Gå till innehåll

Guldbaggegalan 2007


larsson12

Recommended Posts

Jag kritiserar gärna den där listan:

 

Sveriges Biografägareförbund = beroende av bidrag från SFI

Sveriges Dramatikerförbund = Fackförening beroende av statligt stöd

Föreningen Sveriges Filmfotografer = Förening beroende av föreningsstöd och statlig filmproduktion

Föreningen Sveriges Filmproducenter = Förening vars medlemar är helt beroende av statligt filmstöd

Föreningen Sveriges Filmklippare = Förening vars medlemar är helt beroende av statligt filmstöd

Sveriges Filmuthyrareförening = beroende av statligt distributionsstöd

Filmvetenskapliga institutionen = Högskoleutbildning helt beroende av statligt stöd

Sveriges Regissörer = Fackförening helt beroende av statligt stöd (motarbetar starkt den fria filmen)

Teaterförbundet = Fackförening som representerar en bransch som inte klarar sig utan statligt stöd och som själva är beroende av statligt stöd (också kända för sina starka antipatier mot fria filmproducenter)

Svenska Filminstitutet = Statlig stiftelse delvis beroende av staten (våra skatter).

 

Don't rock the boat...or bite the hand that feeds you.

 

Det finns inte en enda representant "utifrån" på den där listan. Videobranschen (som INTE upplyfter något statligt stöd) har ingen representant med. Inga oberoende aktörer över huvud taget är med i bilden. Det är bara en stor grupp ytterst priviligierade individer som alla vi andra finansierar med våra skatter som ligger bakom det hela.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lördagsgodis eller vem fan har tid med sånt. ;)

 

Kopiera ovanstående och klistra in, lägg till vid svar enligt exempel, alltså politisk tillhörighet, årsinkomst och övrigt. nedan bara ett exempel.

 

Susanne Haraldsson (fi) Sveriges Biografägareförbund 650.000 kr kulturarbetare

 

/nils

Det här kanske låter som en dum fråga, men alla röstar väl?

Är inte det lite som att lägga till religion och säga att priset är religiöst, eller sexuell läggning eller kön och säga att priset bestäms på grund av det?

 

Jag menar, visst väger jurymedlemmarnas politiska åsikter och årsinkomster in, men det är ju fortfarande en tävling för filmare, inte för politiska åsikter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Don't rock the boat...or bite the hand that feeds you.

 

Det finns inte en enda representant "utifrån" på den där listan. Videobranschen (som INTE upplyfter något statligt stöd) har ingen representant med. Inga oberoende aktörer över huvud taget är med i bilden. Det är bara en stor grupp ytterst priviligierade individer som alla vi andra finansierar med våra skatter som ligger bakom det hela.

Några till dumma frågor.

 

Varför har inte videobranschen en egen prisutdelning? Skulle de tjäna på en sån? skulle de sälja fler dvd-filmer?

 

skulle de tjäna på att ha en representant med på den listan?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kaffemaskinen

 

Larsson 12år har ju en lista som kanske stämmer. Sen vet man ju inte om Larsson finns med på listan eller heter Åsa eller Nisse i förnamn.

Med den listan ska man ju med ironi och verklighet bilda sej en uppfattning om hur svensk film jobbar.

/nils

Jag är inte säker på att jag hänger med på vad du säger.

 

ironi och verklighet?

Är Larson12 12 år?

Länk till kommentar
Share on other sites

Några till dumma frågor.

 

Varför har inte videobranschen en egen prisutdelning? Skulle de tjäna på en sån? skulle de sälja fler dvd-filmer?

 

skulle de tjäna på att ha en representant med på den listan?

 

Nej, men det kanske skulle skänka tävlingen mer seriositet i oss tänkande människors ögon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har det inte?

 

Det är så lätt att göra filmer som ingen vill se och ingen vill köpa och lyfta upp det till någonslags abstrakt "värdefull film"-resonemang i någon egen liten "finsmakar"-krets. Och så mycket svårare att göra film som faktiskt fungerar och får en publik än vad dom allra flesta vill erkänna eller tro. Kvalitét går faktiskt att mäta. Vi människor dras till det som väcker vårt intresse, och det som väcker vårt intresse kan aldrig vara ointressant. Det är en myt att skit säljer. Svensk film säljer inte - just för att den är skit. Svensk film utgör ett lysande exempel på just det.

 

Sedan är det upp till var och en att besluta sig för vad man gillar och inte - men man ska aldrig se ned på de kunskaper människor besitter som faktiskt lyckas förmedla någonting, skapa en kommunikation med sin publik. Om det sedan är genom en film som Munchen eller House of the Dead II är egentligen ointressant. Båda filmerna har kontakt med en publik. Mer än svensk film kan skryta med.

 

Videobranschens syn på marknaden skiljer sig inte från filmbranschens. Båda skiljer sig dock från bidragsfilmens syn på film kan jag med all säkerhet påstå.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, visst det är ett hantverk att göra kommersiellt framgångsrik film också. Det är sant.

 

Men det är ett annat hantverk som har andra målsättningar ju.

 

jag säger inte emot dej om att film- och videobranschen ser på film annorlunda än de som bestämmer över bidragen, jag bara undrar vad videobranschen skulle tjäna på att vara med i juryn.

för det är väl intäkter som driver videobranschen eller har jag fattat det fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

MEN VA FAAAAAN! Storm nominerat till publikens pris... vad är det för FEEEEEL!?!?!?

 

Till den som nämnde Storms foto: Jo, det var grymt bra foto, men tycker ändå det känns fel att ge den cred för det för filmen är överlag så otroligt dålig och undrar ifall fotot inte hade något med det att göra(att man skriver om scener bara för fotot).

 

Alltså, jag förstår att vi alla har olika smak men kan nån Storm-hatare tala om för mig varför den är så dålig? Jag tycker den är det modigaste och utmanande som jag sett sedan ja......Ingmar Begman kanske? man skulle kunna kalla den för 2006 års Sjunde inseglet. Döden utbytt mot Eva röse och Jonas Karlsson, typ. Nu kanske jag tog i så att jag sket på mig men jag menar i alla fall att det är en bra film! Den är tänkvärd och säger en del om våra allt ytligare livsstilar. Dessutom är den berättad på ett sätt som jag inte trodde var möjlig eller påtänkt i sverige, vilket såklart överaskar och glädjer. Nå vad säger ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...