Gå till innehåll

filmlook


lilla_farbrorn

Recommended Posts

Jag vet att det finns massor utav sätt att få filmlook på videofilm.

 

Magic Bullet ska tydligen vara otroligt bra men då behöver man pengar till att köpa detta program och dessutom ljussatt och filmat rätt.

 

Formatet 16:9 ger också filmkänsla.

 

Att man minskar kontrasten ska vara ett bra tips också.

 

Japp... och där tog mina kunskaper slut. Jag har hört om

strobe och deinterlace också men har ingen aning om vad det betyder. Kanske någon här på forumet kan förklara detta för mig samt ge tips på vad man kan göra för att öka filmkänslan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Själva filmningen kan ju också ge känsla så förutsatt att du ännu inte filmat filmen än så har kamerans rörelser stor betydelse. (men det visste du säkert) t ex kan man snurra runt personer som pratar. man kan ta längre tagningar än vanligt utan att klippa. att ta bilderna uppifrån ger känsla och slutligen kan man ju ha extrema närbilder på folk lite stup i kvarten.

 

Men med tanke på själva bilden har jag alltid gillat blåtoniga filmer. Det beror helt på handlingen i filmen. Till psyko-filmer (prosit, ursäkta uttrycket) kan man alltid ha pissgul färg. Till mer overkliga filmer grön eller blå. Men grå är ju den klassiska färgen: mer depressiv. Men som sagt så beror det på vad filmen handlar om och vilken känsla du vill ha i filmen.

 

Annan känsla är att sätta in mystiska figurer som dyker upp ibland utan att ha något med handlingen att göra. Typ råttor eller nåt.

I min film har vi tänkt ha små mutantvarelser som springer omkring lite överallt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Krigsscenerna i Band of Brothers har helt annan ljussättning och färgkorigering än i de "vanliga" scenerna. När det är strid på gång får filmen tråkiga färger med mörka kontraster. Jag fick till riktigt snyggt i Final Cut Pro 3 där jag höjde white och mid ganska mycket. Sen sänkte jag black ganska mycket och saturation rejält mycket. För att få den lite skakiga känslan så lade jag på Strobe-effekten och satte den på 1.2. Tackar therenegade på FXHome.com för vägledningen till detta!

Länk till kommentar
Share on other sites

frågan är om man vågar beställa det där programmet.

Sidan verkar inte varit uppdaterad sedan 2001 och förövrigt tycker jag det verkar lite B.

 

499.00 US$ är fortfarande mycket pengar och varför köpa det när man kan be ett postproduktionsbolag utföra samma sak för en betydligt mindre summa?

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe! Lilla_farbrorn du använda mitt favoritutryck; B! :D

 

Och det är precis så jag tycker. Antingen fixar du samma effekt lätt i ditt redigeringsprogram eller så köper du helt enkelt en kamera som får filmkvalité!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Kolla om din kamera har en FRAME inställning av något slag. Detta innebär att istället för att spela upp två halav bilder i tagett så spelar den upp en frame (precis som om du filmar med film) Du kan också försöka att använda en slutare som inte överstiger 1/60 (50 brukar vara bra)

Detta kombinerat med 16:9 borde se fint ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Att greja med frames och slutar tider?

 

STOPP(!) säger jag, ni förstör bara råmaterialet, Råmaterialet skall

alltid vara så bra och detaljerat som möjligt i högsta möjliga upplösning.

 

Sen spelar det ingen roll hurvida ni filmar på en relativt billig DV-mini kamera runt 5000 eller en DV-Cam kamera för 100 000 med fin bild, inte ens om du använder en DV-camkamera i halv miljonklassen.

 

Du kommer fortfarande om bilden är obearbetad i efterhand alltid att få den där "hemmavideokänslan" oavsett ljussättning eller hur duktig du tror dig vara på att filma eller om du heter spielberg och sitter på regissörstolen och dricker kaffe.

 

Trodde ni att de svenska storfilmerna filmar alla sina filmer med 16mm eller 32mm film så tror ni helt fel. Många använder sig istället av DV för att det är billigare och oftast bättre bildkvalité. Därefter använder de sig av olika filter och dyl för att få "filmkänslan" samt föra över det till film men inte alltid.

 

Har ni tittat på DVD extra material så ser ni säkert ofta att bilderna ser ut som "hemmavideo" och det har som sagt inget med hur dom filmat eller ljussatt osv. Det är bara inte bearbetat i efterhand.

 

Men vad ni än gör sluta greja med slutartider och frames :P Sträva alltid efter så bra bild som möjligt och sedan försämre och ändra hur mycket ni vill, men grundmaterialet skall altid vara det bästa!

Länk till kommentar
Share on other sites

ersk

"Många använder sig istället av DV för att det är billigare och oftast bättre bildkvalité."

 

Kan inte hålla med dig om det. Film håller mycket högre kvalite än alla DV kameror. 16 och "32",,, antar att du menar 35mm men jag förstår inte varför det skulle ge så mycket mer "filmkänsla" av att blåsa upp Dv till ett filmnegativ.

 

Jag håller med dig om att man inte ska mixtra för mycket med slutartider och särskilt inte frames. Men jag tycker då att filmkänslan sitter mer i contrastomfånget och färgåtergivningen bla...

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du sett bilden på en DV kamera i miljonklassen? Det används bla också för att råmaterialet går att spela över. Det är en otrolig skillnad på bild om man jämför DV-mini och DV-Pro tex.. De flesta nya svenska filmerna spelas just in med DV i många scener.

 

Färgerna kommer inte att hjälpa dig att få bättre "filmlook" om vi pratar om samma saker här. Film har en släpning i bilden som gör allt lite mer overkligt. Råmaterialet ser oftast för verkligt ut om du förstår. Därför skickas filmerna in för bearbetning i efterhand för att få filmlooken.

 

Livvakterna är ett exempel på en sån film om jag inte minns fel.

 

Och när jag säger hemmavideo känsla så menar jag inte att bilden är dålig eler oskarp eller nåt annat i den stilen. Den är för verklig, vet inte hur jag ska förklara det bättre, jag trodde du förstod vad det pratas om när man går ut på internet och söker efter "filmlook" etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

tänkte berätta de mest betyande stegen till en filmlook:

 

 

Jag rangordnar det med största betydelsen överst (ungefär...:) )

 

1.

Frame ratet har betydelse. I efterbearbetningen ska man de-interlace'a material så att man får ut 25 bilder i sekunden istället för 50. Du som pratade om hemmavideo-känslan.. jag känner precis samma sak. Bilden är för "levande"...det känns som våra ögon ser det där och nu. Så de-interlace'a materialet för att få det där hacket. Detta är samma sak som att på sony dv-kameror använda lägsta känsligheten på den digitala effekten "FLASH". Men eftersom detta går göra lika bra i efterbearbetningen så rekommenderar jag verkligen att INTE använda FLASH direkt på kameran.

 

2.

Det man ser i på film är också att skärpedjupet oftast är väldigt kort. Så försök filma allt med en bländare så nära OPEN som möjligt, alltså kring f/2.0 nånstans för att få ett så kort skärpedjup som möjligt.

 

3.

Färgkorrigering, färgkorrigering, färgkorrigering... Kontrasten på film är helt annorlunda i jämförelse med videons. På min hemsida har jag en video tutorial hur man kan få ett sjysst filmkontrast. http://www.de-interlaced.net/ (för att kunna se video tutorialen behöver ni codecen "TechSmith" det finns en länk på den där första sidan på min hemsida, så gå in på http://www.de-interlaced.net/ sen direkt klickar ni på finstila texten "TechSmith Codec" för att ta hem den. Sen från HOME på hemsidan finns en länk till filmcontrast with dv.

 

4.

Gör filmen i widescreen för att få en lite proffsigare känsla. OBS! Tänk ut widescreen-formatet innan du börjar fota så du inte croppar viktiga delar i bilden när du lägger på dina widescreen-borders....

 

5.

Slutartider har också en liten betydelse. Försök filma allt vid 1/50-1/100. I 28 days later har dom filmat allt "vanligt" med slutartider 1/50 eller 1/75 medan då zombierna kommer filmas allt med betydligt snabbare tid, vet inte exakt men åtminstone snabbare än 1/150 för att få en lite datorlook, lite onaturlig känsla. (STRÅLANDE!!)

 

 

Till sist så vill jag bara berätta om mitt lilla experiment som jag tycker fler borde börja med.. jag startade en tråd "mini35". Läs lite här för att komma igång vad jag håller på med: http://www.de-interlaced.net/mini35

Länk till kommentar
Share on other sites

-----> till dig som gjorde rättelsen och skrev att livvakterna var inspelad på hdcam

 

..skulle vilja påstå att en dv-kamera i miljonkronorsklassen för mig betyder att det är hd.... för livvakterna är inte filmad på film så var inte så petnoga nu... digital video som digital video, film som film.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ericohman]-----> till dig som gjorde rättelsen och skrev att livvakterna var inspelad på hdcam

 

..skulle vilja påstå att en dv-kamera i miljonkronorsklassen för mig betyder att det är hd.... för livvakterna är inte filmad på film så var inte så petnoga nu... digital video som digital video, film som film.[/citat]

 

Kan inte direkt hålla med. En dv-kamera för konsumenter har inga ambitioner att likna filmmediet. Det har däremot en hdcam-kamera som har progressiv inspelning i 24 b/s, den är ju i princip gjord för att blandas med 16 eller 35. Men visst, jämförelsen film/video kan jag hålla med om, men inte film/dv.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...