zoomen är för dålig när det kommer till användarvänlighet. Och, åtminstone när jag testade, blev det inget bra resultat med en extern mikrofon som var kondensator och drevs med eget batteri, låga nivåer trots eget batteri.

Jag måste ändå säga att Marantz pmd 660 är den bästa hyfsat billiga portabla inspelningsmaskinen just nu. $499, på bhphotovideo.com.

Marantzen är en proffsmaskin som låter bra och är stabil med CF-kort på upp till 4 gb. XLR-kontakter och bra manuell in-nåvå.

 

/Stella

Länk till kommentar
Share on other sites

Mr malmsten äru ljudintresserad,ha..men för att vara allvarlig, köpte nyss 2st 24/96 från musikbörsen då kostade en just under 3 k! betala inte i onödan för fan!

mitt sviktande ljudintresse har jag redan redovisat... Microtracken är ungefär så långt som mitt ljudintresse sträcker sig. m.a.o. jag lägger inte ner mer pengar på den fronten ett tag;), 3k? då har den nyss gått ner i pris... för mig blev det just under 4k som billigast. Men som sagt, för mitt intresse duger den skitbra. Lagomt monoljud (tar bara från vänster kanal, Luzer;)) kanske lite stereoljud, lite för lite fantommatning kanske för de flesta mickar dock (endast 38V), plus att den har bara tele-pluggar (inte XLR, tänk på det).

 

Men än en gång, för den nätta summan fick jag en pocket-anläggning för hyffsat ljud som inte kräver 4k mick, 4k preamp och liknande... så jag anser mig inte ha betalat i onödan;), däremot har jag länge funderat på å släppa iväg min Letus35'a som egentligen bara stått å dammat...

 

Men även, det är kanske lite svårt att motivera den för synk-ljud, alltså ljud som tas upp samtidigt som kameran går, röster och sånt, mind you me...Men då har man kanske redan en kamera som har xlr och 48V fantommatning;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske inte är så bra att BARA använda microtracken på inspelning. Men jag hade mer velat ha den som backup de gånger man lägger ljudet på kameran. Är ju inte alltid man kan lyssna efter sista länken i kjedja då så att säga. Och det har hänt att fotografen kommit åt mic/line switchen på kameran och då är den kanalen fimpad ljudmässigt. Sen har man inte hört det för man lyssnar bara på det som går ut från mixern. Då är det käckt att ha en liten bandare som backup efter mixern, om man har tillräckligt med utgångar vill säga.

 

Sen är det även roligt att ha något man alltid kan ha med sig och bara slänga upp om man stöter på ljud som man vill spela in. Passa på att ta lite atmosfärer på lunchen typ :) Shit nu blev jag gött sugen igen på att också köpa en...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej,

 

Jag vill gärna har era tips och råd, då ni verkar kunniga och erfarna, angående en "reporterutrustning". Det är nämligen så att jag arbetar för Radio UPF i Lund, ett utrikespolitiskt studentradioprogram. Vi är trötta på att hela tiden behöva krångla med bokning av inspelningsutrustning från studentradion och vill nu ha en egen.

Vad vi ska använda utrustningen till är att göra intervjuer, spela in föredrag och debatter, samt möjligtvis ta upp vissa miljöljud. Men det är framförallt de två förstnämnda användningsområdena som är viktiga.

Jag har haft tillgång till en Zoom H4 under våren och tycker att den funkar bra. Ljudet, med den inbyggda micken är bra, och den är liten och smidig. Nackdelen är att den är väldigt känslig för handrörelser (låter som en orkanvind drar in), samt möjligtvis den plastiga känslan.

 

Vad skulle ni rekommendera oss att inhandla. Förutom ett bra och klart ljud (inom de nämnda användningsområdena) bör den vara liten för att smidigt kunna bäras med; ha en inbyggd - bra - mikrofon, men även mic-in-kanaler för inspelning av exempelvis debatter; ha ett puffskydd som möjliggör utomhusanvändning; vara relativt billig; helst ha ngn form av bordsstativ för intervjuer.

 

Zoomen var min första tanke. Jag har som sagt använt den och den funkar ju, men finns det ngt bättre alternativ om även priset räknas in i bilden?

 

Jag skulle även gärna ta emot tips på reportermickar man kan använda tillsammans med inspelningsapparaten.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade kollat på pmd 660 då det är en mer ren "bandare" man kopplar externa mikar till. Inte så mycket "snabbt dra upp ur fickan och spela in så fort som möjligt"-grunka. Även om det går att koppla externa mikar till de flesta mindre apparater också så är de just de de försöker sälja på...att vara små och smidiga, vilket inte behöver vara så litet i erat fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade kollat på pmd 660 då det är en mer ren "bandare" man kopplar externa mikar till. Inte så mycket "snabbt dra upp ur fickan och spela in så fort som möjligt"-grunka. Även om det går att koppla externa mikar till de flesta mindre apparater också så är de just de de försöker sälja på...att vara små och smidiga, vilket inte behöver vara så litet i erat fall.

Ok, men då tillkommer ju inköp av mick. Vad ska man köpa då för att matcha Marantzen? Rasar inte priset iväg med puffskydd, sladdar och andra nödvändiga tillbehör?

För övrigt vill jag nog inte underskatta portabilitetens vikt. Det krävs någon form av väska för att transportera inspelningsutrustning skonsamt, och då blir det ju lätt skrymmande med extern mick.

Exempelvis ska jag om några veckor åka till Bryssel och tänkte då försöka få med mig lite användbara grejer hem, känns som att det kan bli klumpigt. Men givetvis ska extern mick vara möjligt, hur fungerar de små apparaterna med externa mickar.

 

För att förfina min fråga lite: Är den bättre ljudkvaliteten hos exempelvis Marantz PMD 660 värt det högre priset och den minskade smidigheten som exempelvis Zoom H4 har? Användare: Radioreporter.

 

Är det någon som har erfarenhet av mitt användningsområde?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror inte du hör så mycket skillnad, även om marantzen säkert har mindre brus. Jag ser den mer som något rejälare än de där små historierna. Men är du mer ute efter portabelhet så är väl zoomen bättre. Men du måste ju säkerligen köpa till mik också, mikarna på bandaren funkar väl ibland men inte när du spelar in film, då vill du ju ha en separat mik. Men endast för intervjuer och radioreportage så gör det ju inget, då räcker det med zoomen eller microtracken. Så det beror helt på vad du ska använda den mest till helt enkelt.

 

Väska är ju alltid bra, speciellt om du har mer separat bandare, och porta brace väskorna är ju typ bäst, men dyra :|

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, men då tillkommer ju inköp av mick. Vad ska man köpa då för att matcha Marantzen? Rasar inte priset iväg med puffskydd, sladdar och andra nödvändiga tillbehör?

För övrigt vill jag nog inte underskatta portabilitetens vikt. Det krävs någon form av väska för att transportera inspelningsutrustning skonsamt, och då blir det ju lätt skrymmande med extern mick.

Exempelvis ska jag om några veckor åka till Bryssel och tänkte då försöka få med mig lite användbara grejer hem, känns som att det kan bli klumpigt. Men givetvis ska extern mick vara möjligt, hur fungerar de små apparaterna med externa mickar.

 

För att förfina min fråga lite: Är den bättre ljudkvaliteten hos exempelvis Marantz PMD 660 värt det högre priset och den minskade smidigheten som exempelvis Zoom H4 har? Användare: Radioreporter.

 

Är det någon som har erfarenhet av mitt användningsområde?

 

Mitt användningsområde är också "radioreporter". Jag har gjort en del för SR och har nyligen köpt en Marantz PMD 660. Denna känns solid och proffsig och ger bra ljud. Till denna bör du köra en mikrofon som heter "Sennheiser MD21" som är överlägset bäst i ljudkvalitet. Marantzen köpte jag via bhphotovideo.com för motsvarande 3 800 kr inkl frakt istället för 7 300 kr i Sverige(!) Mikrofonen däremot har jag inte hittat från USA men den finns att beställa i Sverige men är ganska dyr... Go for the Marantz!

/Stella

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, men då tillkommer ju inköp av mick. Vad ska man köpa då för att matcha Marantzen? Rasar inte priset iväg med puffskydd, sladdar och andra nödvändiga tillbehör?

För övrigt vill jag nog inte underskatta portabilitetens vikt. Det krävs någon form av väska för att transportera inspelningsutrustning skonsamt, och då blir det ju lätt skrymmande med extern mick.

Exempelvis ska jag om några veckor åka till Bryssel och tänkte då försöka få med mig lite användbara grejer hem, känns som att det kan bli klumpigt. Men givetvis ska extern mick vara möjligt, hur fungerar de små apparaterna med externa mickar.

 

För att förfina min fråga lite: Är den bättre ljudkvaliteten hos exempelvis Marantz PMD 660 värt det högre priset och den minskade smidigheten som exempelvis Zoom H4 har? Användare: Radioreporter.

 

Är det någon som har erfarenhet av mitt användningsområde?

 

Mitt användningsområde är också "radioreporter". Jag har gjort en del för SR och har nyligen köpt en Marantz PMD 660. Denna känns solid och proffsig och ger bra ljud. Till denna bör du köra en mikrofon som heter "Sennheiser MD21" som är överlägset bäst i ljudkvalitet. Marantzen köpte jag via bhphotovideo.com för motsvarande 3 800 kr inkl frakt istället för 7 300 kr i Sverige(!) Mikrofonen däremot har jag inte hittat från USA men den finns att beställa i Sverige men är ganska dyr... Go for the Marantz!

/Stella

Länk till kommentar
Share on other sites

Du menar inte MD421 eller? Den gamla goa klassiska dynamiska miken som även är bra på pukor och gitarrförstärkare ;) Md21 är väl tom kanske ännu äldre men den är ju även helt rundtagande väl? Jag hade nog snarare valt en njure för att ha till intervjuer, fast å andra sidan har jag aldrig gjort radiojobb så :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 8 månader senare...

tänkte bara tala om att jag har en zoom h4 och är mycket nöjd med den. uppgraderade nyligen programvaran vilket inte gjorde den sämre precis. Jag filmar bröllop och revyer och använder h4 till att ta upp ljud. nytt för mig är att använda den till att digitalisera kassettband. kort och gott, plastig i kvalitén men väldigt mångsidig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...