Gå till innehåll

En Verklig Mardröm (30min)


Jonnybravo

Recommended Posts

Redigerade rubriken enligt reglerna och tog bort "- Väl Omtalad"

 

Det är alltid bättre att ha lite självdistans och ge oss ett mer neutral beskrivning på filmen så slipper vi ha höga förväntningar.

 

Jag såg första 5 minuterna och kan direkt säga att du har långt kvar till Bergman filmmässigt. Utan att ha sett hela (och därav storyn) så är det skräp. Självklart ska jag skriva varför jag tycker så.

 

- Slarvigt ljussatt (om ni ens använt andra lampor än de som fanns på gatan)

- Inget blåsskydd på micken.

- Inte särskilt kreativa bildutsnitt, bara kapat vid knäna.

- Panoreringar(!) på ett stativ som hanteras som om det inte vore steglöst.

- Kameran alltid i samma höjd.

- Tempot i berättelsen känns dramatiskt och högt. Det gör definitivt inte klippningen.

- Väldigt få vinklar

- Överstrålningar hela tiden!

 

Jag lovar att se hela när jag har tid, men nu ska det sovas. Jag går ut lite hårt mot dig kanske, men det var dels för att du beskrev filmen alldeles för självsäkert. Hoppas du kan ta till dig denna konstruktiva kritik istället för att tjafsa som många andra gör när man ställer sig negativt mot deras film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att du ska syssla med drama i framtiden är helt klart. Du väcker starka känslor hos många. Filmen är i sin helhet tekniskt amatörmässigt gjord. Ska du fortsätta med drama, vilket du ska, bör du göra bättre ljud och bild. Förstår att denna film väckt intresse/avundssjuka på skolan. Om det är din egen far som är med väcker det dåliga vibrationer. Drama med någon som känner sej lurad och nedtryckt av sin omgivning finns ju berättat i film på många sätt.

Avrätta skolkompiser gör man endast i USA.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Lilla farbrorn:

 

Tack för det!:D Du är den första som get konsturktiv kritik mot filmen och det uppskattar jag, men ett par saker bara...

 

Ute på gatan så hade vi en 230W lampa (tror det var 230...) från ett håll, och ja det blev dåligt ljus, men helt utan lampan blev det kolsvart.

 

Jag använde en mini-dv kamera för hela filmen, och märkte efteråt att det hade blivit nått glapp i ljudet så alla höga ljud, knastrar eller som vinden gjorde, för när vi spelade in blåste det inte något särkilt.

 

På grund av att det finns väldigt lite som är filmintresserade och som ville hjälpa till med filmen i mitt område, så hade jag väldigt stora problem med att hitta skickliga kameramän och så, och om sanningen ska fram så, kände jag till alla få vinklar men, helt enkelt som jag sa nyss så hade jag svårt att hitta hjälp. Så i stort sätt allt bakgrunds arbete till filmen fick jag sköta själv, vilket var väldigt svårt, tyckte jag, för bara en person. Allt ifrån att planera varje scen in i minsta detalj, och ha 7 backup planer, som nästan alltid blev andvända. Till skådespelare och kameramän som i stort sätt ALDRIG kunde och som meddelade detta i allra sista sekund.

 

Och nej självklart så har jag en otroligt lång väg att gå innan jag når bergman, men ändå personligen så måste jag säga att det var nästan en omöjlig film att göra för en 15 åring samtidigt som han pluggar mvg till skolan för att komma in på bra gymnasie. En otrolig press kort sagt...

 

Men som sagt var jag uppskattar konstruktiv kritik också, det är inte så många som vill ge det för dem tror jag kommer att knäcka mig då, vilket är helt tvärtom.

 

Men däremot råder jag dig vid att se klart på hela filmen innan du dömmer storyn så starkt, för att den här filmen är av den typen att man ser slutet i början, så det du sett är bara slutet av hela soppan och det jag själv tycker är bäst är sviket av hans bästa kompis som kommer senare i filmen, men som sagt, vänta med en fullständig dömning av storyn!;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant story. Håller dock med föregående talar om, klippning, ljudet m.m. Dock bra gjort med att du fick en disskution i skolan. Tycker det är fantastisk när en film får folk att angagera sig och disskutera innehållet. Fortsätt så med dessa kritik i bagaget så kommer nästa rulle bli bättre och bätte :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att du ska syssla med drama i framtiden är helt klart. Du väcker starka känslor hos många. Filmen är i sin helhet tekniskt amatörmässigt gjord. Ska du fortsätta med drama, vilket du ska, bör du göra bättre ljud och bild. Förstår att denna film väckt intresse/avundssjuka på skolan. Om det är din egen far som är med väcker det dåliga vibrationer. Drama med någon som känner sej lurad och nedtryckt av sin omgivning finns ju berättat i film på många sätt.

Avrätta skolkompiser gör man endast i USA.

/nils

 

 

Som jag svarade i ett annat inlägg alldeles nyss så, beklagar jag för ljud och ljus, dels så har det blivit något glapp i kameran och dels så la jag ut nästan alla pengar jag hade på annan utrustning och rekvisita till filmen, så det blev inte mycket kvar till ljud och ljus (är inte rik på pengar)

 

Jo det är min egna far, och åtminstånde för dem jag visade på min skola har sett en tidigare film av mig som han var med i och där gick alla ut och sa att han var den roligaste i filmen, och dem som känner mig närmast vet att min pappa är någon som ställer upp!:D Lite som Josef Fahres pappa;)

 

Ehm jo visst avrättar dem i USA, jag säger inte att snarlikheten att det händer är stor, men det är inget som inte säger att någon skulle kunna döda sina klasskamrater av en liknande situation, TROR JAG!, sen vad andra tror är ju en annan sak, men efter vad han var med om allt med pappan sin bästa kompis, sin livs kärlek, alcoholen i blodet, tjaa alla reagerar ju olika men en skruv gick la lös för den här killen. Dessutom så måste väll denna typen av filmer också finnas i Sverige och inte låta USA ta allt av härligheterna. Som jag sagt när jag presenterat filmen för andra som sett den: Sånna här saker händer även relativt ofta Även i Sverige, kanske inte att alla skjuter ihjäl varrann, men den biten med triangeldraman, supafesten, misshandeln och incesten

Länk till kommentar
Share on other sites

jonny vad la du ut pengar till??

 

Väldigt massa, har jag inte sagt det, lampan kostade en jäkla massa, ja fick köpa nya färgpatroner till skrivaren för att föräldrarna sa att jag tagit slut på den för att jag skrev ut statist blanketterna, jag fick hyra det stativet vi använde, jag fick betala till förälldrarna dels elen för att ladda kameran hur många gånger som hellst + alla bränningar för filmen, jag fick väldigt höga telefonräkningar för alla gånger jag fick ringa runt till skådespelare och statister som inte kommit utan att säga till och jag fick ju också betala för bussbiljetter(som en lite obetydlig summa på slutet).

 

Sen blev det inte mycket pengar kvar, nått måste jag ju ha själv kvar (vilket inte blev alls mycket i slutet)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har ju på egen hand gjort en film som upprört, GRATULERAR ;) Många filmare har börjat sin karriär på det sättet. Finns ingen utbildning för det. Däremot finns utbildning på det tekniska att göra film. Helheten med dej och folk som kan filmteknik lovar gott för framtiden.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har ju på egen hand gjort en film som upprört, GRATULERAR ;) Många filmare har börjat sin karriär på det sättet. Finns ingen utbildning för det. Däremot finns utbildning på det tekniska att göra film. Helheten med dej och folk som kan filmteknik lovar gott för framtiden.

/nils

 

Tack så mycket, jag satsar ju på att försöka komma in på ett filmgymnasium på gotland, så tekniken lär jag lära mig:D

 

Tycker det är fantastisk när en film får folk att angagera sig och disskutera innehållet.

 

Håller med dig, därför jag gör dem filmen jag gör:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Nils. Det tekniska har folk som kan det bättre än mig redan uttalat sig om. Däremot vill jag skriva ett par rader om dramat. På pluskontot finns att du inte väjer för det mörka, det som verkligen gör ont. Scenerna med pappan var faktiskt lite otäcka. På minussidan noterar jag att du blandar dur och moll lite för mycket. Men som sagt, du är bara 15 år gammal och det är imponerande att du fått ihop den här filmen. Fortsätt jobba stenhårt så kommer det gå riktigt bra för dig!

 

jag satsar ju på att försöka komma in på ett filmgymnasium på gotland

 

Då får du passa på att vallfärda till Fårö och DEN STORE. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

ehhh... Menar du filmen, så jo, är inte världsbäst haha:D

 

men om du menar översättning av bear, så fattar jag inte alls

 

Översättaren skrev ''bear'' när det var uppenbart att det var öl (beer) som menades. Eller det kanske var en björn som han ville ha? :)

 

Annars tycker jag att filmen inte var så värst bra. Tycker som lilla_farbrorn, särskilt det med att kameran för ofta är i samma höjd. Lite mer vinklar o så vidare.

 

Jag tycker inte att skådespelarprestationerna ar bra heller. Lite mer inlevelse (lättare sagt än gjort) skulle inte skada. Men istället för att ge dig möjligen felaktiga råd eller tips så hänvisar jag till Voodoofilms eminenta filmskola. Där finns en allt o lite till om filmskapande. Tycker absolut att du ska ta en titt där (om du inte har gjort det redan).

Jag tycker såklart att man ska ha överseende med din ålder, men att man ska behandla alla lika o som vuxna (eller åtminstone äldre än vad mottagaren är) för poängen är ju att du ska lära dig.

 

/martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Tekniken är inte oviktig, det är ofta den som håller en kvar, hur bra storyn är kanske man inte orkar hålla sig kvar i en visullt dålig film. Tyvärr, så är det för mig och säkerligen för många andra också.

 

Därför kan jag inte uttala mig om storyn, men det verkar på andra som att den är bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du verkar vara inne mycket på storyn själv...när jag funderar på den tänker jag "vad får jag ut av att se den?" och "vad vill filmen säga?".

 

Av storyn får jag ut en jobbig känsla, vilket förmodligen var mening, om man ser till filmen som helhet så sänks storyn av det bristfälliga skådespeleriet och av filmtekniken.

 

Jag är inte särskilt bra på att gissa budskap, men "var ärlig" kanske..

 

Ska bli spännade att se någon film av dig om något år, när du hunnit lära dig mer tekniskt. Kör hårt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...