Gå till innehåll

35mm adapter


cladam

Recommended Posts

Tjo!

Är precis ny på forumet och har lite funderingar när det gäller 35mm adaptrar.

Detta ämne är säkert uttjatat här redan men jag skulle ändå bli ytterst tacksam om någon ville rekomendera ett bra alternativ.

 

De jag kikat på är letus och brevis. Det vårat filmteam är ute efter är en adapter som får bilden att bli rättvänd, vet att en av letus modeller gör det fast jag har fastnat lite mer för brevis men blir inte klok på hur bilden blir i displayen om man använder den.

 

Alla fakta och tips mottages varmt.

 

-Cladam/Kungsör

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja är det nån som kan göra en objektiv adapterjämförelse. ;-) Skulle vara kanon med en för- och emotlista för de modeller som finns samt samla lite bilder och filmexempel för respektive modell.

 

Någon här som vet tillräckligt mycket för att kunna åstadkomma detta? Skulle ju gärna vara nån som testat flera modeller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej och välkommen till forumet.

 

Ett bra alternativ Letus35 Flip adaptern. Man får bilden rättvänd och systemet byggs på skakande mattskivan, precis som P+S Technik. Jag köpte en sådan för nästan ett år sedan och har producerat en kortfilm med den. Kvalitetet är utmärkt med Sony PD-150!

 

Det är så att jag vill ta nästa steg och producera i HDV eller 24P. Då tänkte jag sälja all min DV rigg inklusive denna adapter. Är du intresserad så PM:a mig.

 

Jag finns i Stockholm. Helst vill jag inte posta den bara så att du vet.

 

Melvin

 

Tjo!

Är precis ny på forumet och har lite funderingar när det gäller 35mm adaptrar.

Detta ämne är säkert uttjatat här redan men jag skulle ändå bli ytterst tacksam om någon ville rekomendera ett bra alternativ.

 

De jag kikat på är letus och brevis. Det vårat filmteam är ute efter är en adapter som får bilden att bli rättvänd, vet att en av letus modeller gör det fast jag har fastnat lite mer för brevis men blir inte klok på hur bilden blir i displayen om man använder den.

 

Alla fakta och tips mottages varmt.

 

-Cladam/Kungsör

Länk till kommentar
Share on other sites

Den adapter som jag personligen tycker hanterar bokeh (det som är ur fokus) bäst är SGpro rev 2 adaptern: http://www.sgpro.co.uk

Det som är fokus där påminner lite grann om hur det ser ut på en riktig filmkamera, där ljuskällor som är ur fokus får formen av själva bländaröppningen som är sexkantig, istället för att bara bli en ljus suddig fläck som på andra adaptrar.

 

Den vänder inte bilden rätt men du kan i alla fall byta objektivfäste på den själv tror jag, och så får man med rods för stöd i priset. Det kan vara kul.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Det där med att man får snygga sexkantiga figurer av alla ljuskällor som blommar ut är relativt till optiken. Det man ser är bländaröppningen (diafragman) som hos vissa linser är sexkantigt, åttakantig och ibland en helt perfekt cirkel. Så räkna inte med den åtråvärda sexkantigtheten i din bokeh om du inte har optik som kan producera det.

Men för att återgå till ämnet, ja.. jag tror Sgpro har den mest trovärdiga Bokehn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah jo, naturligtvis är det så, men långt ifrån alla adaptrar ger den effekten som sagt. Det ser istället oftast ut som att man har lagt på en gaussian blur i Photoshop till exempel och det finner jag mindre åtråvärt. SGPro verkar vara åt rätt håll.

Sedan ska jag väl nämna att jag inte gillar det ultrakorta skärpedjupet man får med en sån här adapter. Visst, man kan ju stänga bländaren lite på objektivet men adaptern käkar ju mycket ljus nog som det är så man kanske måste ha vidöppen bländare. Ju mer man stänger bländaren desto mer vinjettering verkar man också få.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte heller om jag tycker att det blir så snyggt alltid med de där enormt korta skärpedjupen. Och framförallt den där lite dassiga och lite mjölkiga färgen som brukar komma av vissa adaptrar.

 

Men om man har en HDV eller DV kamera och skulle få välja utan att tänka så mycket på budget, vad vore då den ultimata adaptern? Något från mini 35?

 

Föresten.. angående rättvända bilden så hörde jag att de säljer en portabel DVDspelare med en extra TFT skärm på Claes Olssons för 15-hundra. Då kan du ha DVDspelaren på husvagnssemestern och skärmen när du plåtar med adapter =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men om bilden blir upp och ner, Är det inte bara ändra detta sedan när man redigerar?
Jo, men det är lite svårare att filma med bilden upp och ner kanske. Därför är det lämpligt att ha en liten lcd-tv eller något som man kan vända upp och ner när man filmar. Om din kamera är väldigt liten så kan du ju montera den upp och ner och då slipper du till och med vända på bilden i efterarbetet.

 

Men om man har en HDV eller DV kamera och skulle få välja utan att tänka så mycket på budget, vad vore då den ultimata adaptern? Något från mini 35?
Den ultimata adaptern för sitt pris är för mig SGpro rev 2 (http://www.sgpro.co.uk). Den ger den absolut skarpaste bilden och onekligen det snyggaste bokeh bland adaptrar i den prisklassen. Den dyraste och mest ingenjörsritade adaptern är P+S Technics Pro35. Jag har inte sett så mycket från den.

 

Om man håller sig på ett bländartal mellan F2 och F4 på en SGpro så tycker jag att man kan få ganska snygga bilder. De flesta linser är som skarpast runt F4 och skärpedjupet blir lite mer neutralt. Det finns ju inget som säger att bländaren måste vara vidöppen bara för att man har en adapter. Det är bara när man skjuter utan adapter och försöker få kort skärpedjup som det knepet är användbart anser jag. Bländare F1.2 på en adapter till exempel har jag aldrig riktigt förstått. Skärpedjupet blir på tok för kort för det mesta man vill göra. Jag har sett bilder på människor (huvud, axlar) med bländare F1.2 och resultatet blir ofta att ansiktet är skarpt men öronen eller axlarna är oskarpa. Då stegar jag hellre ner till F2.8 eller så för att istället få hela personen i skärpa och behålla bakgrunden ur fokus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man håller sig på ett bländartal mellan F2 och F4 på en SGpro så tycker jag att man kan få ganska snygga bilder.

 

OK.. men om man filmar av en roterande eller vibrerande mattskiva borde väll skärpedjupet bestämmas utifrån instälningarna på optiken som moteras på adaptern.

 

Det är det där med mattskiva som gör mig lite skeptisk. Det känns som att det oundvikligt blir mycket kvalitetsförlust.

 

Eller tänker jag fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

OK.. men om man filmar av en roterande eller vibrerande mattskiva borde väll skärpedjupet bestämmas utifrån instälningarna på optiken som moteras på adaptern.
Exakt, det var den optiken jag pratade om. :)

 

Det är det där med mattskiva som gör mig lite skeptisk. Det känns som att det oundvikligt blir mycket kvalitetsförlust.
Allt du sätter framför linsen innebär kvalitetsförlust i någon utsträckning. Det finns adaptrar som gör att bilden ser dålig ut och det finns de som gör att bilden ser mindre dålig ut. Jag var också skeptisk tills jag såg hur mycket skärpa den nya versionen av SGpro bibehåller. Det är helt enkelt bara att fråga sig vad man värderar mest, 100% kvalitet med svårigheter för selektiv fokus eller de extra möjligheter som 35mm optik ger med en adapter. Det är bara att se till att välja den adapter man tycker kommer närmast det man själv förväntar sig om man nu absolut behöver en.

 

Sanningen är ju den att det fortfarande inte finns någon adapter som inte degraderar bilden till en viss grad, men JVC har åtminstone utvecklat en helt optisk lösning utan rörliga delar för att fästa 16mm optik direkt på deras HD200/250 och ändå behålla bildsnittet, så det är påväg åt rätt håll. Så fort någon tar reda på hur JVC har gjort detta så slår jag vad om att folk börjar bygga sina egna optiska adaptrar istället... med reservation för att den antagligen är många gånger mer komplex än en mini35-adapter. I JVCs bygge sitter det 11 linser. Man tror att någon slags relälins används för att förstora bildsensorn optiskt om jag har fattat det hela rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Exakt, det var den optiken jag pratade om. :)

 

mm.. smart William.. vet inte riktigt hur jag missade att jag faktiskt svarade på min egen fråga och att du faktiskt aldrig skrev något om bländaren på kameran...

 

Men ytterligare en grej med mini35 som jag brukar störa mig på:

Förvrängingar i bilden. Linjer som borde vara raka blir bågformade. Beror det på att folk brukar sätta vidvinkel-lilnser på adaptrarna för att vinna ljus? Vad blir "normalobjektivet" till en sån adapter om man varken vill ha vidvinkel eller tele? 50?

 

Sen tycker jag att det är lite störigt med vinjeteringarna som vissa brukar få. Har det också med valet av optik att göra?

 

Jaja.. överväger starkt att investera i en adapter hur som helst... Det är kanske det bästa alternativet när man inte har budget för att skjuta med film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förvrängingar i bilden. Linjer som borde vara raka blir bågformade. Beror det på att folk brukar sätta vidvinkel-lilnser på adaptrarna för att vinna ljus? Vad blir "normalobjektivet" till en sån adapter om man varken vill ha vidvinkel eller tele? 50?
Det normala brukar vara 50mm. Jag körde själv 50mm när jag använde min hemmabyggda adapter och jag upplevde inte någon förvrängning av bilden annat än längst utåt kanterna, men det var bara att zooma in längre på mattskivan.

Förvrängning av hela bilden är annars en produkt av brännvidden på objektivet. Vida linser kan ha en tendens att forma raka linjer till en båge (inte bara på adaptrar), men jag rekommenderar ändå att du skaffar både 50mm och en vidare lins, säg 24-28mm, för jag fick helt enkelt plocka av adaptern varje gång jag skulle ta en etableringsbild eftersom jag bara hade ett 50mm objektiv. De tester jag har sett med adapter och en vid lins på 24mm har inte sett så pjåkiga ut faktiskt. En vidare lins gör ju också så att skärpedjupet blir lite mer neutralt och inte så ultrakort.

 

Sen tycker jag att det är lite störigt med vinjeteringarna som vissa brukar få. Har det också med valet av optik att göra?
Vinjetteringen är en produkt av adaptern. Vissa adaptrar är bättre på detta än andra. Jag läste en test av både M2, SGpro och Brevis35 och där verkade SGpro ge lite vinjettering i ett hörn medan M2 och Brevis klarade sig. Det hela kan ju avhjälpas genom att zooma in lite mer med kamerans orginaloptik på mattskivan. Då ser du även om du eventuellt behöver en vidare lins på adaptern för att kompensera.

 

Jaja.. överväger starkt att investera i en adapter hur som helst... Det är kanske det bästa alternativet när man inte har budget för att skjuta med film.
Absolut, det är hittills det enda kända sättet att få kort skärpedjup vid korta brännvidder för oss med "vanliga" videokameror. Det finns ju även andra aspekter. Det är faktiskt lite roligt att jobba med adapter för man jobbar lite mer som man hade jobbat med en filmkamera. Man byter linser för olika sorters bilder, osv. :)

 

£430 är väl ungefär 5tusen ca va? om man ska beställa från SGpro?
I dagsläget är det 5 875,95 SEK. Räkna med att frakten blir ganska dyr och att man ibland kan få vänta väldigt länge på sin adapter.
Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ute efter exakt samma lösning. HV20 + SGpro + Nikon 50mm F1.8 och 24mm F1.8 tror jag man kan åstadkomma mycket kul med. :) Då kommer jag antagligen också fixa någon annordning så att man kan montera kameran upp och ner. Det enda man behöver sedan är väl stepringar från kamerans 43mm filtergänga till tubens gänga på SGpro. Jag har sett videoklipp från en HV10 med en Redrock M2 på och det verkade fungera så det ska nog gå galant med en HV20 också. :)

 

Man får nog ta ett snack med Wayne efter att HV20:n har släppts på marknaden. Det är inte ens säkert att den behöver en achromatlins i tuben för att kunna fokusera på mattskivan. Större kameror har ofta sämre närgräns än mindre kameror och behöver därför den där achromatlinsen. Om det visar sig att HV20 har bra nog närgräns i sig själv så kan man nog skippa achromatlinsen och kanske få adaptern billigare. Sedan får man ju höra vad han säger om rodsystemet, om han tror att man kan montera en sådan liten kamera och passa in den mot adaptern.

 

Det är frustrerande att behöva vänta till april på att HV20 ska komma ut i handeln. Sedan vill man ju gärna kolla på tester och annat av andra som har använt HV20 innan man pungar ut pengarna själv. Dock kan man ju fråga Wayne om närgränsen och achromatlinsen redan nu kanske, eftersom HV10 som redan finns på marknaden har likadan optik och bildsensor som HV20. Jag ska slänga iväg ett mejl till honom när han kommer hem den 27e.

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut. Äkta 25p HDV med 35mm optik för under 20 000 kr klår nog det mesta i den prisklassen.

 

Här är en tråd som behandlar HV10 + adapter på dvinfo: http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=80227&highlight=adapter

Två videoklipp med Redrock M2 finns att tanka där. Färgerna blöder lite väl mycket på det färgkorrigerade klippet, men annars ser det riktigt bra ut.

 

Det sägs att kameran ska dyka upp i japan i mars och att amerika och eventuellt europa får vänta till april. Jag hoppas verkligen att den inte släpps senare än april i sverige. Dustin Home beräknar kunna leverera kameran den 2007-03-12, men det har jag svårt att tro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är Dustin home så lär den komma i maj eller liknande. Bilderna var rätt bra! Kan tänka mig att han måste ha haft problem med Hv10 då den är byggd vertikal, eller ja. 20tusen är grymt billigt för att få en sådan kvalite som man får av sakerna. 25p,hdv, 35mm optik = 20 tusen. Ungefär samma summa pengar att nästan köpa en rätt bra kamera utan 35mm optiken... låter rätt bra :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Undrar om inte just HV10 är så pass liten att man bara kan hänga den i adaptern. Det vore ju isåfall en barnlek att hänga den upp och ner. Som den här killen har gjort med sin Sanyo HD1: http://www.dvinfo.net/conf/attachment.php?attachmentid=1906&d=1169988873

Det där är antagligen den ballaste riggen jag har sett. :D

 

Sen ser ju HV20 väldigt "konsumentkamera" ut eftersom den är liten och silvrig. Kanske man kan spöka ut den med en stor sökare och samtidigt se en rättvänd bild när man filmar: http://www.rowe.at/de/images/stories/rowe_website_films/pres_M2VF.html

 

Här är annars ett riktigt bra exempel på hur man kan pimpa en rigg med en mindre kamera (Sony HVR-A1) i basen: http://www.redrockmicro.com/forum/viewtopic.php?t=2462

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, Det var nog de coolast/weridaste riggen ever. Får man med step ringar ifall man behöver det till hv20. Eller blir det typ leta upp något på tradera ;P

 

 

tänkte på sista länken. Han har satt kameran upp och ner va? blir bilden rättvänt då :D?

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, stepringar får man leta själv, men jag tror han skickar med delar till rodsen kostnadsfritt om det skulle behövas för att montera kameran i rätt höjd i alla fall.

 

Japp, i den sista länken är kameran upp och ner. Då blir bilden rättvänd i kameran redan så man ser den rättvänd på displayen och slipper gå igenom ett extra renderingssteg för att vända på bilden i efterarbetet. Perfekt. Jag såg en kille som hade monterat en Sony FX1 upp och ner till och med, men det är kanske lite väl påfrestande på en sån stor kamera. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...