Gå till innehåll

Redigeringsprogram


Lukas74

Recommended Posts

Vad hjälper detta när du ändå skall till DVD i slutändan. Då måste du få in allt på 256 igen.

 

Sen angående att man måste ha mer hårdvara för att programmet inte skall krascha, är ju inget som gör att man vill rekommendera programet. Adobe samlingen är dyr som den är och skall man dessutom köpa till en massa extra hårdvara för att få den ens att funka så nej tack. Det är ju helt klart en fördel för de flesta användare att få ett kraftigt redigeringsprogram på valfri dator. Att kunna klippa på laptop är en klar fördel.

 

Sen har jag absolut ingen lust investera i DLT för att kunna trycka (den gången det behövs) och det lär knappast vara ett stort problem för de som får mastern (DVDA3 kan skicka DDP till DLT).

 

"Du kan skicka skivor till oss, eller ladda upp materialet till oss som ISO- eller DDP-filer via FTP. Vi kan också ta emot material på DLT-band om det är opraktiskt att lämna det på skivor. Vill du skicka materialet via FTP loggar du in på ftp.electric.se med det användarnamn och lösenord du fått från oss. Var noga med att antingen komprimera materialet som ZIP, eller att skicka med en MD5-checksumma så att vi vet att materialet vi får är identiskt med det du vill skicka. Överföringsfel kan inte alltid uppmärksammas förrän skivorna är pressade och klara, och då är det ju för sent." - http://www.electric.se

 

Varför har du förretsen köpt Vegas7 om du inte använder det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad hjälper detta när du ändå skall till DVD i slutändan. Då måste du få in allt på 256 igen.

 

Det är ju VÄGEN TILL slutprodukten som är viktig... Om du ska ta en stillbild som du kommer att fixa en massa i Photoshop med, och som i slutänden kommer att hamna som en 256-färgers GIF, inte sitter man då och sparar som GIF under hela arbetsprocessen? Du jobbar så högupplöst och med som många färger du kan ända tills du är klar - sedan sparar du ut din slutliga resultat så optimerat du kan.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad hjälper detta när du ändå skall till DVD i slutändan. Då måste du få in allt på 256 igen.

 

Känns som att svaret är ganska uttömt nu av både Max och mig.

 

Sen angående att man måste ha mer hårdvara för att programmet inte skall krascha, är ju inget som gör att man vill rekommendera programet.

 

Nej. Man behöver inte har mer hårdvara. Man behöver bara ha rätt hårdvara. Premiere Pro är fortfarande en enkel DV-redigering. Man måste inte ha hårdvaru-raid, videokort för okomprimerat, Quadro och proffsljudkort för att kunna jobba med det. Det rullar alldeles utmärkt på väldigt enkel hårdvara. Men det rullar inte på all hårdvara. Ställer man lite krav på sin redigering så är inte prio ett att redigeringssystemet ska rulla på mormors Pentium 3:a.

 

Adobe samlingen är dyr som den är och skall man dessutom köpa till en massa extra hårdvara för att få den ens att funka så nej tack. Det är ju helt klart en fördel för de flesta användare att få ett kraftigt redigeringsprogram på valfri dator. Att kunna klippa på laptop är en klar fördel.

 

Jag klipper alltid på laptop. Just nu är det en Macbook med Windows XP i Bootcamp. Apples billigaste bärbara. Före den på en Dell X1. Före den en HP Sempron. Premiere Pro fungerar utmärkt på alla tre maskinerna. Jag klippte Stinger (min förra långfilm) med Premiere Pro 1.5 på en bärbar Vaio P4 utan större problem.

 

Sen har jag absolut ingen lust investera i DLT för att kunna trycka (den gången det behövs) och det lär knappast vara ett stort problem för de som får mastern (DVDA3 kan skicka DDP till DLT).

 

Det var inte det mitt svar handlade om. Någon skrev i den där tråden att DVD Architect var minst lika bra som Encore DVD på alla sätt. Jag tyckte att det var vilseledande och förklarade skillnaderna mellan programmen. Sedan är det upp till var och en att med fakta på hand fatta beslut. Men påståendet i tråden skulle mycket väl ha kunnat få någon independentfilmare med en lågbudgetlångfilm att skaffa Architect och sätta igång och mastra en släpp i mindre upplaga bara för att efter allt arbete konstatera att Mpeg eller Decentia inte skulle accepterat mastern för pressning. Förstår du vad jag menar? Jag har själv befunnit mig i situationen och själv ratat ett antal rekommenderade program och sedan själv tagit reda på vilka specifikationer programmet måste uppfylla. Risken är ju att man bränner att antal tusen i onödan om man inte är försiktig. Vill det sig illa så hittar du en dålig pressare som pressar din master och sedan skyller på dig när skivorna inte fungerar eftersom du använde ett program som inte följer standarder. Det hände en kompis till mig nyligen. 20 000 kr i papperskorgen var resultatet.

 

"Du kan skicka skivor till oss, eller ladda upp materialet till oss som ISO- eller DDP-filer via FTP. Vi kan också ta emot material på DLT-band om det är opraktiskt att lämna det på skivor. Vill du skicka materialet via FTP loggar du in på ftp.electric.se med det användarnamn och lösenord du fått från oss. Var noga med att antingen komprimera materialet som ZIP, eller att skicka med en MD5-checksumma så att vi vet att materialet vi får är identiskt med det du vill skicka. Överföringsfel kan inte alltid uppmärksammas förrän skivorna är pressade och klara, och då är det ju för sent." - http://www.electric.se

 

Du missförstår. DVD-5:or kan du mastra från vadsomhelst. Du kan skicka materialet på en floppy om det är tillräckligt litet. DVD-9 ställer helt andra krav. Den fabrik som påstår någonting annat skulle jag inte anlita. DVD-9or måste skrivas direkt ur programmet till DLT. Det går inte att göra i efterhand. De senaste åren har det varit ett stort frånfall på företag som pressar DVD. Helt enkelt för att dom har gett sig in i någonting dom inte har koll på. Bara en sån sak som layer break points. Det är få program som skriver det korrekt. Bästa valet om ni vill vara riktigt säkra och inte har budget att sitta i en Scenarist är faktiskt DVD Studio Pro (som från början är Spruce - ett väletablerat program som gjort många Hollywood-titlar). DVD SP skriver layer breaks helt korrekt och genererar få scripts.

 

Varför har du förretsen köpt Vegas7 om du inte använder det?

 

Jag har aldrig sagt att jag inte använder det. Jag mastrar UDM med det och använder det ibland för konverteringar och kompression. Det skrev jag tidigare i tråden. Vegas har många starka sidor. NLE-biten är inte en av dom.

 

Nuförtiden köper jag ganska få program. Jag brukar få mjukvara för att ge feedback. Jag har betatestat en hel del genom åren också. Både mjukvara och hårdvara. Väldigt många plugins till Final Cut Pro, Magic Bullet, Aurora Igniter, Pinnacle CineWave, Combustion och en hel del i Open Source-världen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu var jag inne på Electrics hemsida och det visar sig att dom inte duplicerar mastrar till DVD-video (jag kan i allafall inte hitta det). Dom gör bara kopiering. Ingen duplicering. Och det är duplicering jag pratar om.

 

Det förklarar också varför dom inte kan uppmärksamma fel föränn efter kopieringen. Normalt sätt gör man nämligen en s k "proof run" på DLTn innan man producerar glasmastrar. Electric gör inga glasmastrar.

 

Duplicering är ett krav för DVD-video. DVD-R är något annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker inte frågan hur det lönar sig med 256 är uttömd så länge ingen kan förklara tekniskt vad det är så bra med 256-1024-256

 

På ett eller annat sätt måste du förstöra all information du tjänade på gå upp till 1024 när du skall tillbaka till 256. Flaskhalsen kommer att förstöra. Nån information kommer inte att överleva.

 

Det går inte att jämnföra med stillbilder, då format som tex RAW är lite mer kraftiga än videoformaten.

 

Sist var har du hittat att Architect inte följer standard?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett sista försök - denna bild illustrerar ganska bra vad vi snackar om: http://www.cineform.com/technology/Demo10bitVS8bit.jpg

 

Det är inte alltid ögat kan se det men en chromaplugg får problem och en färgkorrektionseffekt kan förstärka defekterna som uppkommit i beräkningprocessen.

 

Studsar man dessutom fram och åter mellan diverse program blir det ofrånkomligen en konvertering mellan YUV och RGB innan rendering. Kan denna process ske i HÖGRE än 8-bit är fördelen ofrånkomlig.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo men exemplet innan visar ju slutresultat på en 10 bit jämnfört med 8bit. Och DVD är 8bit.

 

Exemplet ovan visar mer hur bra Cineform codecen är.

 

Vill inte påstå att jag har rätt men jag vill ändå se att vi går till botten på ämnet, men vi kanske skall starta en ny tråd för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

effekter hit och effekter dit. allt går att göra med det mesta, det tar bara olika tid. är man van vid ett program går det fortare och det är det allt handlar om tid.

 

jag föredrar vegas, men funderar på att börja träna upp mig på adobes produkter. och då framförallt för att kan man ett av de programen följer de andra ganska enkelt efter. går det fort enkelt är det lätt att vara kreativ. säg vilket program av de vanliga redigerinsprogrammen som saknar ngåon av standard effekterna eller övergångarna idag..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...