Gå till innehåll

gratis program för stop motion


jonaz_p

Recommended Posts

Nu har jag letat länge, så jag är bara tvungen att fråga er experter på ämnet..

 

Jag försöker hitta ett program till XP! som är för stop motion. Helst ett där man kan se bilden när man capturar från sin dv-kamera.

 

Alla program jag hittar är för MAC :(

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...
Hittade stop motion (trail) pro 5, men det kostar 595 dollar,,,:( finns det inget billigare /gratis alternativ?

 

 

beror aldelses på din digitalkamera, jag lyckades med min Nikkon anväda datorn som minne, mer en så kunde jag inte göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm tack för tipset. Men man använder fortfarande sitt kamera-remote-program för att grabba. Och då funkar det inte enns i "hobby"versionen (inte fick jag det till att funka i demot iaf) som är den billigaste och går lös på det fasila priset av 2008 sek. Verkar vara ett intressant prog annars

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Jag använder SMA (StopMotionAnimator), jag tycker det är bra och defenitivt lätt. Jag använder en webbkamera till det men jag tror man kan koppla en annan kamera till datorn för att använda den i det programmet.

 

Nej det har inte stöd för digitalkamera. Endast analog eller webkamera funkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Tja, laddade ner gratis versionen Animator DV SImple+ och tyckte det funkade suveränt när man tar bilder och exporterade AVI-filen. Men problemen börjar egentligen när man startar om det och hela min sekvens går mycket fortare än den ska.

 

Va e det här för nåt fel, eller är det ens ett fel och inte bara jag som inte fattar programmet.

Känns som om det är väldigt buggigt. har hängt sig flera gånger så man får starta om programmet, och då uppstår ju hastighetsproblemet.

 

Nån här som använder det här programmet kanske har svar på mina frågor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, laddade ner gratis versionen Animator DV SImple+ och tyckte det funkade suveränt när man tar bilder och exporterade AVI-filen. Men problemen börjar egentligen när man startar om det och hela min sekvens går mycket fortare än den ska.

 

Va e det här för nåt fel, eller är det ens ett fel och inte bara jag som inte fattar programmet.

Känns som om det är väldigt buggigt. har hängt sig flera gånger så man får starta om programmet, och då uppstår ju hastighetsproblemet.

 

Nån här som använder det här programmet kanske har svar på mina frågor.

 

Varje sekund är 25 bilder. Så fem sekunder är 175 bilder. Har du gjort så så ska det flyta fint ;) anars får du ta flera bilder av varje frame efter varandra.

 

Vad som stör mig är att bara ett av alla jävla program stöder canon digitalkamera via usb (stop motion pro 5. Och det kostar så mycket att jag bara vill dö (jag vet att det finns en billigare verison, men upplösningen suger då gubbastjärt.)

Länk till kommentar
Share on other sites

25 bilder i sekunden är väl kanske lite väl ambitiöst för stopmotion. ställ frameraten som önskat. Duplicera varje bild så du har samma bild i två rutor efter varandra. Vet inte varför men jag läste det någonstans och det fungerar i alla fall.

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår inte varför ni behöver ett capture program till digitalkameran.

Stativ, trådutlösare, tryck - flytta, tryck - flytta, tryck - flytta, tryck - flytta, tryck - flytta, tryck - flytta, tryck - flytta,

 

Sen ligger alla "frames" i en mapp på minneskortet och det är bara att lägga ihop dem till en film.

 

Tycker ni bilden är för liten på kamerans display så kan ni ju koppla den till TVn.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har funderat lite förresten på det här... alla dessa stopmotion-program är ju för SD-upplösning... finns det något som klarar HD-upplösning?

 

Stillbildstagning som beta75 nämner är ju dock en stor fördel och bra kandidat;), enda är ju att man måste koppla in datorn efteråt hela tiden för att sedan ta in dom i Aftereffects/Premiere eller liknande varje gång man vill se resultatet...

 

Men egentligen... vad klagar vi för... tänk förritiden när man gjorde allt på film och fick lämna in den på framkallning över natten innan man fick tillbaka den och insåg att nä... bild 342 så åkte ljuset ner lite och hela animationen är då värdelös...;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gjort som ni säger och duplicerat bilderna 2-3 gånger beroende på rörelsen. Men när man startar om programmet så går min sekvens, som egentligen skall va 15 sek lång i 12 FPS, typ på 3-4 sekunder. Och ibland hänger det ju sig när man vill göra en avi-fil. Men tänkte prova monkeyjam som jag fick tips om här. Se om det är pålitligare.

Länk till kommentar
Share on other sites

världens kortaste klipp:

 

http://beta75.se/fireworks.mp4

 

Ett 20-tal bilder och mobilljud.

Jag var tvungen att prova att lägga ihop bilderna till ett klipp.

 

/KN

 

Ja genast blev jag övertygad om att captureprogram är överflödiga. :e

Nästa gång kan du väll prova att keya i realtid och plocka bort oskarapa frames i din mobiltelefon. Hur många minuter får föresten plats, vad händer om man råkar stöta till diitalkameran så den flyttas en milimeter eller två när du är i frame 1320 i en animation? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...