Gå till innehåll

Glidecam eller Steadycam?


cikura

Recommended Posts

Har inte kört särskilt mycket Steady men en MASSA Glide/Smooth Shooter. Bäst är nog att försöka testa bägge - både en ny Smooth och den ev tilltänkta gamla Steadyn (som ju kan vara sliten också). Smooth Shootern är ju, i sammanhanget, inte särskilt dyr - men den gör ett helt OK jobb för det den är till för: Åkningar. Men visst, lite svårt är det med ex Don Juan eftersom kamerans LCD kan hamna på fel sida. Och den är lite svår att köra "lågt" med eftersom "handtaget" gärna slår i slädens överdel. Och det är inte så "flashiga" inställningsmöjligheter. Men personligen tycker jag den är svår att slå för pengarna.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är lite som att jämföra BMW och Skoda... Dom göra samma jobb, ungefär lika bra men Steadi har bättre finish och jämför du dom head-to-head vinner Steadi. Men den kostar dubbelt också. Motsvarigheten till Smooth Shooter kostar ju typ 50K (mer än dubbla priset) och den har iofs mer utrustning som skärm, batterihållare etc men armen är enklare osv. Men visst - tittar man på de stora modellerna är det inget snack om att man får vad man betalar för.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Har jobbat med Glidecam 16V (en av de större modellerna) och kan inte säga att det var något fel på den. mycket kompetent mackapär som gjorde jobbet galant. har inte jobbat med steadiecam men förstår inte vad som skulle vara så mycket bättre med den. När man spelar in film är man inte ute efter status och "coola" prylar utan man vill ha bästa möjliga till lägsta möjliga pris. så i valet mellan skoda och BMW är ju valet självklart om man tittar på endamål och ekonomi.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst, det är inget fel på glidecam V16.

Men för steadicamoperatörer som har det som jobb ställer ju krav och kvalité på sin utrustning. Att springa runt med vikter på 20-30 kg (om inte mer)kräver framförallt styrka och slittålighet på utrustningen.

 

Dessutom ställer storfilmproduktionerna krav på både steadicamoperatören och på hans utrustning. Dom slänger ju inte upp en 35mm kamera på något hemmabygge precis. Dessutom vet dom att steadicam har använts sedan dess födelse och dom vet vad den går för.

Därför faller valet oftast på en Steadicam.

 

Priset på Steadicams filmproduktionsriggar vill jag minnas ligger runt 500 -700 000.

 

Finns ju billigare modeller som "Flyern" som ligger runt 70 000.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inga erfarenheter själv av steadytrackern, men det systemet bygger ju också på att man vill att jämnvikten ska ligga där man håller handen.

 

Vad jag kan se så har den inga axlar som möjliggör tilt och panorering, utan då krävs en handrörelse. Du kommer få en bild som flyter på bättre än om du skulle gått med en handkamera och filmat, men räkna inte med mjuka åkningar.

 

Isåfall är glidecam 2000-4000 bättre, då gimbalen (handtaget man håller i) isolerar din hand från kameran.

 

Och att lägga 1500 spänn (eller kostar den mer kanske?) på något man kan åstadkomma själv för 200 spänn MAX.

 

Hoppas det gav lite tankar!

Länk till kommentar
Share on other sites

En litet oseröst experiment jag kom på när jag släpade in bräder, var att helt enkelt montera min semesterkamera på en riktigt regäl planka. Denna planka lade jag på axeln med kameran i framkant. Det blev rätt tungt men det gick att bära. Med en järnbalk kanske det inte behöver bli så skrymmande. Det blev förvånansvärt stadigt att ränna runt med om man nöjde sig med att bara gå omkring utan alltför exotiska kamerarörelser. Det går nog att utveckla lite. Även gångtekniken. Klart att det inte konkurerar med dessa steadyglidecam men billigt är det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe! Tack för tipsen. Men jag tror jag köper en ändå. Jag vill bara vara säker på att jag inte lägger onödigt mycket pengar på något. Jag kolla på videos med när de sätter ihop både tracker o glide. tracker verkar både smidigare att sätta ihop och styra när du filmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

En Steadytracker-kopia är verkligen inte avancerad att bygga själv. En pinne med en tyngd i botten och en kameraplatta som är justerbar i två led. Någon av medlemmarna här på forumet (kommer inte ihåg hans namn) har till och med lagt upp en guide på hur man bygger en sådan konstruktion och kommer undan väldigt billigt. Han kallar sin för Flystand. Sök på flystand så kanske du hittar. Jag tror jag kom ganska nära den konstruktionen bara av att sätta kameran på ett stativ och väga upp det i båda leden i min handflata så att jag höll handen i tyngdpunkten. Det fungerade hyffsat men som väntat skakade kameran i det horisontella ledet på grund av mina handrörelser. Jag skulle själv aldrig ha köpt en Steadytracker eftersom konstruktionen är så enkel, men en Glidecam-kopia är lite svårare att bygga på grund av gimbal-leden. Det har jag till och med provat själv och jag gav upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Walkam såg onekligen intressant ut... har du använt den?

 

Såg just förresten en testfilm från en glidecamV16... skakigare än Walkam-en ;)

 

Lita aldrig på första ögonblick. Det beror på vem som står bakom kamera. Om du inte har en bra training kan resultat visas genom kamera. Jag har sett klipperna som man skulle tror är tagen med en riktigt steadicam. Lite på mig, jag vet vad jag pratar om ;)

 

Här är mitt råd for de bästa stabilizer när det gäller priset:

 

För vikt upp till 12-13kg:

 

Glidecam V25 (Bra system för pengarna. Armen är fantastikst bra men flyer armen är lite bättre men flyer armen klara bara 7,5kg)

 

För vikt upp till 7,5kg:

 

Steadicam Flyer ( Armen är det bästa av alla i denna pris klassen och under. Om det var inte att det klara mindre vikt och andra sma viktigt saker shulle denna system vara bättre än Glidecam V25)

 

För vikt upp till 4-6kg:

 

Steadicam Merlin ( Det funka bra som handheld men de har börja säljer arm o väst nu)

 

Glidecam Smooth shooter (snart kommer ut en dubbel armen, som kommer blir väldigt intressant. Jag har sett det.)

 

 

För vikt upp till 5kg ( handheld system):

 

Glidecam modeller är bättre

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska hyra ett sett Steadycam Flyer under några dagar framöver.

Någon med erfarenhet, är det svårt att montera den? tidsmässigt krävande?

 

http://www.steadicam.com/videoFlyer.html

 

Tack!

Har du inte kört, tränat och testat innan så kommer det bli väldigt jobbigt.

Själva monteringen tar inte mer än 15-20 min (om man kan det).

Länk till kommentar
Share on other sites

När du säger jobbigt menar du då typ tungt för armen eller vad exakt tänker du på?

 

Tack!

När jag säger jobbigt, menar jag att om man inte har erfarenhet och provat innan så kan resultat bli dåligt. Det är mycket träning bakom för att få bra resultat.

 

Och om man inte är van vid att springa runt med denna typen av vikt på ryggen, kommer man känna av det efteråt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...