Gå till innehåll

Att trycka egna dvd och dvd fodral?


torrone

Recommended Posts

Jag antar att du menar trycka en bild på en kopierad skiva. Lightscribe finns, som ovanstående sa, men jag tycker inte det duger...

 

Du kan ju köpa en bläckstråleskrivare med tillhörande "extradel" för att kunna skriva på CD/DVD skivor. Där brukar det medfölja program med mallar för olika etikettstorlekar etc för att skapa egna omslag och etikettlayouter. Sen kommer två val, antingen skriver du på en etikett du klistar på skivan eller så skaffar du skivor du kan skriva på direkt.

 

Slutligen finns det ju automatiserade stationer som bränner och skriver i ett svep, men dom är rätt dyra. Tror runt 15K minst (är absolut inte säker dock).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen kommer två val, antingen skriver du på en etikett du klistar på skivan eller så skaffar du skivor du kan skriva på direkt.

 

/Max

 

Jag tror jag har läst att skriva på en ettiket och klistra på den på DVD:n inte är så smart eftersom den kan lossna i DVD-spelaren.

 

Med Lightscribe kan man ju inte skirva med flera färger.

 

Det blir så här med Lightscribe:

http://news.ferra.ru/images/118/118620.jpg

 

Själv har jag en bläckskrivare Canon Pixma iP8500 som man kan skriva ut direkt på DVDskivor (har inte testat själv ännu).

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

asså på clas ohlson kan man köpa papper som det sitter klisterlappar på som är formade som en cd-skiva. Du får även ett program som det finns inställningar på om hur stora alla bilder ska vara :D

 

Men dem papperna kan ju lossna när dem är i DVD-spelaren och då kan DVD:n gå sönder eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tro mig. Jag avråder från att köpa dem här sk "cd-labels" eller klistermärken för cd/dvd.

Problemet som kan uppstå är då man inte placerar etiketten exakt i mitten vilket får dvd-skivan att gå ojämt i dvd-spelaren. Dessutom kan etiketten lossna osv.

 

Jag vet inte hur många ospelbara dvd-etikettsskivor jag har. Så jag kan med varma rekomendationer INTE rekomendera dessa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tro mig. Jag avråder från att köpa dem här sk "cd-labels" eller klistermärken för cd/dvd.

Problemet som kan uppstå är då man inte placerar etiketten exakt i mitten vilket får dvd-skivan att gå ojämt i dvd-spelaren. Dessutom kan etiketten lossna osv.

 

Jag vet inte hur många ospelbara dvd-etikettsskivor jag har. Så jag kan med varma rekomendationer INTE rekomendera dessa.

 

Tackar!

 

Äntligen någon som håller med en!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, att använda etiketter på DVD kan leda till katastrof. På CD OK men absolut inte på DVD som snurrar fortare och blir mycket varmare.

 

Jag använder en Epson R200 för DVD skivor. Med skrivaren följde ett program som anpassar de bilder jag gjort i Photoshop för utskrift på skrivaren. Använder bara den skrivaren för DVD och man kan räkna med ca 200 skivor på en bläckomgång. Resultatet blir utmärkt. Jag har skrivit ut 100-tals. R200 är ganska gammal och det finns nyare modeller och andra fabrikat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Canon PIXMA IP4000 (en något äldre modell än de som finns idag), och den fungerar alldeles utmärkt för att skriva ut direkt på skivorna, och man slipper alla de problem som klisteretiketter kan medföra. Den skriver dessutom ut fina omslag till DVD-skivorna också, en bläckstråleskrivare jag verkligen kan rekommendera. Har separata bläckpatroner för de olika färgerna också, och piratversioner av bläcket är ganska billigt.

 

Skivor ska man precis som du säger ha speciella. Själv använder jag Verbatim Photo Printable DVD-R skivor, de finns exempelvis att köpa på http://www.wesellcd.com, men finns säkert även på andra ställen. De jag använt har en matt yta, men ska även finnas skivor med "glossy" ytskikt nu som borde ge ännu finare utskrifter. (Dock är glossy-skivorna dyrare, får 10 st sådana för samma pris som 25 st med matt ytskikt... Tycker dock resultatet på de matta blir väldigt bra också)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Canon Pixma IP4300 finns för typ 1195:- på Clas Ohlson (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=2159491) också. Bra också eftersom den kan skriva ut kantfritt på A4 (såväl som CD/DVD-skivor), vet inte om Epson kan detta, men kan vara trevligt om man vill göra affischer eller dylikt.

 

Vad gäller omslag så har jag inte testat de papper som har rätt storlek för just DVD-etui, utan jag skriver ut på vanligt foto-papper eller s.k. "High resolution paper" för bästa kvalité, då ser det på utsidan i alla fall ut som en köp-film (om man designar sitt omslag korrekt iaf). Sedan skar jag ut dem manuellt, kan ju kännas lite meckigt kanske, får testa de färdiga pappren från Clas Ohlson vid tillfälle.

 

Men papper av olika storlekar kan ju alla skrivare jag känner till skriva ut, så där får du i alla fall inga problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan inte tala för Pixma IP4300 eftersom jag har en äldre modell, Pixma IP4000, men den jag har tycker jag gör väldigt bra utskrifter, även på DVD, och 4300 lär ju knappast vara sämre i alla fall. En kompetent bläckstråleskrivare helt enkelt, vet inte vad jag skulle vilja ha ut av en sådan mer än det jag får ut av denna.

 

Vad du menar med "håller det" är jag lite osäker på, men utskriften finns definitivt kvar på alla skivor jag skrivit ut i alla fall, (några 100 st), och den sitter fast bra. Vet inte hur den reagerar på vatten och så dock, för det har jag inte testat, men så ska man väl helst inte tvätta sina DVD:er heller. (Misstänker dock att bläcket är vattenfast)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...