Gå till innehåll

Hur mycket kan man ta betalt?


Humlan

Recommended Posts

Är ni några som har gjort filmer som ni fått pengar för? Själv har jag haft turen att göra en instruktionsfilm till ett företag. Men då kommer frågan. Hur räknar ni ut vad ni ska ta? Det är ju inte lätt att säga "Det kommer ta exakt 16 timmar så då tar jag ....kr"

 

Exempel 1

Vad tar du för att filma en vigsel, redigera och sälja.

 

Exempel 2

Vad tar du för att överföra en VHSkassett till DVD inklusive fodral och snyggt omslag.

 

Dessa två saker sitter jag just nu och funderar på.

 

mvh

Humlan

Länk till kommentar
Share on other sites

finns rätt klara riktlinjer för hur mycket man tar per sekund klar film.

Jag är också nyfiken. Rimligtvis måste det vara skillnad på om jag kommer med en videkamera och filmar en två timmar lång föreställning och leverar den oredigerad, och om jag kommer med utrustning för ett par hundra tusen, hyr ett gäng skådisar, redigerar mig blodig och lägger in femtioelva specialeffekter.

 

Humlan: Som jag ser det finns det tre faktorer som inverkar på prissättningen. Utrustningskostnad, arbetstimmar och timkostnad (vilket beror på hur skicklig du är). Utrustningskostnad är enkelt att beräkna genom att jämföra priserna med ett uthyrningsföretag (plus kostnad för dator, program etc), antal arbetstimmar får du uppskatta bäst du kan (och räkna in allt), och timkostnaden får du lägga där det känns rimligt. Om man inte har så mycket dokumenterad erfarenhet eller kan ge goda referenser är det svårt att lägga sig högt. Räknar man lågt kan du börja med 200 kr/timme, men ju bättre du är, desto högre kan du gå.

 

I verkligheten kan man förstås vara desperat och lägga ett lägre bud eftersom man så gärna vill ha jobbet och meriten det innebär, men det är bara du själv som vet hur det ligger till på den fronten.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ett tänkvärt svar. Jag utger mig för att ta 200 i timmen så på den punkten är vi ju helt överrens. Jag tänker bara- tar ni betalt i efterskott då ni vet hur många timmar det blev eller ger ni ett pris innan?

 

För mig har jag märkt så handlar priset även om vilka man vil ha som kunder. Det är lätt att ta 200 eller mer från stora företag men det är inte lika lätt att få ut ens 200 från privatpersoner. Är trots allt bara glad amatör som gör detta på fritiden även om det går genom eget företag.

 

Själv vill jag egentligen jobba mot privatpersoner men jag tar ju de jobb jag får. Just nu jobbar jag med att överföra 35 VHS till DVD.

 

Vad tar du då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man ger alltid ett pris i förskott, dvs man lämnar en offert. Om man under arbetets gång märker att man har lagt sig alldeles för lågt och att det krävs mer arbete än man tänkt så kan man försöka omförhandla offerten, men det är inget man skall räkna med.

 

Själv vill jag inte alls jobba mot privatpersoner. Tvi vale. De har nästan aldrig någon uppfattning om vad saker kostar och vet inte hur det går till i företagsvärlden. Många verkar tro att om de betalar mig tiotusen så får jag tiotusen. Det reella skattetrycket har de ingen uppfattning om. Efter en dust jag hade med en kund för en tid sedan så skall det mycket till för att jag skall göra affärer med en privatperson igen.

 

Privatpersoner vill inte betala särskilt mycket pengar eftersom de saknar avdragsmöjligheter (både vad gäller inkomstskatt och moms), så det är bara frustrerande att ha med dem att göra.

 

Själv har jag inte filmning som heltidssysselsättning utan gör det vid sidan om precis som du. Dessutom lider jag av konstant pengabrist, så flera gånger har jag gjort jobb för alldeles för lite pengar. Och att jämföra jobb utan att specificera arbetstimmar fram och tillbaka in absurdum är omöjligt. Men de riktlinjer jag angav i mitt första inlägg är de jag lever efter. Så om jag räknat med sex timmar inspelning och tolv timmar redigering plus utrustning (semiprokamera, stativ, mick och redigeringsutrustning) för en tusenlapp så blir summan 4600 plus moms. Om jag är desperat kan jag gå ned ända till 3000 plus moms, men definitivt inte lägre (timlönen är i det här läget löjligt låg, och vilket skitjobb som helst är bättre betalt).

 

Eh, det blev lite flummigt och ostrukturerat, men fråga på om du undrar över något.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

bara en förtydligande. Du menar alltså att du tar betalt per timme plus användning av den utrustning du använder som i ditt räkneexempel skulle vara tusen kronor. Denna tusenlapp skulle alltså vara samma summa som det skulle kosta att hyra dessa utrustning under samma tid?

 

Håller med dig om att privatpersoner verkligen inte förstår vad pengarna går och att de inte heller förstår hur mycket jobb som ligger bakom det man gör vilket resulterar i att de inte är villig att betala lika mycket. Lycka till med det du gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

En OTROLIGT viktig grej som ofta glöms, även på relativt hög nivå är att kunden får titta och tycka (och du ändrar) EN gång. EN (1)!!!! Sen går tim-taxametern igång. Det ska klart och tydligt stå på papper.

 

Har en bekant som nyligen gjort en ganska högbudgeterad reklamfilm (TV4/5/bio/etc) där kunden (som går via reklambyrå) vill ändra gång, på gång, på gång etc. Där kan lätt både timmar och kostnader sticka iväg lååååångt. Man måste få kunden att förstå att man (trots allt) inte är en välgörenhetsinrättning. Det är på ett sätt dumt att få en FÖR bra relation till sin kund... :( ;)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

bara en förtydligande. Du menar alltså att du tar betalt per timme plus användning av den utrustning du använder som i ditt räkneexempel skulle vara tusen kronor. Denna tusenlapp skulle alltså vara samma summa som det skulle kosta att hyra dessa utrustning under samma tid?

Precis.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

ni borde sätta er ner och komma överens om ett pris. oftast vet man ungefär hur pass mycket man borde ta i betalt med sunt förnuft.

när jag gjorde min flrsta informationsfilm till ett företag bestämde vi inget förväg. utan dom fick betala mig så mycket dom ville. och vi kom övrens efter det var klart att 6000 kr var lagomt. det blev typ 160 timmar totalt och jag fick i runda slängar 40kr efter skatt i timmen. helt okej för mig. jag fick görmycket erfarenhet. en ny merit och hade skitkul. jag älskar att göra film och att sen få så mycket bra kritik var också skoj.

 

om man är erfaren, har bra utrustning, lever på det och kommer övress om att göra en sak proffsigt så blir det säkert ett helt annat pris. sunt förnuft och en enkel diskussion är det enda som behövs om det är första gången.

lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Oavseet om man filmar o redigerar, lirar piano på en bar eller sitter på ett kontor så gör man ett jobb. Jag talar nu utifrån mig själv och mina erfarenheter som musiker och numera filmare.

Kultursverige har ju hamnat lite snett kan jag tycka. Som musiker kan man få slita som ett djur med rep, bära, packa upp, kolla ljud ja ni vet säkert ni som lirar. Sen ska det spelas och man är klar att lägga sig för att sova när en del kliver upp. För detta tycker då en del uppdragsgivare såhär:

"Ja men vadå, du tycker väl att det är skoj att spela. Vi säger väl ett par öl lite mat och 200:-"

Funkar det när du tar hem målaren som ska måla om vardagsrummet på 30kvm, ICKE!!!

Vad jag vill komma till är just det att detsamma gäller när man får ett filmuppdrag. Jag jobbar med en till kille och får vi ett uppdrag så är det minst 500:-/timme som gäller där man då räknar in allt från kamera, datautrustning, filmtid, redigering m.m. Vilket är helt riktigt.

 

Så jag kan bara säga det. Var INTE för rädd att ta betalt. Det är ett jobb precis som allt annat, oavsett om det är skoj eller inte.Naturligtvis ska det vara resonliga summor och inga fantasipriser och det är klart att de kan vara lite lurigt att veta vart ribban ligger där. Det hela handlar om en princip, inte om pengar.

 

 

Peace

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, saker och ting är värda exakt vad nån är dum nog att betala för. Sätter man ett pris på 500 spänn i timmen kanske man inte får några jobb. Men har man etablerat sig och kan leverera på leveransdatum så kanske kunden tycker det är värt 500 spänn i timmen. Då är det det priset som gäller.

 

Om kunden tycker spelningen är värd 200 spänn och några öl, så får han vända sig till några som behöver den erfarenheten för att kunna etablera sig. Bara för att man viftar med en kamera och ett stativ så behöver inte det betyda att allt kostar 500 spänn i timmen. Om jag ringer målaren kanske han vill ha 500 spänn eftersom han tar med sin firmabil med snygg logga på. Men om grannens grabb som går målarlinjen kommer får han inte 500 spänn.

 

Jag som jobbar som system manager för datorer rör mig inte gärna från stolen för mindre än 700 spänn i timmen. Då står det "Senior" på mitt visitkort med expertkompetens. Men när grannen frågar om sitt internetabonemang så kostar det en kopp kaffe och en trevlig pratstund. Det beror lite på omständigheterna. Har jag tur kanske han har en domkraft eller en borrmaskin jag kan behöva endera dagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, saker och ting är värda exakt vad nån är dum nog att betala för. Sätter man ett pris på 500 spänn i timmen kanske man inte får några jobb. Men har man etablerat sig och kan leverera på leveransdatum så kanske kunden tycker det är värt 500 spänn i timmen. Då är det det priset som gäller.

 

Om kunden tycker spelningen är värd 200 spänn och några öl, så får han vända sig till några som behöver den erfarenheten för att kunna etablera sig. Bara för att man viftar med en kamera och ett stativ så behöver inte det betyda att allt kostar 500 spänn i timmen. Om jag ringer målaren kanske han vill ha 500 spänn eftersom han tar med sin firmabil med snygg logga på. Men om grannens grabb som går målarlinjen kommer får han inte 500 spänn.

 

Jag som jobbar som system manager för datorer rör mig inte gärna från stolen för mindre än 700 spänn i timmen. Då står det "Senior" på mitt visitkort med expertkompetens. Men när grannen frågar om sitt internetabonemang så kostar det en kopp kaffe och en trevlig pratstund. Det beror lite på omständigheterna. Har jag tur kanske han har en domkraft eller en borrmaskin jag kan behöva endera dagen.

 

 

Du glömmer en sak här tycker jag broder duktig. Du kan ju inte blanda ihop din trevliga gransämja och kaffekoppar, tjänster och gentjänster med att bli anlitad av ett stort företag för att göra ett serisöt jobb. Som jag skrev tidigare så handlar det om principer, men det gick tydligen inte in. Får jag ett jobb o begär 500:-/tim leverar jag naturligtvis en produkt som är värda den summan. Bara för att man besitter 145års erfarenhet och har si och så många utbildningar, så kan man ju inte prostituera sig. Hade grannens grabb kommit in hade jag lätt betalt honom 500kr. HAn gör ju trotsallt ett jobb som tar dit och är krävande på olika vis. Jag vet inte vad du tar mig för men jag kan säga dig att jag har i alla fall varit med några år, blivit snuvad och lurad på pengar och är rätt så less på det. Så än en gång var inte rädd för att ta betalt när du ska utföra ett jobb. Pratar alltså inte nu om att dricka kaffe med grannen.

Men lycka till då herr senior med fina visitkort och expertkompetens.

 

Peace

Länk till kommentar
Share on other sites

Du missförstår mig i så fall. Driver man rörelse måste man ha inkomst och då skall man ha betalt vad man kommer överens om. Annars kan man snart lägga ner. Det ifrågasätter jag inte. Timpriset är det som det finns marknad för och det är exakt vad jag menar med att saker kostar vad folk är dumma nog att betala för. Om din rörelse är så kompetent att kunderna gladeligen betalar 2000 spänn i timmen så skall du ha 2000 spänn i timmen. Men om jag skulle försöka konkurera med din rörelse, ta 2000 spänn i timmen så skulle jag antagligen få otroligt mycket fritid (då jag är inkompetent i ämnet).

 

Det jag ville säga är att är man kan inte plötsligt ta mycket betalt för "det gör de i butiken brevid". Men finns det underlag för priset så är det bara köra. Är det så att man är enda filmaren inom en 10-milsradie och är ständigt fullbokad, ja då är det bara att ta 10000 spänn i timmen. Det gör rörmokaren där jag bor. Skulle grannens grabb som går målarlinjen vara så uppbokad att han lätt får 500 spänn av andra, då får jag också betala det. Men är alternativet att han får 200 spänn eller inget jobb, då är det 200 som gäller. Det är lagen om tillgång och efterfrågan.

 

Sen kan man fundera över om kunden kanske är den ideella hembygsföreningen. Då kan man antingen neka jobbet, eller se ett egenvärde i att göra annat pris. Precis som jag gör med grannen.

 

Varför jag nämnde expertkompetens på visitkortet är att i mitt yrke känner jag mig trygg i och jag antar att du känner dig trygg i ditt. Avsikten var inte att briliera. Jag ber som ursäkt om det uppfattades så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du missförstår mig i så fall. Driver man rörelse måste man ha inkomst och då skall man ha betalt vad man kommer överens om. Annars kan man snart lägga ner. Det ifrågasätter jag inte. Timpriset är det som det finns marknad för och det är exakt vad jag menar med att saker kostar vad folk är dumma nog att betala för. Om din rörelse är så kompetent att kunderna gladeligen betalar 2000 spänn i timmen så skall du ha 2000 spänn i timmen. Men om jag skulle försöka konkurera med din rörelse, ta 2000 spänn i timmen så skulle jag antagligen få otroligt mycket fritid (då jag är inkompetent i ämnet).

 

Det jag ville säga är att är man kan inte plötsligt ta mycket betalt för "det gör de i butiken brevid". Men finns det underlag för priset så är det bara köra. Är det så att man är enda filmaren inom en 10-milsradie och är ständigt fullbokad, ja då är det bara att ta 10000 spänn i timmen. Det gör rörmokaren där jag bor. Skulle grannens grabb som går målarlinjen vara så uppbokad att han lätt får 500 spänn av andra, då får jag också betala det. Men är alternativet att han får 200 spänn eller inget jobb, då är det 200 som gäller. Det är lagen om tillgång och efterfrågan.

 

Sen kan man fundera över om kunden kanske är den ideella hembygsföreningen. Då kan man antingen neka jobbet, eller se ett egenvärde i att göra annat pris. Precis som jag gör med grannen.

 

Varför jag nämnde expertkompetens på visitkortet är att i mitt yrke känner jag mig trygg i och jag antar att du känner dig trygg i ditt. Avsikten var inte att briliera. Jag ber som ursäkt om det uppfattades så.

 

Jag tror du och jag tänker lika i slutänden. Det hela handlar ju som du säger om lagen om tillgång och efterfrågan. Då gäller det ju att kunna presentera ett bra koncept som man kan ta bra betalt för samt levera en bra vara. Men visst kan du väl ändå hålla med om att ibland kan ju folk komma med skambud när de ber en göra ett jobb. Ingefär som att det är filmat redigerat och tryckt på en timme. De är där och då jag blir besviken o arg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Även det omvända händer ganska ofta. Man kan alltid få nån gratisjobbare för det kryllar av folk som "vill få in en fot". Så då behöver man inte ta det där proffset som var så "dyrt". Och plötsligt finns det ingen branch att ha sina fötter i. Fenomenet förekommer i alla kreativa brancher.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men visst kan du väl ändå hålla med om att ibland kan ju folk komma med skambud när de ber en göra ett jobb. Ingefär som att det är filmat redigerat och tryckt på en timme. De är där och då jag blir besviken o arg.
Naturligtvis. Det händer i min värld med. "Det är ju bara nån inställning". Då är det attans tacksamt att stå över jobbet och veta att det finns annat runt hörnet. Antingen kommer de tillbaka eller så var det inte så viktigt när det kommer omkring. Var det inte så viktigt vete tusan om jag vill lägga energi...
Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gjorde en säkerhetsvideo på ca 10 min för ett företag och eftersom jag inte har någon registrerad firma med F-skatt så anställde företaget mig för att göra filmen med samma lön som dom som jobbar på företaget, plus att dom måste betala in arbetsgivaravgifter och skatt för mig.

Eftersom jag inte visste hur mycket det skulle kosta fick det bli timtid som gällde och där VD:n för företaget satte ett ungefärligt pris för vad det fick kosta och som jag tyckte var rimligt.

Innan jag lämnade tidrapporten saltade jag lite för oförutsedda händelser.

Min lön för jobbet fick jag nästa månadslön.

Det som jag nu har försökt är att i årets deklaration få dra av för dom utlägg jag haft och det skall bli intressant att se om det går igenom, jag försöker vara optimisst!

Man kan få dra av för hobby!

 

/så gjorde jag!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som jag nu har försökt är att i årets deklaration få dra av för dom utlägg jag haft och det skall bli intressant att se om det går igenom, jag försöker vara optimist!

Man kan få dra av för hobby!

 

Det kan ju gå. Men, egentligen är det så att antingen skall arbetsgivaren som givit dig lönen för arbetet dra av för utrustningen eller om du tjänat pengar på din hobby så drar du av utrustningen därav. I ditt fall tjänar du pengarna under ett förhållande men drar av för ett annat som inte inbringat stålar.

Men det kanske räknas som något slags kostnader för inkomstens förvärvande.

 

Berätta gärna vad utslaget blev.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan ju gå. Men, egentligen är det så att antingen skall arbetsgivaren som givit dig lönen för arbetet dra av för utrustningen eller om du tjänat pengar på din hobby så drar du av utrustningen därav. I ditt fall tjänar du pengarna under ett förhållande men drar av för ett annat som inte inbringat stålar.

Men det kanske räknas som något slags kostnader för inkomstens förvärvande.

 

Berätta gärna vad utslaget blev.

 

Jag återkommer, hoppas på positivt!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Någon skrev att man gärna skulle vilja arbeta med/mot privatpersoner. Då ska man också tänka på att konsumentlagen gäller, och den är ganska konsumentorienterad så det kan vara värt att kika upp vad som gäller på den sidan innan det strular till sig.

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som jag nu har försökt är att i årets deklaration få dra av för dom utlägg jag haft och det skall bli intressant att se om det går igenom, jag försöker vara optimist!

Man kan få dra av för hobby!

 

Det går utmärkt att göra så, eftersom man får göra avdrag för utgifter man haft (som inte arbetsgivaren stått för) för inkomst av näring. Du var anställd, vilket innebär inkomst av näring. Bar aman kan styrka utläggen med kvitton, om de skulle fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...