Gå till innehåll

Guldbaggegalan 2007


larsson12

Recommended Posts

Vem vinner en bagge på mondag tror ni?

 

Själv gissar jag så här:

 

Bästa Film: Farväl Falkenberg

Bästa Regi: Ylva Gustavsson och Catti Edfeldt

Bästa kvinliga huvudroll: Haddy Jallow

Bästa manliga huvudroll: Gustaf Skarsgård

Bästa kvinnliga biroll: Lena Nyman

Bästa manliga biroll: David Johnson

Bästa manus: Jesper Ganslandt och Fredrik Wenzel

Bästa foto: Linus Sandgren

Bästa kortfilm: Tillväxtsjukan

Bästa dokumentärfilm: Alice och jag

Bästa utländska film: Babel

Hedersbagge: Per Oscarsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror och hoppas att Farväl falkenberg vinner. Känns så underbart att det äntligen kommer lite svensk film med äkta kännsla och berättarglädje! Jag ser ljuet i tunneln iaf.

 

 

jag håller med. Den kommer att vinna, det är jag nästan säker på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror och hoppas att Farväl falkenberg vinner. Känns så underbart att det äntligen kommer lite svensk film med äkta kännsla och berättarglädje! Jag ser ljuet i tunneln iaf.

 

Och du är inte partisk då? Du kommer ju ändå ifrån Falkenberg =)

 

Tycker att storm ska få en för fotot. Även att Anders Nilsson ska få en för sin film. (Regi)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror och hoppas att Farväl falkenberg vinner. Känns så underbart att det äntligen kommer lite svensk film med äkta kännsla och berättarglädje! Jag ser ljuet i tunneln iaf.

 

Berättarglädje och äkta känsla? Iden bakom filmen är bra, men utförandet är som kyss-mig-där-bak. Så otroligt patetiskt och lamt utfört så jag f*n spyr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Berättarglädje och äkta känsla? Iden bakom filmen är bra, men utförandet är som kyss-mig-där-bak. Så otroligt patetiskt och lamt utfört så jag f*n spyr.

 

Såg i en annan tråd att du gillade titanic. Så vi har nog väldigt olika syn på vad som är patetiskt.

 

Hehhe jag är inte så partisk som det kan verka. jag är dessutom på väg därifrån.. för gott.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg i en annan tråd att du gillade titanic. Så vi har nog väldigt olika syn på vad som är patetiskt.

 

Hehhe jag är inte så partisk som det kan verka. jag är dessutom på väg därifrån.. för gott.

 

Om du jämnför Titanic och Farväl Falkenberg så ska du nog hålla dig så långt borta från filmskapande som bara går.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att jämföra Titanic och Farväl Falkenberg är väl som att jämföra äpplen och päron. Är ju varandras motsatser, berättarmässigt, stilmässigt, foto och ljud, för att inte tala om budgeten :) Själv kommer jag inte på så mycket man kan jämföra med FF, och det är ju något positivt. Falkenberg är inget mästerverk men det är ju jätteskönt att det kommer något man inte sett tidigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att jämföra Titanic och Farväl Falkenberg är väl som att jämföra äpplen och päron. Är ju varandras motsatser, berättarmässigt, stilmässigt, foto och ljud, för att inte tala om budgeten :) Själv kommer jag inte på så mycket man kan jämföra med FF, och det är ju något positivt. Falkenberg är inget mästerverk men det är ju jätteskönt att det kommer något man inte sett tidigare.

 

Sätt dig trädgården och filosofera om livet. Filma när du skriver en dagbok medans du gråter. "Att växa upp och behålla barnet inom sig" sig kan vara temat. Och voilá, du har FF i nötskal.

 

Det är just såna här äckliga skitfilmer som gör mig så förbannad, och det är inte ett under att filmsverige står och skiter på samma ställe som det har gjort ett bra tag. Alltså, förortsungar som guldbagge nominerad... Haha, jag kan inte sluta skratta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förortsungar var tveklöst bästa svenska filmen i år. FF var bara patetiskt. Hoppas verkligen at Ylva och Catti får sina priser och visar alla manliga regissörer att kvinnor är något att räkna med. Förortsungar var bästa barnfilmen på mycket länge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaaa precis så gick det till...... Likosm dom baara filma lite o sen var det klart.. Bara in med rullarna på framkallning o rätt in i bion... :P

 

Näe fram med svultsiga sliskiga gråtfilmer för 15 åringar. Vad sägs om "Estonia- med Gustav Skarsgård och Ebba hultqvist"? Huurra! o släng in sjukt mycket stråkar och trumpeter och tuffa kameraåkningar.. och explosioner.. Det är framtiden för svensk film!

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Sätt dig trädgården och filosofera om livet. Filma när du skriver en dagbok medans du gråter. "Att växa upp och behålla barnet inom sig" sig kan vara temat. Och voilá, du har FF i nötskal.

 

Det är just såna här äckliga skitfilmer som gör mig så förbannad, och det är inte ett under att filmsverige står och skiter på samma ställe som det har gjort ett bra tag. Alltså, förortsungar som guldbagge nominerad... Haha, jag kan inte sluta skratta.

 

Varför inte? Hur ser ditt recept ut på en toppenrulle om jag får fråga? Det är ju pga folk som vågar ta nya grepp och göra annorlunda saker som gör att vi får en förändring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaaa precis så gick det till...... Likosm dom baara filma lite o sen var det klart.. Bara in med rullarna på framkallning o rätt in i bion... :P

 

Näe fram med svultsiga sliskiga gråtfilmer för 15 åringar. Vad sägs om "Estonia- med Gustav Skarsgård och Ebba hultqvist"? Huurra! o släng in sjukt mycket stråkar och trumpeter och tuffa kameraåkningar.. och explosioner.. Det är framtiden för svensk film!

 

 

 

Du är något ute på hal-is om du tror det var bara 15-åringar som gick på den filmen. Sen verkar du inte ha något alls vettigt argument varför Titanic är VÄRLDENS mest FRAMGÅNGSRIKASTE film!

 

Varför inte? Hur ser ditt recept ut på en toppenrulle om jag får fråga? Det är ju pga folk som vågar ta nya grepp och göra annorlunda saker som gör att vi får en förändring.

 

Kolla på filmsverige de senaste 20 åren och säg någon film som ens kan titulera sig bra? Vi har visserligen 2 st. Fanny och Alexander, och Ondskan. Men resten? Moodysson gjorde väl en bra film iom Fucking Åmål, men resten var ju inte så mycket att hänga där i julgranen.

 

Jag har knappast någon Ide hur det skall utvecklas, men det gör ju inte saken mindre att jag inte har någon som helst åsikt hur det ser ut. Visserligen är FF en annorlunda film motför vad övriga filmsverige spyr ut, men det är knappast som en positivgrejj. FF utförande får mig att spy och bli jävligt förbannad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är något ute på hal-is om du tror det var bara 15-åringar som gick på den filmen. Sen verkar du inte ha något alls vettigt argument varför Titanic är VÄRLDENS mest FRAMGÅNGSRIKASTE film!

 

 

Titanic blev så framgångsrik för att den valde alla grepp som finns. Hur framgångsrika tror du att bergmans filmer är komersiellt?

 

Skulle framgång vara lika med bra? Har du tittat på skivtoppen? Hört trackslistan? Sett videouthyrnigslistan? Varför är den vanligaste tavlan i Svenska hem gråtande barn/clown eller fiskargubbe Betyder det att det är bra konst? Sedan när började världens största resturangkjedjor servera bra/god mat? Jag förstår verkligen inte ditt argument.

 

Jag vet att det inte bara 15-åringar som såg filmen. Jag var t.ex själv 17 när den gick på bio. Jag tyckte t.om att den var bra (då hadde jag inga refernser förutom C-skräckisar, karate kid 4 och annat som gick på stads bion) Jag försökte mig på att se den häromåret. Jag klarde av 10 minuter. Värre origie i klyschor får man leta efter.

 

Jag har sett massor av bra Svenska filmer dom senaste 20 åren-. Dock får man leta efter dessa då det INTE är några komersiella framgångar, utan smalare filmer . En hel del har bara visats på utvalda biografer, en del bara på folkets bio. Fast dom var örstås inte med i Expressens filmbilaga eller Mega movie magazine...

 

Ang Modeysson håller jag med dig. Dock gillar jag inte f åmål, däremot Tillsamans (tackvare underbara skådisar). Resten är dynga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Titanic blev så framgångsrik för att den valde alla grepp som finns. Hur framgångsrika tror du att bergmans filmer är komersiellt?

 

Vadå alla grepp som finns? Och Bergman är ganska så kommersiell av sig. Visas 1 bergman film VARJE TIMME i usa t.ex.

 

Skulle framgång vara lika med bra? Har du tittat på skivtoppen? Hört trackslistan? Sett videouthyrnigslistan? Varför är den vanligaste tavlan i Svenska hem gråtande barn/clown eller fiskargubbe Betyder det att det är bra konst? Sedan när började världens största resturangkjedjor servera bra/god mat? Jag förstår verkligen inte ditt argument.

 

Det är väl klart att den blir bra om en X antal % av en produkt går över FÖRVÄNTAN! Det är ett mönster man ser om något går runt. Man får ta kontextiteten av ämnet och göra en genomgående analys i olika faktorer, som just spelar in i vilket ämne vi pratar om.

 

Med just Titanic får vi kolla hur samhället såg ut i Sverige och övriga världen, vilka filmer som släpptes samtidigt, vad folk hade för förväntingar av den, vad den gav, hur folk reagerade när de såg den osv. Kan hålla på ett bra tag med det där. Det är sånt man får ta en beaktning. Jag har gjort det, har du?

 

Jag vet att det inte bara 15-åringar som såg filmen. Jag var t.ex själv 17 när den gick på bio. Jag tyckte t.om att den var bra (då hadde jag inga refernser förutom C-skräckisar, karate kid 4 och annat som gick på stads bion) Jag försökte mig på att se den häromåret. Jag klarde av 10 minuter. Värre origie i klyschor får man leta efter.

 

Är du allvarligt 25/26 år? Ta inte illa upp, men jag trodde du var runt 17-18 år med tanke på ditt användarnamn och din svenska. Och sen vad har dina referenser med saken att göra? Har själv sett ca: 15,000 filmer och tycker fortfarande det är den bästa film jag har sett.

 

På tal om klyschor. Är inte Farväl Falkenberg det? Försöker apa en efter dikt fast i bildform.

 

Jag har sett massor av bra Svenska filmer dom senaste 20 åren-. Dock får man leta efter dessa då det INTE är några komersiella framgångar, utan smalare filmer . En hel del har bara visats på utvalda biografer, en del bara på folkets bio. Fast dom var örstås inte med i Expressens filmbilaga eller Mega movie magazine...

 

Annars så har jag hjälpt till i en videobutik i 13 år, så tillgång till film har aldrig varit ett problem, mer än själva filmernas innehåll!

 

Otroligt hur många ggr detta har hänt Anna_Dea.

 

Är inte mitt fel att folk vill dra upp den filmen som argument.Det är ju klart jag förvarar den beroende i vilket sammanhang man pratar om den.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Är du allvarligt 25/26 år? Ta inte illa upp, men jag trodde du var runt 17-18 år med tanke på ditt användarnamn och din svenska. Och sen vad har dina referenser med saken att göra? Har själv sett ca: 15,000 filmer och tycker fortfarande det är den bästa film jag har sett.

 

På tal om klyschor. Är inte Farväl Falkenberg det? Försöker apa en efter dikt fast i bildform. "

 

För det första är det inte särskilt moget att ta till personagrepp bara för att man känner sig träffad. Det finns flera anledingar till att jag skriver illa. En av den är slarv. Inte vet jag hur mycket man brukar utveckla sitt skriftspråk mellan 18-26 års ålder. Angående namn så är det ett medvetet val i syte att provocera och spela på prettantioner, jag känner mig hedrad då våra amibitioner lyckats.

 

nu vet jag inte vad du jobbade i för videobutik,. men det lokala här (som just kursat efter 20 år) hade ett utbud där jag mycket väl kan förstå hur titanic hamnar högst. så många gånger jag gått in i hopp att hyra en film men kommit ut utan (villket iof kan finnas flera förklaringar till, delas är att man måste ta in mest bredare filmer som folk hyr, dvs komersiella filmer).

 

Tack för mig

Vill du argumentera får du allt starta en ny tråd

 

Edit: Oj, såg moderatorinläggen. Jag är färdig med tråden:D

Länk till kommentar
Share on other sites

"Är du allvarligt 25/26 år? Ta inte illa upp, men jag trodde du var runt 17-18 år med tanke på ditt användarnamn och din svenska. Och sen vad har dina referenser med saken att göra? Har själv sett ca: 15,000 filmer och tycker fortfarande det är den bästa film jag har sett.

 

På tal om klyschor. Är inte Farväl Falkenberg det? Försöker apa en efter dikt fast i bildform. "

 

För det första är det inte särskilt moget att ta till personagrepp bara för att man känner sig träffad. Det finns flera anledingar till att jag skriver illa. En av den är slarv. Inte vet jag hur mycket man brukar utveckla sitt skriftspråk mellan 18-26 års ålder. Angående namn så är det ett medvetet val i syte att provocera och spela på prettantioner, jag känner mig hedrad då våra amibitioner lyckats.

 

 

 

 

Tack för mig

 

 

Edit: Oj, såg moderatorinläggen. Jag är färdig med tråden:D

 

Annars sa jag att du inte skulle ta illa upp. Men man väljer själv vad man vill koncentrera sig på. Sen din syn på val av namn så säger det ganska mycket att du är knappast i 25/26-års åldern. Varför i hela fridens namn väljer man att vilja vara provoaktiv när man är i den åldern?

 

Sen var god att svara på frågorna man ställer dig om man nu vill ta dig på allvar framöver. (ja, om du har vettiga argument så att säga)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...