Gå till innehåll

två scener i en


00Bengtsson

Recommended Posts

Jag har stöt på ett litet problem när det gäller att beskriva tekniska detaljer som har grund för handlingen.

 

Min idé är att slutscenen ska växla mellan att vara filmad och helt animerad. (som ett tv-spel).

 

Detta knyter ihop slutet med filmens huvudtema (nämligen TV-spelandet).

 

 

Det svåra är att anteckna detta i manuset utan att "förstöra läsandet" med för mycket detaljer. Har ni några idéer på hur man ska kunna lösa detta?

 

 

P.S (det är ju trots allt samma scen)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ganska komplicerat, men om du verkligen vill göra detta beror det på hur scenen ska ändras från vanlig till animerad.

 

Om du inte växlar inom samma tagning kanske du kan försöka med ”ANIMATED:” när det börjar och ”END ANIMATED” i slutet.

 

Om det är hopblandat för mycket kan du förklara under scentiteln att ”kursiv text är animerat”. Sen skriver du den animerade delen kursivt så att läsaren automatiskt kan skilja animation och vanligt utförande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går att använda INTERCUT VERKLIG / VIRTUELL eller liknande, och sen skriva på ett sätt så att det är tydligt avgränsat mellan de scener där omvärlden ändras. Kursivt är väl en möjlighet, men om du kan lösa det på ett snyggare sätt utan att det blir svårtolkat så försök med det.

 

Men jag tror att som du säger, det man ska se upp med mest är att behöva skriva en massa dravel som sabbar läsrytmen, och otydlighet är också en sådan sak som bör undvikas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...