Gå till innehåll

Harry potter-programen.


jepser

Recommended Posts

Jojo, det vet jag, men jag kan väl inte animera i pro 2.0 så att kvasten svänger eller? det går ju bara så att den kör rakt-..

 

Visst går det att animera en kvast! Om du nu nödvändigt ska göra detta själv så behöver du en bildserie. Alltså ett antal bilder som är tagna i olika vinklar runt kvasten. Ett 50 tal bilder från rakt bakifrån kvasten runt i en halvcirkel till rakt framifrån. Sedan sätter du samman dessa bilder så vinklar sig kvasten ett halvt varv. Efter detta kan du spegla vrida förminska etc denna sekvens och får en kvast som flyger vilt i luften. Men räkna med att det blir ett jäkla jobb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jojo, det vet jag, men jag kan väl inte animera i pro 2.0 så att kvasten svänger eller? det går ju bara så att den kör rakt-..

Enligt tidigare inlägg har du After effects, lättare att animera i. Du ska ju inte animera häxan, du ska ju filma grannkärringen på en kvast. Sen kan man ju hissa upp tanten i ett snöra med himlen som bakgrund och häxan sköter rörelsen av sej själv.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst går det att animera en kvast! Om du nu nödvändigt ska göra detta själv så behöver du en bildserie. Alltså ett antal bilder som är tagna i olika vinklar runt kvasten. Ett 50 tal bilder från rakt bakifrån kvasten runt i en halvcirkel till rakt framifrån. Sedan sätter du samman dessa bilder så vinklar sig kvasten ett halvt varv. Efter detta kan du spegla vrida förminska etc denna sekvens och får en kvast som flyger vilt i luften. Men räkna med att det blir ett jäkla jobb.

 

 

Ja, jag har funderat på vad du sa, om jag har (för att göra det änkelt) ett stilla klipp i luften, och så filmar jag kvasten med green screen från sidan, när jag är nöjd, tar jag bilder och flyttar kameran tills kvasten är framför kameran, sen i datorn animerar jag det jag filma från sidan så att kvasten flyger längs med kameran, sen bilderna (Hur länge ska varje bild vara?) sätter jag då i bildspel.

 

Då kommer kvasten flyga längs med kameran och sen (tack vare bilderna) vända riktning mot kameran istället, kommer det bli så? :)

 

ISF

 

Hur ska jag göra med bilderna, ska jag typ fixa räls som jag kan flytta kameran på i en halv C-form medan jag tar bilderna, det är ju viktigt att bilderna blir lika raka, hur ska jag göra?

 

// Jesper

 

Edit:

 

Det slog mig precis, det blir ju likadant om typ kvasten vänds efter ett tag mot kameran bakom screen, då slipper man ju flytta och fota. Sen i datorn blir det väl som att kvasten vänds mot kameran, eller hur?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag har funderat på vad du sa, om jag har (för att göra det änkelt) ett stilla klipp i luften, och så filmar jag kvasten med green screen från sidan, när jag är nöjd, tar jag bilder och flyttar kameran tills kvasten är framför kameran, sen i datorn animerar jag det jag filma från sidan så att kvasten flyger längs med kameran, sen bilderna (Hur länge ska varje bild vara?) sätter jag då i bildspel.

 

Då kommer kvasten flyga längs med kameran och sen (tack vare bilderna) vända riktning mot kameran istället, kommer det bli så? :)

 

ISF

 

Hur ska jag göra med bilderna, ska jag typ fixa räls som jag kan flytta kameran på i en halv C-form medan jag tar bilderna, det är ju viktigt att bilderna blir lika raka, hur ska jag göra?

 

// Jesper

 

Det ska vara 25 bilder per sekund!

Alltså varje bild ska vara 1/25:s sekund.

 

Det enklaste är att lägga kvasten på en ex snurrstol och ha kameran stilla.

Använd gärna en vanlig digitalkamera men se till som med all stop motion att använda fjärrutlösare.

 

Nu får vi hoppas att du blir nöjd så många som lagt ner tid på att hjälpa dig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt tidigare inlägg har du After effects, lättare att animera i. Du ska ju inte animera häxan, du ska ju filma grannkärringen på en kvast. Sen kan man ju hissa upp tanten i ett snöra med himlen som bakgrund och häxan sköter rörelsen av sej själv.

/nils

Du är en höjdare ibland Nils! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, det hade varit nått!:P

 

Edit:

Har jag tillåtelse att göra en film som heter Quiddtich?

 

Angående det där med snurrstolen...

 

Man måste ju ha greenscreen över stolen och väggen, och om man då ska snura stolen för att kvasten ska vända sig kommer ju greensceenen att skrynkla sig och sånt...hur ska jag göra?

 

// Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående det där med snurrstolen...

 

Man måste ju ha greenscreen över stolen och väggen, och om man då ska snura stolen för att kvasten ska vända sig kommer ju greensceenen att skrynkla sig och sånt...hur ska jag göra?

 

// Jesper

 

Nej du skaffar några ark grön papp på bokhandeln. Rulla dem försiktigt och gör en cylinder som blir så hög så den är högre än avståndet mellan sitts och övre delen av ett eventuellt ryggstöd. Placera cylindern på stolen och kvasten på cylindern.

Om stolen sedan syns under är inget problem om du lär dig att maska av detta område, detta gör du med AE om du nu hade det .

Nä nu orkar jag inte vara mer kreativ för idag.

Stefan

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte fatta varför du ska animera gubben på kvasten med massa stillbilder från olika vinklar.

 

Om de du vill göra är de som jag försökt beskriva på första bilden då är de ju bara att filma kvastmannen/tanten så att den vrider sig mot kameran direkt när du filmar? (exempel på hur du filmar de på andra bilden)

 

Hoppas jag var tillräckligt tydlig.

kvast.GIF

kvast2.GIF

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska inte ta massa bilder, jag ska göra precis som du säger, vända kvasten mot kameran.. Men problemet är... Om jag sitter på kvasten och ska vända mig mot kameran så kommer man ju se att knäna röra sig konstigt, det blir nog inte så fräckt i luften...

 

Jag skulle behöva göra det på något som snurrar, förslaget med snurrstol blir inte så lätt, man måste ju lägga duken på stolen och väggen, och om man då snurrar stolen kommer ju duken skrynkla sig osv...

 

Några ideér?

 

// Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enklaste skulle ju vara att flytta kameran runt personen, men då krävs de ju förståss att greenscreen täcker båda väggarna.

 

Men för att de ska se naturligt ut så krävs de nog att personen hänger i vajrar.

Om personen bara står marken eller på en stol så kommer benen i vilket fall som helst inte kunna röra sig på ett naturligt sett som om man är i luften.

Länk till kommentar
Share on other sites

De programmen som används i harry potter kostar ungeför 30.000 kronor men det går lika bra att använda program för 300 jag köpte mitt för 2674 kronor o det funkar helt okej så köp det som är bäst på den filmen du gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

De programmen som används i harry potter kostar ungeför 30.000 kronor men det går lika bra att använda program för 300 jag köpte mitt för 2674 kronor o det funkar helt okej så köp det som är bäst på den filmen du gör.

Men snälla nån uppåt väggarna, du har alltså ett harry potter program som har kostat dig 2674kr!

Kan du få folk att flyga runt på kvast i detta program?

Om det går lika bra med ett program för 300kr varför köpte du ett för 2674kr då?

Men kom till saken nu då om man använder ditt program som säkert måste heta något hur gör man en sådan effekt som tråden handlar om?

Länk till kommentar
Share on other sites

men shit vilken intressant tråd. brukar ju inte ta sånna här trådar på allt för stort allvar. men fasen va kul läsning det kan va =)

nu vill man ju verkligen veta om man kan få folk att flyga i harry-potter 'programet'?? kanske med drag-and-drop metoden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...