Gå till innehåll

Köpa "stopmotion"utrustning


3on

Recommended Posts

Hej.

 

Jag har länge planerat att mecka iordning en kortfilm genom "stopmotion", troligen olika tecknade filter/lager och inte lera som jag sett att de flesta av er här arbetar med.

 

Jag såg till min stora besvikelse att min sunkiga gamla filmkamera inte kan ta stillbilder så nu måste jag uppgradera min tekniska arsenal från grunden. Jag läste att de sex viktigaste sakerna att ha med i tanken när man köper prylar är

"1: Firewire or USB output

4: Takes stills as well as live action video

2: Analog output

5: Has a sturdy tripod mount

3: S-Video output "optional but better"

6: Is within your budget"

 

Så om någon av er stopmotion-meckare där ute är på väg att sälja av lite utrustning, eller har saker som bara står så kontakta mig för här har ni en presumtiv kund.

 

Jag söker också efter ett bra program att använda sig av då jag sak sammanställa stillbilderna till själva filmen. Jag arbetar som biografmaskinist (och har suttit tillräckligt länge bakom projektorn, nu jäklar ska jag göra filmerna själv!) och har tänkt att visa filmen som förfilm på biografen där jag arbetar så att kvalitén blir bra och inte muggig elelr hackig vid stor förstoring är viktigt. Alla tips är välkommna.

 

/Anton

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

 

Jag har länge planerat att mecka iordning en kortfilm genom "stopmotion", troligen olika tecknade filter/lager och inte lera som jag sett att de flesta av er här arbetar med.

 

Jag såg till min stora besvikelse att min sunkiga gamla filmkamera inte kan ta stillbilder så nu måste jag uppgradera min tekniska arsenal från grunden. Jag läste att de sex viktigaste sakerna att ha med i tanken när man köper prylar är

"1: Firewire or USB output

4: Takes stills as well as live action video

2: Analog output

5: Has a sturdy tripod mount

3: S-Video output "optional but better"

6: Is within your budget"

 

Så om någon av er stopmotion-meckare där ute är på väg att sälja av lite utrustning, eller har saker som bara står så kontakta mig för här har ni en presumtiv kund.

 

Jag söker också efter ett bra program att använda sig av då jag sak sammanställa stillbilderna till själva filmen. Jag arbetar som biografmaskinist (och har suttit tillräckligt länge bakom projektorn, nu jäklar ska jag göra filmerna själv!) och har tänkt att visa filmen som förfilm på biografen där jag arbetar så att kvalitén blir bra och inte muggig elelr hackig vid stor förstoring är viktigt. Alla tips är välkommna.

 

/Anton

Om du gör detta som hobby och inte kommer få mycket betalt för ditt första alster så kan det vara en idé att minska lite på din spec.

Mitt förslag är att inte skaffa en videokamera utan en digital stillbildskamera. Då kan du inte filma något, du får köra stop motion på allt, men det blir avsevärt billigare än att köpa/hyra en 2-4K HD videokamera.

En av systemkamera typ. Då kan du få en liknande upplösning, skärpedjup etc som en 35mm filmkamera. Det som är viktigt är att du kan se bilden hela tiden på din dator skärm, jag är ingen expert men jag tror att man kan det med de flesta systemkamror när de är kopplade med usb. Om du använder ett program som Animator DV så kan du se en skugga av din gamla bild och gämföra med din nya förflyttning. Det finns säkert andra och bättre program än Animator DV men jag har provat deras demo och tyckte att de hade bra funktioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen med systemkameror är att de har en spegel ivägen för sensorn (så att man ska kunna se bilden i sökaren) detta gör då att du inte kan se en live-bild på din datorskärm utan först när bilden är tagen kan du se den. (Det förutsätter dock att du kan remotestyra din kamera via usb...) Det finns en version av Animator DV som kan hantera systemkameror, men den är inte billig. Den funkar så att avtryckaren som finns i programmet också styr kameran och den bild som tas sparas i en mapp från vilken programmet sen automatiskt importerar för att lägga på tidslinjen så du kan sen alla dina tidigare bilder. Dock kan du prova att modifiera kameran lite genom att montera en mini-kamera över systemkamerans sökare så att minikamerans bild hela tiden strömmar in i programmet så att du kan använda onion skinn funktionen (Skuggan som stefan nämnde) och sen när du är nöjd med din aktuella frame så tar du också en med systemkameran och sparar den i en mapp. När du sen är klar så bygger du ihop hela sekvensen med de högupplösta stillbilderna.

 

 

Från http://www.animatordv.com:

 

"AnimatorDV (ADV) works with cameras in Folder mode. In this mode ADV is monitoring browsed folder for new pictures. They may come from many sources, not only a camera (e.g. from graphics application).

What this mean? You can use any digital still camera with bundled PC remote capture software. Integrated in ADV Canon remote is only such a controller. What you need is set proper, the same folders in both application. If Autograb is turned on (above the Grab button in the Mix Window) all captured pictures in remote software will be automatically added into active sequence. If is is turned off, just in the Preview window

 

- Built-in Canon DSLRs Remote Controller - support for multiple cameras at the same time - release all by one click!

Integrated with Timelapse tool as well.

Usable for creating sequeces consist of up to 4 takes

or stereophotography.

All cameras can to have own live reference!

For Release and Preview can be assigned a shortcut.

 

- Advanced support for huge pictures. Instant playback, fast and easy timeline access. Onion skinning."

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag kommer nog ändå inte använda kameran till filmning utan just stillbilder så ni har nog rätt med att dissa videokameran. Det jag tänker med digitala kameror är väl om minnet verkligen räcker till en scen. En vanlig digitalkamera har väl plats för en 150-200 högupplösta bilder? vilken ju inte räcker till en hel scen på långa vägar.? Ni kanske menade något annat, eller att det kanske går att föra bilderna direkt in i datorn utan att först lägga dom på minneskortet.

 

För annars om man måste byta minneskort under en scen lär det bli ett jädra jobb att få kameran på exakt samma ställe igen.

 

Och ADV verkar ju inte vara allt för dyrt program men ändå med kvalité, har ni något tips på en bra kamera? Jag vill hellre lägga några tusenlappar på bra utrustning än att hela produktionen blir muggig. Har tänkt att arbeta med detta projekt iallafall ett år, så bra grejjer känns väldigt viktigt.

 

Vänligen

Anton

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå igen.

 

Har kollat runt lite men hajjar inte riktigt vad jag behöver för en stillbildskamera?

 

Är det någon som har någe tips på en specifik digital systemkamera som är bra, priset är inte lika viktigt då jag vill ha väldigt bra kvalité på bilderna.

 

Å sen som jag tidigare frågade, måste alla bilder läggas på minneskortet för att sedan lägga in i datorn eller kan man koppla ihop kameran och datorn så bilderna går direkt in?

 

Vänligen

Anton

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå igen.

 

Har kollat runt lite men hajjar inte riktigt vad jag behöver för en stillbildskamera?

 

Är det någon som har någe tips på en specifik digital systemkamera som är bra, priset är inte lika viktigt då jag vill ha väldigt bra kvalité på bilderna.

 

Å sen som jag tidigare frågade, måste alla bilder läggas på minneskortet för att sedan lägga in i datorn eller kan man koppla ihop kameran och datorn så bilderna går direkt in?

 

Vänligen

Anton

Jag kan inte detta riktigt men kolla in Olympus 330E, jag tror att den kan skicka in bilderna direkt via USB somtidigt som den har en funktion för att kunna se live vad sökaren ser på en sidoskärm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett annat förslag Nikon D200 eller kanske Canon 30D. Dessa modeller finns till rimliga priser. Om du vill ha ännu billigare så finns Nikon D80 och Canon 400D. Då kanske du får lite extra pengar att lägga på optik. För du bör prioritera bra optik framför allt vad megapixlar heter. Jo, bilderna sparas direkt på datorn så du behöver inte fundera på hur mycket minneskortet rymmer.

Dock verkar det smart med Olympusen om den kan köra kamerans bild live på en skärm också! Det kan vara värt mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack "Hagwall" för hjälpen!

 

Och spec tack för tipset om optik, det ter sig nu självklart att det är en mycket prioriterad fråga med god optik. Ärligt talat hade jag inte en tanke på detta så STORT TACK till dig för hjälpen och tipsen om kameramodeller.

 

Nätadapter måste jag givetvis också skaffa då jag tänkt arbeta med en stillbildsscen kanske ibland flera dygn, vilket inget batteri skulle palla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...