Gå till innehåll

Handling före V.O.-dialog?


00Bengtsson

Recommended Posts

I scener som omfattar berättarröst:

Vad tycker ni? Ska man börja med att skriva ner "det vi ser" eller V.O. dialogen?

 

Nu menar jag på bästa sett så att inte läsaren misstolkar och tror att handlingen kommer innan eller efter dialogen, när den egentligen ska ske sammtidigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går väl att stycka upp det. Bara du har ett flyt i skrivandet, dvs att flytet finns när man läser.

 

En berättarröst som säger 'Det var en gång' kan ha ganska allmän beskrivning. Men ju mer specifik berättarrösten är desto tydligare bör du ju vara med beskrivningstexten.

 

Jag personligen är negativ till beskrivningen 'Vi ser' helt enkelt för att det är väl självklart, det är ju ett filmmanus. Inte för att du sagt att du tänker skriva så, men bara för säkerhets skull :)

 

För att exemplifiera med löktext... berättarrösten dvs...

 

EXT. RYMDEN

 

Ett kompakt mörker som endast lyses upp av några vita punkter.

 

MR PONDUS (V.O.)

Inte så långt borta men för väldigt länge sen--

 

En blågrön planet lyses upp mitt i mörkret.

 

MR PONDUS (V.O.)

--fanns en planet precis som vår. Livet uppkom på den planeten på samma sätt precis som vår.

 

Planeten bombarderas av debri från rymden som flammar upp när de träffar atmosfären.

 

MR PONDUS (V.O.)

Men livet där var inte som på vår planet. Och den här berättelsen handlar om livet. Livet på deras planet.

 

---------------

 

Jag skrev -- för att visa att meningen gick ihop utan ens en paus för andingen. För om man då istället skulle använt tre punkter som ... så är det en mer dröjande anvisning.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...