Gå till innehåll

Finns den här lagen??


annelee

Recommended Posts

 

Att den som har skrivit och regisserat en film har full rättighet till allt material? Vad händer med filmarens upphovsrätt?

 

Någon har nu bussat en (påstådd) advokat på mig. Scary!! Inte vill man ge ut material till någon som gör det!

 

Hjälp...

Länk till kommentar
Share on other sites

6 § ur första kapitlet, upphovsrättslagen.

Har ett verk två eller flera upphovsmän, vilkas bidrag icke utgöra självständiga verk, tillkommer upphovsrätten dem gemensamt. De äga dock var för sig beivra intrång i rätten.

 

men 43 § i tredje kapitlet lyder;

Upphovsrätt till ett verk gäller intill utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller, i fråga om verk som avses i 6 §, efter den sist avlidne upphovsmannens dödsår. Upphovsrätt till ett filmverk gäller i stället intill utgången av sjuttionde året efter dödsåret för den sist avlidne av huvudregissören, manusförfattaren, dialogförfattaren och kompositören av musik som har skapats speciellt för verket. Lag (1995:1273).

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Men filmaren äger ju upphovsrätt till bilderna.

 

1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är

1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,

2. datorprogram,

3. musikaliskt eller sceniskt verk,

4. filmverk,

5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,

6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller

7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.

Till litterära verk hänförs kartor, samt även andra i teckning eller grafik eller i plastisk form utförda verk av beskrivande art.

Vad som i denna lag sägs om datorprogram skall i tillämpliga delar gälla även förberedande designmaterial för datorprogram. Lag (1994:190).

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är den som tar bilden som äger upphovsrätten.

T.om om jag turistar och ger kameran till nån och säger att den ska ta en bild

så är det han som äger upphovsrätten och inte jag, alltså måste

jag fråga han om jag får publicera bilden om jag nu vill göra det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...