Gå till innehåll

Göra en 50-talsskräckis


Rabieshund

Recommended Posts

Ja, det är något som jag skulle tycka var riktigt roligt att försöka sig på. Att göra en film som härmar de gamla 50-talsskräckisarna med UFOn i trådar och skrikande damer. Tänk Plan 9 From Outer Space, om någon sett den. Skulle isåfall bli en kortfilm. Allting skulle såklart vara svartvitt, men man skulle kanske kunna använda sig av modern teknik som bluescreen för att kunna lägga in bakgrunder. Ljudet skulle självklart vara gramofonaktigt! Sen får man bygga små flygande tefat, hänga dem i trådar (som helst ska synas) och köra runt med dem framför kameran. Det lär nog bli en del efterarbete om man ska få till den där gamla looken, men det borde väl gå att få lite likt iaf?

 

Vad tycker ni om idén? Om det blir av så skulle det bli ett skolprojekt som jag och lite folk skulle hålla på med.

 

Om jag postade i fel forum är det bara att flytta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Osannolik idé ;). Du tänker göra en parodi på gamla filmer alltså. Att se Flash Gordon från 1934 är himla kul, tycker jag. Det dumma är ju att nybörjare som ska göra rymdfilmer blir just oftast roliga att se. Även om snören göms och bluescreenteknik används. Det vet i tusan hur du skulle göra den. Men jag tycker nog att du ska göra den. Blir den för bra och verklighetstrogen för du väl lägga in lite snören hängande i målade mjölkpaket efteråt ;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, ungefär. Fast den ska vara "seriös" som de gamla filmerna, fast ändå inte, såklart. ;) Bakgrunder (som kan läggas in med bluescreen) skulle nog inte vara något problem eftersom jag har hållt på en hel del med matte painting och fotomanipulation och grejer. Det KAN nog gå att genomföra! Bara man (och andra) vill så. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast den ska vara "seriös" som de gamla filmerna, fast ändå inte, såklart.

Jag tycker din idé är annorlunda och kul ;) Gör den inte för bra bara. Du ska väl inte jobba i After effects?. Har du sett Flash Gordon från 1934? menar att effekterna där är kul att se idag, kanske lite väl mycket parodi för din film. Posters och reklam från 50-talet skulle kunna vara inspirationskälla till bakgrunder. Bakgrunder till "flygande tefat" och allehanda köksredskap, som jag tänkte nu i min fantasi :)

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

De enda effekterna jag lär använda kommer väl antagligen bli kanske aaaaaningen lite oskärpa på bilden så man slipper alla knivskarpa kanter, för vi kommer antagligen spela in med DV. Det finns några gamla super 8-kameror också, men jag vet ej hur det är med att använda dem. Man FÅR säkert, men det är nog mest till för skolans studio.. Sen blir det väl lite kontrastförändringar och sånt, vi får se helt enkelt. I skolan har vi bara Premiere, så vi kommer väl antagligen bara jobba i det.

 

Jo jag har sett Flash Gordon, men det var väldigt länge sen. Får ta och kolla på den och lite andra filmer! Har du några tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Spela du in på dv-kamera och redigera i premiere. Bakgrund kan du använda ett manupulerat fotografi, som du kunde sa du, eller något du ritat i Photoshop. Glöm super8-kameran. Resten blir ju det roliga, att filma av prylar framför en bluescreen som sedan läggs över bakgrunden i premiere.Filmer finns ju från 50-talet, sök på internet. Om du ska ha skådespelare filmade framför bluescreen och lägga in i filmen är det nog bra med AE. Annars kan du ju filma dom separat. Himla bra blir det iallafall ;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Som stor fan av svartvit skräckfilm så är det inte Plan 9 From Outer Space som är normen, tyvärr. Den filmen är enbart soppig och jag begriper inte hur den blivit kult. Jag har ofta tänkt samma tanke. Men, det kräver nog en del eftertanke för musiken är inte grammofonaktig, eller bilden är inte suddig. Men karaktären av filmen är lite speciell. Man får nog titta en del på filmer för att förstå karaktären på filmengenren.

Två filmer jag tror är bra att se är Skräcken från svarta lagunen (jag har en dublett till salu :-) ) och Invasion of the body snatchers. Them är också superbra.

 

 

http://video.google.com/videoplay?docid=-5371334531532627662&q=black+lagoon

Länk till kommentar
Share on other sites

Och glöm inte att trippel-kolla på ljussättningen på alla gamla rullar! Det är väldigt speciellt att ljussätta för svartvit film. Se till att ha alla monitorer med chroman neddragen på inspelningsplats etc - blir svårt att få fram looken annars tror jag!

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ed Wood var en fruktansvärt dålig regissör, det är därför han har ufon i trådar. Jag tycker att det kryllar av massa Ed Woods även i dagsläget men istället för ufon i trådar så är det soft air-guns och lasersvärd så jag tycker det är en dålig idé. Satsa på att göra bra film istället

Länk till kommentar
Share on other sites

"Plan 9 From Outer Space som är normen, tyvärr. Den filmen är enbart soppig och jag begriper inte hur den blivit kult...."

 

Det är ju därför den har blivit kult. Så vidrigt dålig att den är skitbra. Rekomendear varmt Tim Burtons film "Ed Wood"

 

Vad som är så speciellt med sådana här filmer är dom fantastiska berättarrösterna och dom pinsamt illa dålda politiska budskapen, skulle vara kul med sånt fast med referenser till dagens politik (rymdmonstren kanske har turbaner istället för röda flaggor och rysk dialekt) och så klart dom festliga specialeffekterna. Glöm inte ha med en vacker dam som blir kidnappad/förstenad/förtrollad.

 

Jag tycker att det är en jätte bra idé. Men satssa på substans och eftertanke en oväntad twist och en skön flört med changern, att bara göra en film för att visuellt efterlikna en 50-tals film är ju rätt menigslöst, handlingarna i dessa fimer var ju minst sagt banala. Fast det är ju å andra sidan en del av charmen.. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ed Wood var en fruktansvärt dålig regissör, det är därför han har ufon i trådar. Jag tycker att det kryllar av massa Ed Woods även i dagsläget men istället för ufon i trådar så är det soft air-guns och lasersvärd så jag tycker det är en dålig idé. Satsa på att göra bra film istället

Håller inte med.

 

Eller rättare sagt, jag håller halvt med, jag tycker du har rätt men av fel anledning.

 

Ed Wood och väldigt många av dagens kortfilmare är dåliga regissörer för att de gör filmerna för sitt eget skull, och inte för publikens. Det gör att när folk ser filmerna känner de sig utanför, som om de inte vore en del i processen, och blir därför inte engagerade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svar!

 

Jo, Ed Wood av Tim Burton ska jag se. Det våras för Frankenstein är ju också roligt gjord! Jag ska kolla på en del filmer, så jag kan få en bra uppfattning om hur stilen verkligen ska se ut.

 

Vi får se ifall det här projektet kommer igång. Jag hoppas det, för det skulle vara skitkul att jobba med. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svar!

 

Jo, Ed Wood av Tim Burton ska jag se. Det våras för Frankenstein är ju också roligt gjord! Jag ska kolla på en del filmer, så jag kan få en bra uppfattning om hur stilen verkligen ska se ut.

 

Vi får se ifall det här projektet kommer igång. Jag hoppas det, för det skulle vara skitkul att jobba med. :)

jag tycker du ska kolla in Sky Captain and the World of Tomorrow och kanske Hardcover (även känd som I, Madman och finns bara på gammal hyr-VHS i sverige).

 

Och kolla på gamla svartvita filmer. Notera hur kameran användes annorlunda på den tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker du ska kolla in Sky Captain and the World of Tomorrow och kanske Hardcover (även känd som I, Madman och finns bara på gammal hyr-VHS i sverige).

 

Och kolla på gamla svartvita filmer. Notera hur kameran användes annorlunda på den tiden.

Sky Captain and World of Tomorrow har jag sett, den är skittuff! :) Är inte nästan allt förutom skådisarna i den filmen animerat? Den gick ju på tv för någon vecka sen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Java ex Machina

Jag är inte riktigt säker på att jag hänger med på va du menar. Han hade väl ambitionen att bli en stor regissör och få mycket publik? han ville väl inte sitta och titta på dom själva. han kunde helt enkelt inte göra film och då blev det som det blev.

 

jernby film

bra film är bra film. kan va nollbudget kan va miljonprojekt. jag sa gör bra film inte gör bra film som i hollywood med flera miljoner. har aldrig nämnt action över huvud taget. gör bra film bara. dålig film finns det gott om

Länk till kommentar
Share on other sites

Java ex Machina

Jag är inte riktigt säker på att jag hänger med på va du menar. Han hade väl ambitionen att bli en stor regissör och få mycket publik? han ville väl inte sitta och titta på dom själva. han kunde helt enkelt inte göra film och då blev det som det blev.

jag har inte sagt att han inte ville ha publik, jag sa att han gjorde den för sin egen skull till skillnad från att tänka sig in i hur den skulle upplevas från biosätet.

 

tänk på filmskapande som kommunikation. i kommunikation har du en avsändare och en mottagare. för att kunna göra "bra film" måste man som avsändare tänka sig in i hur publiken tar emot filmen. många nya filmskapare tänker inte på sånt när de gör kortfilm, och många avant garde-filmskapare skiter i sånt med blandat resultat.

 

sen finns det mainstream-regissörer som inte gör det heller, för att de har tillräckligt med pengar eller makt eller helt enkelt inte fattat den biten också.

 

Ta Uwe Boll till exempel. Boll får kass kritik för att han gör dålig film, och vad gör han? istället för att ta åt sig kritiken och lyssna på vad folk faktiskt vill ha, så utmanar han kritikerna på boxningsmatch och slår ner dom.

 

Eller George Lucas. När han gör dålig film behöver han inte lyssna på vad folk säger för folk går och ser hans filmer ändå pga. genialisk marknadsföring.

 

Just nu håller Rob Zombie på med sin Halloween remake. Den är castad och klar och jag tror till och med inspelningen har börjat. Så recenseras manuset på aintitcoolnews, och kuggas ganska rejält men ändå väldigt konstruktivt, och recensenten skriver nåt i stil med att han tror på projektet, men önskar att den var mer [åt ett annat håll]. Veckan efter kommer nyheter om att Zombie har stannat inspelningen för att skriva om manuset. Där har du en kille som lyssnar på sin publik, och jag tror definitivt det kommer att vara en direkt orsak till att hans film blir bättre.

 

David Lynch är en sån kille som faktiskt kan göra film för sin egen skull, och den blir bra ändå. Terry Gilliam är en annan. Men många är dom inte, även om 90% av alla amatörfilmare verkar tro att de tillhör den rasen.

 

Jag tror att Ed Woods stora problem var att han också trodde han var en sån.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror man får se upp lite med den svartvita filmen. Den är rätt olika beroende på årtionde. Jag kolla just på en rätt dålig vampyrfilm (Vampire bat) jag köpte för en dollar i usa. Vad som överaskade mig var att de använde nån sorts bom. Det brukar de inte ha. Bilden brukar vara rätt statisk.

 

Men, det finns en sak jag saknar i modern film som många gamla filmer har; En stämning som är svår att härma efter. Jag kan inte sätta tummen på det, men jag ryser när en gammal bra film rullar upp, med filmtiteln med drypande text flashas up på duken, stilren och typisk musik och så ett regält åskdunder, medan rollistan visas.

 

En i mina ögon modern film är den psykstörde Norman Bates i ett litet motorhotell. (Nån annan får avslöja titeln). När det kommer till färgfilm är World of the war riktigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...