Gå till innehåll

3.5mm till XLR


Xtreme Records

Recommended Posts

Xtreme: finns tyvärr inte många alternativ i övrigt. Ingen efterfrågan.

 

pld: Ja, det kan hända om man inte har så god kvalitet på kontakterna, men största risken är att det blir dålig kontakt som kan komma & gå samt spraka när man minst önskar det. Testade dock vid ett tillfälle i gamla studion att koppla ihop varenda jävla adapter & könsbytare jag hade, & det funkade fint då :-)

God tumregel över huvudtaget är att alltid hålla signalvägar renast möjliga, men ibland måste man koppla in mer saker av diverse orsaker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går ju att sätta på ringar som "tjockar" upp de hela, brukar funka fint för att det ska dra...

 

Jo det går ju, men att ha en sån stor tung adapter + tjock kabel gör att minitelejacket börjar glappa ganska snart, dom är inte anpassade till att vara så påfrestade. Om detta är enda alternativet så får man se till att i allafall säkra upp kabeln och spänna fast den på kameran eller var den nu går, så det endast är adapterns tyngd som påfrestar konstakten och inte hela sladden.

 

Du måste också tänka efter var man ska använda kabeln / adaptern också, det är inte bara att koppla ihop så kontakterna passar. Är ju inte säkert att signalen blir som den var tänkt från början isåfall.

Länk till kommentar
Share on other sites

SJälv köpte jag nån form av fet krympslang just för att göra en tunn kabel kompatibel med XLR till mitt AES-system.

Funkade fetfint även om jag inte ens behövde krympa den mot kabeln, Neutrik-kontakterna jag använder nöp sig fast fint som dom gjorde :-)

Vad som däremot är jobbigt med mini-tele är att kontakt-asen är lätta att ha sönder när man löder i dom eftersom allt är så förbannat smått i dom...

Man får med andra ord vara försiktig :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det går ju, men att ha en sån stor tung adapter + tjock kabel gör att minitelejacket börjar glappa ganska snart, dom är inte anpassade till att vara så påfrestade. Om detta är enda alternativet så får man se till att i allafall säkra upp kabeln och spänna fast den på kameran eller var den nu går, så det endast är adapterns tyngd som påfrestar konstakten och inte hela sladden.

 

Du måste också tänka efter var man ska använda kabeln / adaptern också, det är inte bara att koppla ihop så kontakterna passar. Är ju inte säkert att signalen blir som den var tänkt från början isåfall.

 

Han har fortfarande inte sagt något själv, jag har bara sagt att jag kan hjälpa till om han inte kan göra det själv (isf hade han väl inte frågat om hjälp?)... Vi vet fortfarande inte åt vilket håll han vill ha adaptern, så ta de piano :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

själv skulle jag behöva en som går från xlr hona till 3,5 mm hane i göteborgsområdet... vet att teknikmagasinet säljer såna som går från xlr till 6,3 mm hane. Men som redan nämnts, jobbigt med ännu en otymplig adapter

 

Edit: prova hälsa på jam om du har nån sån butik nära dig... de brukar vara rätt så duktiga på kontakter

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...