Gå till innehåll

Canon XH-A1 måste redas ut


Mikaeljohansson

Recommended Posts

Hej jag ska köpa min nya kamera snart som är till för typiska svenska lång/kort filmer.

 

Det lutar åt Canon XHA1 då jag har ca 35000kr i tillgångar.

 

Men efter att läst allt i forumet om den blir jag inte ett dugg klokare.

 

Man får uppfattningen av att man måste ha en bandare eller deras mindre hdv kamera för att föra in på datorn? Det känns ju helt sjukt för mig att en kamera för 35000kr inte kan föra in filmen (full upplösning) direkt i datorn utan några externa produkter. Kan någon reda ut detta till mig?

 

Sedan undrar jag om XHA1 kör progressive? tex 1080p

 

Finns det någon bättre kamera för mitt ändamål? Det ska va riktigt fin kvalité på materialet så man kan få fram det rätta känslan i filmen genom ljussättning osv.

 

 

Någon som har testat kameran i överhuvudtaget?

 

 

TACK PÅ FÖRHAND! /Mikael

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan absolut få in materialet från kameran. Det är bara att det i längden sliter på mekaniken att spola/pausa/etc när man använder den som bandare.

 

Canon har HDV 1080 F. Detta är ngn form av digital fejk progressive mode (MovieSwede kan säkert gå in närmare på det) och den typen av inspelat material kan bara spelas upp från XLH1 eller XLA1. Är faktiskt osäker på om Canons billiga konsument klarar det. Sonys bandare gör det inte.

 

Jag har inte testat A1 men däremot storebror H1 som är en kanonkamera - dock inte lika brusfri som exempelvis Z1 från Sony.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Man får uppfattningen av att man måste ha en bandare eller deras mindre hdv kamera för att föra in på datorn?

 

Hej!

 

Tror man rekomenderar att använda bandare/kamera som man bara tankar in sitt material med eftersom kameran slits när man använder den till att tanka in.

 

Måste man inte redigera med ett program som klarar HD ex Avid eller Premiere Pro när man spelar in med HD?

 

Hur är det med att få sin film som är filmad med HD att få ut den i HD som exempel på DVD?

 

Har sett att det finns HD-DVD-spelare som ligger på ca 14000 kr och om man då har fått ut filmen på HD-DVD (man måste väl också ha ett DVDprogram som klarar att göra blue-ray-DVD:er?) hur är det att visa filmen på icke DVD-spelare i HD kvalité?

 

Fölåt, råkade komma bort från ämnet men skulle vara kul att veta hur det står till med att göra en film helt i HD idag.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Canon A1 kan föra över till redigeringsprogrammet själv. Dock är det få program som stödjer 25F HDV.

 

Alternativet (för att bespara kameran) är att köpa en HV10 som skall kunna föra över 25F.

 

Ett annat är att spela in på en inspelningsbar hårddisk som CitiDisk tex.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle, personligen, inte satsa på ngn avancerad lösning för varken BluRay eller HD-DVD idag. Verkar extremt rackligt vad det gäller vilka menyer, script och annat som fungerar.

 

Bästa sätten att kunna visa HD idag är ju definitivt att exportera som QT H.264 eller Windows Media HD och spela upp det från dator alt ngn DVD-spelare som stöder dessa format som ren "data" (bla SnaZio klarar detta men kvaliteten på spelaren i övrigt går att diskutera). Eller tillbaka som HDV på band men det tar tid och är begränsat till en timme (om man bara har kamera).

 

Annars har väl DVD Studio Pro stöd för HD-DVD (men det finns väl inga brännare än?) och Avid DVD by Sonic har väl BluRay stöd. Men det dras ju in både spelare och filmer till höger och vänster som inte visar sig fungera som tänkt...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

tror inte detta är något direkt svar på din fråga, men kör ändå.

 

skaffade kameran du pratar om för ett tag sen. har inte gjort några direkt stor-projekt.

att dra in materialet i(i mitt fall) premiere var inga problem. om jag fattat det rätt så e det bättre o redigera det "native". än så många andra lösningar som finns där ute.

problemet har ju varit att spara det för "framtiden". enklast e väl o lägga tillbaka det på en mastertape. för sen när budgeten tillåter, lägga det på hd-dvd eller liknande.

prata med en kille på svt som hade gjort en dokumentär med en hc10, fast också använt en minidisc för ljudets skull. han hade redigerat allt i nån verision av avid. och som då använde nån form av komprimerings metod (codec). o för att sen exportera det tillbaka till kameran var man tydligen tvungen o rendera filmen tillbaka till format för kameran (kan varit en m2t-stream).

- verkar bökigt i mina öron.

 

som en ren upplysning kan nämnas det att "vildmark" spelas in på sonys fx1 i vanligt dv format. varför inte hdv o slänga in det i hd kanalen??

 

såhär efteråt så kan man känna lite ånger att man inte skaffade sonys fx7. vilken har hdmi, som kan va smidigare.

fast kan säga det att via component-sladd till en sony 52-tums bp-teve. så är man rätt nöjd med inköpet! trots reklamen av sony i inlägget ;)

 

är det nånting du undrar om kameran så kanske man kan hjälpa!?

//johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror ju vad du vill ha ut av kameran.

 

Personligen tycker jag ju att du får mer för pengarna med A1 än FX7. Sen kan ju FX7 ha nån egenskap som A1 saknar som just du behöver.

 

Sen är ju det samma problem med FX7 att du helst skall ha en separat bandare även för den.

 

Så för pengarna finns det få saker som slår Canon A1.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kommer inte ha tillgång till någon bandare jag har helt enkelt inte råd efter ljudutrustningsköpen. Jag kommer ladda in materialet direkt från kameran. Kommer jag märka jättemycket på slitaget? Hur lång tid tar det innan man märker skillnad? Handlar det om år kanske jag kan köpa en canon bandare efter 2år.

Länk till kommentar
Share on other sites

Panasonic band fungerar utan problem för HDV kameror.

 

Sen är frågan vilket band som är bäst vilket är en helt annan fråga.

 

Band av ett annan märke där det står HDV behöver inte vara bättre än ett annat företags band där det inte står med HDV. Kan vara det behöver inte vara det.

 

Valfritt minidv band går att använda, däremot om du skall spela in flera gånger på samma band eller bara använda varje band en gång kan påverka ditt val.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag skall själv snart sätta en beställning på A1'an och är inte alls orolig över det.

Gör en smart investering och köp en Hårddisk som du kan koppla kameran rakt till och sedan bara överföra filerna från HDD'n till Datorn.. Jag kör med band tills dom släpper Bella Catapult ( Som gör att man kan spela in i princip vilken HDD som helst t.ex iPod ) .

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör alltid med band(som backup) även om du har hårddisk. Sen även om bella verkar vara en intressant lösning (och försenad) så skulle jag inte spela in på ipod. Hur fungerar det tex att spela in 25mbit kontenuerlig insplening på en ipod? Den är ju inte byggd för det. Då skulle jag hellre köra med en externs USB2 hårdisk (2,5)

 

Sen är ju även frågan ifall bella kan spela in i 25F som inte är HDV standard.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Som jag skrivit förr, A1 har superkvalla på sin bild (färgmässigt kanske något bättre än Sony, dock inte brusnivå då den är betydligt sämmre) men A1 saknar några nyckelfunktioner när det kommer till zoom/focus de går inte använda samtidigt så då fungerar inte vissa filmtekniker, jawsshut, dolly med zoom osv..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...