Gå till innehåll

Redigeringsprogram


Lukas74

Recommended Posts

Hej! Jag tänkte skaffa mig ett nytt redigeringsprogram men vet inte vad jag skall ha. Jag använder pinnacle plus idag och är bara en enkel hemanvändare men jag är ute efter lite mer avancerade funktioner. Framförallt vill jag kunna styra menyuppbyggnandet mera och vill ha stöd för 5.1 ljud eller högre. Vad skall jag skaffa?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, om du har Mac kan du väl använda Final Cut om jag inte minns fel (är nämligen inte så bra på just Mac). Men om du har PC så är väl Avid ett bra alternativ (vilket jag tror du kan använda på Mac också i och för sig). Ähhh, värst vad dåligt det här blev när jag väl börjat skriva det. Eh, har du PC eller Mac eller skall någon som kan bättre svara på det här? :| Jaja, det är i alla fall värt ett gott försök... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Antar att du har PC eftersom du kör Pinnacle. Det låter ju nästan som om du är ute efter ett mer avancerat dvd-program snarare än ett redigeringsprogram. Det finns inte så många redigeringsprogram som stöder avancerade menysystem och 5.1 ljud. Detta troligen av den enkla anledningen att man oftast gör det bäst i separata program. Du skulle kunna kolla på Vegas som (jag tror) klarar det i sin "Vegas+DVD" Suite. Det blir en rätt stor omställning från Pinnacle då Vegas gränssnitt (som enligt min PERSONLIGA uppfattning suger fett) är ganska annorlunda. Men programmet är ändå kompetent och rent av superbt på ljud. Men det har ju en hel del användare så det är nog någon anti-Vegas-gen i min hjärna... ;)

 

Kombinationen Premiere Pro/Encore kan också göra det men det blir väl dyrt för en hempulare eftersom du också måste köpa en 5.1 licens för AC3 ljudet.

 

Sen finns ju även Avid Liquid som kan 5.1 mixa ljud och göra DVD direkt från timeline, men är osäker på om den kan bränna 5.1 dvd: er utan extra kostnad...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Vegas är kraftfullt, äter allt man lägger på tidslinjen och är STABILT till skillnad från Premiere (jag förstår verkligen inte hur man kan betala 10 papp för något som hänger sig ungefär var 10e minut) Det är inte heller så fruktansvärt omständigt som Avid-programmen. Jag förstår verkligen inte varför så många ser ner på det programmet. Låt inte trångsynta människor råda över dig. Ladda ner demot och pröva om inte annat. Köp Vegas! Det är mitt tips och du lär inte ångra dig

 

/Filip

Länk till kommentar
Share on other sites

Vegas är kraftfullt, äter allt man lägger på tidslinjen och är STABILT till skillnad från Premiere (jag förstår verkligen inte hur man kan betala 10 papp för något som hänger sig ungefär var 10e minut)

 

Du, du måste ha världens sämsta dator i så fall...

Jag använder Premiere, har betalt 1000 kronor för v. 1.0 (det var iofs ett tag sedan) och för mig hänger det sig aldrig. Det är bättre "Vegas"! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha jag kan garantera dig att jag inte har "världens sämsta dator". Faktum är att den är precis nyköpt ;D Bara så du vet så har jag inte ens Premiere, utan det gäller dom cirka 10-15 datorer jag har kommit i kontakt med som har Premiere)

Det du lider av är trångsynthet. Varför är det bättre än Vegas?

Det enda jag kan komma på som är bättre i Premiere än Vegas är integrering för andra Adobe-programmen (främst då photoshop och After Effects, Encore är ingen höjdare direkt). Vill du ha en lista på saker varför Vegas är bättre än Premiere så säg till så ska jag skriva en åt dig =D

 

/Filip

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du lider av är trångsynthet. Varför är det bättre än Vegas?

 

Eh, gör jag? Vem var det som började säga att Vegas är mycket bättre än Premiere? Dessutom: Jag har provat Vegas och det motsvarade inte mina förväntningar. Premiere var bättre.

 

Vill du ha en lista på saker varför Vegas är bättre än Premiere så säg till så ska jag skriva en åt dig =D

 

Så gärna så. Får jag kommentera den sedan?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vegas är inte ett bättre program än Premiere så är det bara, det finns mycket mer avancerade funktioner i Premiere och hur kan du säga att encore inte är någon höjdare, för mig är det verkligen drömmen om man ska göra proffsiga dvd menyer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej det känns som jag står ensam på Vegas fronten mot alla trogna Adobe-användare här ;) Egentligen kan man inte säga att det ena är bättre än det andra (även om Vegas är bättre än Premiere) för det vore korkat att säga :)

 

Och givetvis kommer du inte få någon lista för det leder ingenvart, du kommer bara fortsätta argumentera för Premiere och jag emot. Däremot hoppas jag att fler folk kan få upp ögonen för Vegas. Jag förstår verkligen inte varför så många kollar ner på det programmet, helt obegripligt.

Än så länge har jag inte hört någon säga precis VAD som är dåligt med Vegas, bara att det är dåligt...? Jag kan ge dig lite kortfattat:

 

-Vegas äter allt man lägger på tidslinjen, vilket Premiere inte gör

-Vegas har bättre ljudfunktioner

-Vegas går fortare att lära sig och är mycket mer snabbarbetat

-Premiere autodetekterar inte scener (vad jag vet)

-Vegas tar mindre processorkraft som program

-Bättre stöd för preview i extern monitor/display

-Vegas kraschar nästan aldrig

-Jävligt mycket bättre renderingsval/hantering/whatever det nu kallas

 

Jag har till exempel en vän som skulle göra en film på cirka 40 minuter i Premiere. Han var tvungen att göra fem stycken små olika Premiere-projekt och sedan lägga ihop, för det kraschad hela tiden annars.

 

Det är vad jag kom på precis såhär på rak arm.

 

Zapper, har du prövat DVD Architect? Det slår Encore med hästlängder, bara du ger det en ärlig chans. Men du ser väl ner på det också som så många andra.

 

Gott nytt på er :) hoppas jag inte har skaffat alltför många ovänner

 

/Filip

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är den att jag fastnade för Premiere kanske för att det var en av dem programmen jag började arbeta i först och jag tycker det fungerar utmärkt.

Jag har testat både Final Cut och Vegas men jag tyckte inte att dem höll måttet rktigt.

Måste bara argumentera emot dina punkter du lagt upp ;)

 

-Vegas äter allt man lägger på tidslinjen, vilket Premiere inte gör

- Ska jag vara ärlig så fattar jag inte vad du menar

 

-Vegas har bättre ljudfunktioner

- Håller jag med om Premieres ljud suger, men jag arbetar med ljudet i cubase istället mycket bättre att använda ett riktigt ljudredigeringsprogram till ljud.

 

-Vegas går fortare att lära sig och är mycket mer snabbarbetat

- Kanske det, men det beror på att det finns mer avancerade funktioner i Premiere än vad det finns i Vegas så det är klart att det går snabbare att lära sig :S

 

-Premiere autodetekterar inte scener (vad jag vet)

Hur menar du? Ifall du tankar in dv kan du autodetekta scener.

 

-Vegas tar mindre processorkraft som program

- På grund av att det inte är lika avancerat och att det finns mindre funktioner

 

-Bättre stöd för preview i extern monitor/display

Har aldrig testat i Vegas faktiskt men i Premiere funkar det bra, säg gärna vad som är bättre.

 

-Vegas kraschar nästan aldrig

Upplever inte att Premiere kraschar ofta

 

-Jävligt mycket bättre renderingsval/hantering/whatever det nu kallas

Kan jag inte hålla med om, I premiere har du ju media encoder;n

 

Det där med din vän, kan det inte vara så att han har en lite för slö dator för programmet

 

Säg något du kan göra i DVD Architect som du inte kan göra i Encore.

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte någonting som inte går att göra i Encore när det gäller dvd menyer.

 

Men trots allt så tror jag allt har att göra med vilkaprogram man arbetar bäst i och vilka man är vana vid.

Om jag skulle ha redigerat i Vegas i hela mitt liv så skulle jag nog inte tycka så bra om Premiere om jag fick testa det.

Man gör ju inte diret bättre filmer om man jobbar i Premiere än om man jobbar i Vegas.

Båda dessa program duger gott och väl för nästan allt som har med klippning av film att göra

 

Det var allt jag hade att säga

/ Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Men filipg, bara för att din kompis använder Premiere och det kraschar betyder väl inte det att alla kraschar på Premiere? Jag har redigerat några timmars film i det programmet (som jag sedan klippt ner) och det har inte hackat en enda gång för mig. Han kanske har en dålig piratkopia vilket inte jag har.

Dessutom: Hur kan du veta allt om Premiere om du inte har det? Du ritade ju upp en lista med saker som är bättre i Vegas, men hur vet du att det är bättre? Har du Premiere också, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Att jag vet det jag vet om Premiere är för att jag går en gymnasieskola med inriktning rörlig bild, där vi oturligt nog använder oss av Premiere nästan dagligen. På alla datorer där jag suttit vid (som givetvis har laglig kopia av Premiere) kraschar det, ja... alldeles för ofta! Kanske har jag bara haft oturen att uppleva det dåliga av Premiere hela tiden...? Men jag säger det igen; vid varje dator jag kommer i kontakt med det så har det verkligen kraschat hela tiden. Ingen överdrift.

 

Zapper: Du säger på flera punkter att Premiere är "mer avancerat" bla bla, men du eller någon annan verkar inte kunna säga VAD som är mer avancerat i Premiere...? ;) Jag tror inte det finns något jag direkt saknar i Vegas.

 

Nog snackat om dethär nu. Jag tycker man ska arbeta i den miljö man trivs bäst i, vilket också gäller mjukvaruvärlden. Jag gillar bara inte att så många ser ner på Vegas som håller på att bli riktigt kompetent (om det inte redan är det). Sen är det ju alltid kul att skapa lite debatt kring ämnet, för det är väl vad forum är till för? :)

 

/Filip

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sällar mig till Vegas-kören. :D

 

Jag började i Premiere, men kände mig ofta lurad på konfekten, när saker inte hände som jag ville. T ex när jag skulle lägga på textrutor. Insåg snart att det var själva gränssnittet jag inte kom överens med, som inbiten pc-användare låg det inte i ryggmärgen att fatta fönsterprincipen i den miljön. Första gången jag öppnade Vegas kände jag igen mig, det uppför sig som förväntat i dialoger och i all interaktion, så jag valde att fortsätta där. Har dessutom upplevt preview-fönstret som bättre, att den hela tiden visar klippen med effekterna pålagda, i "near realtime". Fast det kanske bara var en inställning jag missade.

 

En sak som jag inte vet hur man ska hantera i Vegas-familjen är det som man gör i After Effects. Jag tror att det finns en massa bra grejer där som bara finns där. Eller? Väntar på ett antal inspel från båda lagen Vegas Vigilantes och Adobe Avengers ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det något enkelt program som möjliggör att "måla" direkt på filmen? jag har provat några pinnacle, men detta uppfyller inte mina krav riktigt.

 

exempel:

jag vill kunna göra en simpel blixt från himlen, och jag vill kunna Måla dit den istället för massa annat joxande. några bra ideér?

Länk till kommentar
Share on other sites

Just exemplet "Blixt"-exemplet känns ju oerhört mycket simplare att göra i After Effects/etc eller liknande med "Lightning-filtret" men det finns flera varianter av måla direkt på videobilden...

 

After Effects Pro, Combustion, Commotion (gammalt men fortfarande använt för detta), gamla Ulead Paint var inte oävet och du kan också köra Filmstrip filer i vanliga Photoshop.

 

Osäker på om lågbudget alternativen Effects Lab kan göra detta - men det vet säkert ngn annan.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Låt inte Max skrämma dig till att vara helt anto mot Vegas. Vegas är ett bra program och mycket enkelt att lära sig... :)

Och givetvis kommer du inte få någon lista för det leder ingenvart, du kommer bara fortsätta argumentera för Premiere och jag emot. Däremot hoppas jag att fler folk kan få upp ögonen för Vegas. Jag förstår verkligen inte varför så många kollar ner på det programmet, helt obegripligt.

Än så länge har jag inte hört någon säga precis VAD som är dåligt med Vegas, bara att det är dåligt...? Jag kan ge dig lite kortfattat:

 

-Vegas äter allt man lägger på tidslinjen, vilket Premiere inte gör

-Vegas har bättre ljudfunktioner

-Vegas går fortare att lära sig och är mycket mer snabbarbetat

-Premiere autodetekterar inte scener (vad jag vet)

-Vegas tar mindre processorkraft som program

-Bättre stöd för preview i extern monitor/display

-Vegas kraschar nästan aldrig

-Jävligt mycket bättre renderingsval/hantering/whatever det nu kallas

 

YES, äntligen någn som tycker som jag!!!! :D:D:):)

Håller fullständigt med om att Vegas kraschar sällan, ljudfunktionerna och allt. Jag har kört Vegas i snart ett år och jag lärde mig det jättesnabbt. Plus att det är kul att redigera där (tycker jag iallafall). :D

Länk till kommentar
Share on other sites

...Båda dessa program duger gott och väl för nästan allt som har med klippning av film att göra

 

Det var allt jag hade att säga

/ Martin

Japp, det stämmer. Jag gillar att klippa i både Vegas och Premiere och även Avid. Men jag gillar Vegas bäst av någon anledning. (Kanske för att det var det första riktiga programmet jag jobbade med). :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...