Gå till innehåll

Glidecam eller Steadycam?


cikura

Recommended Posts

Har en brådskande fråga som jag skulle behöva svar på från någon med erfarenhet:

 

I mitt fall gäller det att antingen köra med en DVX100AE eller att hyra en DVX100BE som har autofokus vilket inte AE har.

Tror ni det är lättast att få bäst resultat med autofokus vid steadycamtagningar eller skulle ni rekommendera en med manuell?

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första:Fuck autofocus i alla lägen!

Snabbt steadytips:Använd den fetaste vidvinkelglugg du har,dra skärpan så långt det går,typ och gör en så stor bild som möjligt.Litet utsnitt skakigare,Stort utsnitt stabilare!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, vi håller oss till manuell fokus.

Men jag testade med vår DVX100AE och när vi skiftar till autofokus så säger kameran "Only manual".

Så det var så jag trodde.

 

Hur som helst, när ni säger mycket vidvinkel, vi kör med max vidvinkel utan extra optik.

Men fokusen, ska vi köra så den är som mest utfokuserad?

 

Bygget:

http://img89.imageshack.us/img89/5551/test1up1.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, vi håller oss till manuell fokus.

Men jag testade med vår DVX100AE och när vi skiftar till autofokus så säger kameran "Only manual".

Så det var så jag trodde.

 

Hur som helst, när ni säger mycket vidvinkel, vi kör med max vidvinkel utan extra optik.

Men fokusen, ska vi köra så den är som mest utfokuserad?

 

Bygget:

http://img89.imageshack.us/img89/5551/test1up1.jpg

 

 

Hur länge har du haft din rig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Yes,så den är som mest utfocusera,du vet video har ett jävla långt skärpedjup.men skaffa en försättslins det är dag å natt mot originalglas,tro mig.men du behöver en bred bild för att göra stabila åkningar så vida du inte kör nån form av dolly,you know ive bin there and done that,hoppas det blir grymma tagningar(men lyder du mig så ere ingen fara!!)go natt/Fred

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...
  • 11 månader senare...
  • 2 år senare...

Testade att köra Steadicam Merlin under en vecka. Det blir smooth och väldigt snyggt, men så fort det börjar blåsa (om man filmar ute t.ex) så funkar det inte alls. Det är hyfsat svårt att styra då man måste vara försiktig så att man inte överstyr den.

Är rätt drygt att balansera Merlinen med!

Om man ska köpa en Steadicam så rekommenderar jag istället Pilot som är mer som en riktigt steadicam fast för mindre kameror :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Beroende på hur van du är vid steady riggar och liknande du är, samt om du är lite händig och känner de som jobbar med metall, så kan jag eventuellt rekommendera en Flycam rigg. Rätt dåliga out of the box, men de har potential (om man fixar lite själv) och ett tilltalande pris om man jämför vad man får, ställt mot en Steady Cam Merlin.

DV City :: Stabilization Systems

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...