Gå till innehåll

Plastiga Canon


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Har gått i kameraköpartankar ett bra tag nu.. Nu har jag gått igenom två

Canon MiniDv. En riktigt billig och en 10000 kronors. Jag tycker att dom varit helt ok men dom har gått sönder vid flera tillfällen. Nu sist blev Lcd-skärmen helt grön. Som tur var fanns det några veckors garanti kvar, så det fixar sig

nog.

Min fråga:

Om man tittar på lite dyrare Canonkameror typ XM2 eller rent av XL1/2, följer den "halvtaskiga" hållbarheten med även på dessa kameror?

Är smått trött på prylar som tenderar att vara väldigt ömtåliga och får användas med varsamhet..

 

Många här på voodooo säger ju att Sonys kameror är mer rubusta och stryktåliga. Stämmer detta eller är det bara vad "märkestrogna" Sonyägare tycker?

 

För ser man prismässigt så är skillnaden ganska liten mellan en PD170 och en XL2:a. Jag tror till och med att Sonyn är något billigare?

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Anders!

 

Alla videokameror är väl mer eller mindre ömtåliga, man måste väl trots allt handskas så försiktigt man kan med dem. Min kamera är en XL2 och den mest ömtåliga delen på kameran är väl kanske sökaren. Sökaren sitter ju lite utsatt!

 

Jag har dock använt min kamera i många besvärliga både väder, terräng och strapatser och har inte, än så länge varit med om något haveri.

 

Anser nog att den är ganska tålig trots allt, Inte om man jämför filmkameror kanske, eller helproffskameror Finns säkert robustare semi än XL2 men inget alternativ för mig som naturfilmare.

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Det var var intressant att höra för om du är naturfilmare så bör nog kameran tåla en del!

Måste erkänna att jag gillar Canon på det viset att dom är väldigt lättanvända. Har läst och hört en hel del klagomål på Sonys kameror för att dom är för krångliga och komplicerade. Men det där är kanske en smaksak.

Sen hävdar ju i och för sig många att Sonys kameror är betydligt mer stryktåliga och rubustare samt har bättre optik.

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

mini-dv och semiproffskamera är alltså ditt val. Största skillnaden är ju att semiproffskameran är utbyggbart med t.e.x ljud. En enkel 3CCD kamera med bra foto Panasonic 180 ca 4.500 kr. Den var ombordkamera under havskappseglingar, en dokumentär 2004 och 2005. Mycket film blev det. Inga problem. Likaså en sidokamera Sony PD 100, 8 tim film ute på havet bl.a. Inga problem med den, sålde den 3mån sen 8.000 kr. Inköpspris 55.000 kr

2 bra kameror alltså om det kan vara till hjälp.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju klart att man inte slänger runt med kamerorna vilket märke dom än är av. Jag är mest ute efter saker som tål normal behandling/slitage utan att krångla allt för mycket. Jag menar smeckiga grejor som mest är till för att beundras av ögat..inte hårda händer.

Sony PD 170 är ganska ny, så den har inte utgått!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...