Gå till innehåll

svår regisserad scen


Lucio Fulci

Recommended Posts

OBS! Det ni kommer att läsa nu angående hur jag beskriver scenen och hur den ska regisseras i (Del 1) kan låta lite omöjligt och överdrivande, men det är det enda sättet för att få er att förstå vad jag exakt vill komma till och för att få det svaret jag förväntar mig att få från er jag hoppas at få det. Jag tackar er extremt mycket för all hjälp jag får från er.

 

 

 

 

Del 1

 

Tjenare, jag skulle vilja ställa en extremt viktigt fråga men jag hoppas att få det bästa svaret av er. Jag har frågat denna fråga almänt i forumet men när många svarar så händer det att det spåras ut dvs det blir andra frågor i en tråd som har en annan fråga, jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Jag har ställt denn fråga i (Personregi och skådespel) rubriken till min fråga hette (filma en biljakt).

 

Frågan var var angående stuntmän och statister, tillexempel att man filmar två eller flera bilar jagar en bil i en tät trafik, och det finns trotoarer på både sidorna av vägen som det finns folk som går där, så klart. Nu så är frågan bara angående statister och stuntmän som är på trotoaren på bådesidorna och dom som kör på vägen. Och vi säger att av någon skäl så vill regissören filma biljakt scenen som är 2 minuter från fågelperspektiv och har valt tre vinklar i helbild som är fågelperspektiver alltså man ser allihoppa från uppifrån, och av ett skäl så säger vi att regissören vill filma denna scen med dom tre vinklarna med en kamera.

 

Som ni såg så beskrev jag scenen och hur den ska filmas på ett kanske överdrivigt sätt (för detaljerad). Skälet var att när jag ställde denna fråga allmänt i forumet så fick jag inte ett bra svar, jag vet inte om det var jag som hade ställt frågan på ett otydligt sätt, eller det hände att jag bara kanske fick svaga svar.

 

och andra skälet till att varför jag har gjort scenen för komplecerad (för svår regisserad scen) det är för att om jag får lösningen till denna scen så är scener som är mindre komplicerade enklar att lösa, eller hur.

 

Och för att få er att förstå denna scen ennu mer så har jag ritat hur bilvägen, trotoaren och hur många människor det är på trotoaren på både sidorna och hur många bilar det finns på båda vägarna.

 

1 - Svarta prickorna ska föreställa människor på trotoaren.

 

2 - två röda prickor vid varandra ska föreställa två par som går med varandra.

 

3 - fyrkanter som innehåller nummer ska föreställa bilarna på vägen.

 

4 - dom tre heltsvarta fyrkanter ska föreställa huvudpersonerna (bilarna).

 

5 - Två svarta pilarna ska föreställa väg riktningen.

 

( OBS så klart så finns det ingen scen som innehåller bara tre vinklar från samma perspektiv i helbild som detta scen som jag har beskrivit, men som sakt jag vill få er att förstå vad jag vill komma till) .

 

 

först av allt så vill jag veta i liknande scener i hollywoodfilmer, är alla människor som går och som kör bilar eller vad dom gör, är dom alla statister och stunt eller kan det hända att vem som hällst kan plötsligt synas på bilden?

 

 

 

Del 2

 

 

Nu till bilden som jag har ritat

 

Nu om denna scen skulle filmas i en riktig hollywood film och på samma sätt som jag vill att den ska filmas, att den ska filmas från fågelperspektiv och det ska filmas från tre vinklar i helbild med en kamera, hur tror ni att det skulle gå till ?

 

Först som sakt alla som syns i bilden är dom statister och stunt eller kan det vara vanliga människor som inte ens är hyrda för att vara statister eller är det blandat. Varför jag frågar denna fråga ? Jo, för att tillexempel om jag ska filma från en vinkel, sen när jag har filmat klart och ska filma allt om igen från en annan vinkel så kommer man att se att bil nummer 5 som kör är brevid bil nummer 9 och i förra vinkeln så var inte bilarna i denna ställning, eller som du ser bil nummer 6 som kör åt sidan när en av dom svarta bilarna försköker köra förbi den, då när vinkeln byts så ser man att bil nummer 6 kör åt sidan åt ett felt håll eller kanske inte ens finns i bilden när vinkeln byts. Förstår ni vad jag vill komma till. Samma sak menar jag med människorna som går på båda sidorna av trotoaren, Jag menar kan det hända att regissören tänka på detta sätt? (Ah jag skiter i vilken ställning människorna går på trotoaren varje gång jag filmar allt igen från en vinkel, tittarna kommer i vilken fall att koncentrera sig bara på huvudpersonerna och bilarna och människorna som är brevid huvudpersonerna.) jag tror att en proffesionell regissör kan hantera allt detta.

 

Jag menar är människorna inlärda på vilket sätt dom ska gå, och hur en och en måste lära sig i vilken hastighet han/hon ska gå, och i vilken ordning han/hon ska gå?

biljakt.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte jag begrep riktigt allt du skrev. Tur att du inte skrev in allt det där i manuset för då hade jag nog hoppat över de sidorna.

 

Nuförtiden när man har datorer tror jag man kan foga ihop bilder så att det inte alls behövs vara folk på trotoaren. Sen skulle jag tro att man skall ha så nogrann korreografi så bilarna kör exakt som man har planerat i förväg utan minsta avvikelse eller improvisation. Annars kommer de förr eller senare att krocka.

 

Jag har nyss varit på Universal studios i florida och där körde de stunttrick med bilar som inte gick av för hackor. De körde i cirklar kring varandra, hoppade, körde baklänges och handbromsparkerade och ritade kringlor i asfalten så jag kippade efter andan. Efter föreställningen slog det mig att de gör samma föreställning åtta gånger om dagen, sju dagar i veckan utan att buckla till en enda bil.

 

Sen tror jag inte det är så kritiskt att alla mäniskorna befinner sig exakt på rätt på plats i den färdiga filmen. Om det skulle vara det, kanske flera samtidiga kameror kan vara ett lösningen?

 

(Fast jag läste ditt inlägg flera gånger blev jag inte helt på det klara med vad du frågade, så mitt svar är kanske helt kasst?)

Länk till kommentar
Share on other sites

Din fråga är tyvärr riktigt otydlig. Kan du förklara kortfattat vad du egentligen vill veta. Och för att göra det enklare borde du berätta för oss varför du vill veta detta. Ska du filma en sån här scen och vill veta om du ska hyra in statister eller bara använda folk som råkar gå på trottoarerna? Eller vill du bara av intresse veta hur en Hollywoodstudio skulle lösa detta?

 

Men jag gör ett försök: Om jag tolkar frågan rätt så vill du helt enkelt veta om människorna på trottoaren brukar vara statister. I större filmer skulle jag tro att de är det. Eller stuntmän om de utsätts för någon fara. Men sådär mycket folk på trottoarerna som du har ritat på bilden är det ju sällan i biljakter.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Jag har nyss varit på Universal studios i florida och där körde de stunttrick med bilar som inte gick av för hackor. De körde i cirklar kring varandra, hoppade, körde baklänges och handbromsparkerade och ritade kringlor i asfalten så jag kippade efter andan. Efter föreställningen slog det mig att de gör samma föreställning åtta gånger om dagen, sju dagar i veckan utan att buckla till en enda bil.

 

OT.

 

tja gorse. var på universal för ett par månader sen och tyckte det var ganka trist där. vart var denna uppvisning? kanske inte hade börjat med den när jag var där iofs

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag ska försöka sammanfatta frågan så antar jag att det är något i stil med detta:

 

I en actionspäckad scen med mycket rörelse, måste statisterna lära sig gå efter ett visst mönster eller kan de ströva omkring slumpartat?

 

Mitt svar är då nej, de kan ströva omkring slumpartat. I stället för att ta tre helbilder med olika vinklar (vilket inte fyller någon större funktion berättarmässigt) vore det bättre att ta tre vinklar med olika utsnitt. Statisternas rörelser blir då mindre framträdande och av mindre betydelse.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 år senare...

När skådespelaren har läst manuset, kan man då som regissör fråga hur skådespelaren SJÄLV skulle tänka och känna i vissa scener om det var på riktigt eller om det hände skådespelaren själv? Hur många olika tolkningar ska man be skådespelaren att göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

När skådespelaren har läst manuset, kan man då som regissör fråga hur skådespelaren SJÄLV skulle tänka och känna i vissa scener om det var på riktigt eller om det hände skådespelaren själv? Hur många olika tolkningar ska man be skådespelaren att göra?

 

Självklart kan man det, om man vill att skådespelaren ska spela någorlunda sig själv. Eller om personens sätt är väldigt likt den tilltänkta karaktärens. Hur många tolkningar du vill göra beror på hur säker du är på hur det ska se ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...