Gå till innehåll

ljud i badminton match


viktim

Recommended Posts

Hej, om några dagar ska jag spela in en scen, och då ska det vara två killar som spelar badminton. Sammtidigt som dom spelar ska dom prata med varandra... och nu till min fråga: Hur ska jag på bästa sättet göra så att båda hörs tillräckligt bra.. har bara en exktra mikrofon till ena kameran(fast sladden på den kanske är typ en halv meter) för jag tror nog inte dom kommer att höras så bra... någon som har en ide?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte hur du tänkt filma det, men om du bara har en mick skulle jag ta upp ljudet från en spelare i taget. Se upp så att Tjonget från racket inte hamnar mitt repliken, kan bli lite lurigt på hörbarhetsfronten...

 

Du skulle också (i några klipp) kunna filma så tätt att inte badmintonbollen syns, utan att de står och vevar i luften (med racket utanför bild) då kan du lägga på bolljudet efteråt, lagom starkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

aa, ska nog pröva det där med att filma en itaget...men anars kan vell dom som spelar typ prata lite högre med varandra, typ som om dom vore rikigt inne i spelet, o så pratar dom högre än vanligt, då kanske det hörs tillräkligt bra?.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här har du exempel på hur det låter när jag gjorde en badmintonmatch där två pratade: http://www.fria-bilder.se/video/tabu.html

 

Jag spelade in en i taget. Ser det som den ända alternativet för att få hyggligt ljud utan att mygga dom. Har du bara en mik så skulle jag helt klart rekommendera att du tar var för sig. Det ger även större möjligheter i redigeringen.

 

Ytterligare en fördel med att micka en i taget och sådeles komma närmare den som pratar är att du slipper massa rumsklang. Vill du ha eko så lägger du på en kontrollerad mängd i efterhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här har du exempel på hur det låter när jag gjorde en badmintonmatch där två pratade: http://www.fria-bilder.se/video/tabu.html

 

Jag spelade in en i taget. Ser det som den ända alternativet för att få hyggligt ljud utan att mygga dom. Har du bara en mik så skulle jag helt klart rekommendera att du tar var för sig. Det ger även större möjligheter i redigeringen.

 

Ytterligare en fördel med att micka en i taget och sådeles komma närmare den som pratar är att du slipper massa rumsklang. Vill du ha eko så lägger du på en kontrollerad mängd i efterhand.

 

 

det blir nog att spela in försej. och det är såg ju riktigt bra ut ju:D, såg ju precis ut som omni använt 2 kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där är inte lätt alls.

Jag hade3 tagit ljudet vilt så man får med slagljud & sånt, & dubbat resten.

Är inte lätt att dubba en sån sak heller, men lättare än att spela in på plats utan rätt utrustning.

Ännu bättre idé vore att försöka få tag i en riktigt bra rikt-mick & en lång sladd, & ta all dialog on-the-fly.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där är inte lätt alls.

Jag hade3 tagit ljudet vilt så man får med slagljud & sånt, & dubbat resten.

Är inte lätt att dubba en sån sak heller, men lättare än att spela in på plats utan rätt utrustning.

Ännu bättre idé vore att försöka få tag i en riktigt bra rikt-mick & en lång sladd, & ta all dialog on-the-fly.

 

 

vad menas med att "dubba" och "dialog on-the-fly"

 

om jag fixar längre kabel så kan jag ju sätta fast den i mitten av nätet, sedan så får dom vara rätt så nära nätet och passa till varandra, och då borde vell det höras rätt bra endå.

Länk till kommentar
Share on other sites

dubba = Spela in talljudet i efterhand, aka Eftersynkning.

on-the-fly = (i sammanhanget ovan) Direkt på plats, samtidigt som bilden spelas in.

 

ok, men blir det inte att se ful ut om man "dubbar" då måste dom ju prata exakt likadant båda gångerna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Dubba är en konst som både är svår och tar tid. Så försök att få så bra ljud som möjligt vid inspelning istället.

 

 

aaa, ska spela in en itaget..men ska tästa att spela in med 2 kameror, och så får dom vara rett så nära nätet o så har jag mikrofonen i mitten...tack för hjälpen:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte helt lätt som skådespelare att eftersynka, vissa är jätteduktiga medans andra är värdelösa. Lite svårt att rädda upp i efterhand isåfall, så försök få så bra ljud som möjligt på plats och ha bara eftersynk som en sista utväg. Ta många närbilder även om du senare vill använda en helbild just för att få dialogen bra. Jag hade nog börjat med att godkänna att de får spela och som nån sa att säga till när det kommer skit i repliker och om de blir för mycket får man ta några gånger när det är lite lugnare också.

En duktig bomoperatör hade ju varit på sin plats dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...