Gå till innehåll

angående standardarvode vid försäljning


philipdante

Recommended Posts

Därför att det är så det fungerar. Det handlar inte bara om mig och vad jag har tjänat i en affärsuppgörelse utan också hur mycket en producent eller ett bolag har betalat. Det ligger mycket affärsmässig taktik bakom. Iband vil man att projekt ska verka som att dom är gjorda utan pengar och med två tomma händer och ibland vill ma att någonting ska göra intryck av stort och dyrt. Så funkar näringslivet helt enkelt och man måste lära sig förhandlingsteknik själv. Det handlar inte om att vara mesig - tvärtom - det är stenhård business.

 

När det gäller stöd och sånt har jag inga hemligheter. Sånt handlar om offentlighetsprincip och pengarna kommer från skattebetalarna - och då har skattebetalarna rätt att veta.

Länk till kommentar
Share on other sites

"en deal är en deal" det handlar om köpare och säljare!ingen annan. Hur säljer jag mig?Men, det är en sak du måste komma underfund med.Tyvärr är jag kanske för "egenföretagarskadad"men har du en produkt som nån vill ha så går den att sälja.Jag säljer mina prylar varje dag,det måste jag,annars blir det inga bullar på bordet.Dagens såkallde "filmbranch" i sverige har lite,för att säga ingenting att göra med en reell komersiell verklighet där en prestation måste vara en förutsättning för ett samarbete.Att sedan tala om "500000" och dylika siffror för helt oprövat material från helt okända individer är nog att betrakta som rent onyktert yrsel.

Länk till kommentar
Share on other sites

"en deal är en deal" det handlar om köpare och säljare!ingen annan. Hur säljer jag mig?Men, det är en sak du måste komma underfund med.Tyvärr är jag kanske för "egenföretagarskadad"men har du en produkt som nån vill ha så går den att sälja.Jag säljer mina prylar varje dag,det måste jag,annars blir det inga bullar på bordet.Dagens såkallde "filmbranch" i sverige har lite,för att säga ingenting att göra med en reell komersiell verklighet där en prestation måste vara en förutsättning för ett samarbete.Att sedan tala om "500000" och dylika siffror för helt oprövat material från helt okända individer är nog att betrakta som rent onyktert yrsel.

 

 

Okej poeten, lugna dig... vad menar du med oprövat material? Vill någon göra en långfilm av manuset du skrivit och de får den budget de behöver, varför skulle man då inte kunna få sin del av kakan som författare även om man är okänd..? Prestationen hos en författare ligger i det skrivna verket väl, och inte vad en regissör sedan gör med det...

 

Tack för din förklaring om vad en deal är och ditt utlägg om försäljning. Kände att det var något viktigt att komma underfund med.... VA? vad snackar du om där?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hör inte hit egentligen, men jag kanske kan det passa i tråden i alla fall. Min fru fick sluta på sitt jobb. Nu letar hon jobb inom IT-branchen. Att vara utlänning och leta jobb är lite besvärlig ekvation. Tanken fanns att starta eget. Men vi bor på en liten ort.

Så har hon fått kontakt med ett litet företag som eventuellt kan vara intresserad av hennes tjänster. Då slog det oss båda; Detta företag har en inarbetat kontaktnät och drivs av en entraprenör av stora mått, som känner alla och vet hur man snackar och erbjuder tjänster och kan förhandla avtal. Då slog det mig, att min fru hade inte haft en chans med sitt företag även om säkert skulle vara mer kompetent IT-konsult. Men hon har inte kontaktnätet. Det är skillnaden.

Länk till kommentar
Share on other sites

"en deal är en deal" det handlar om köpare och säljare!

Så är det bara. Ska manusförfattaren vara med under produktion eller inte, kunna påverka mm. Tycker hela frågan om manus till film och försäljning hör hemma i ett konferensrum eller på krogen. Inte på detta forum, blir bara löjligt.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Så är det bara. Ska manusförfattaren vara med under produktion eller inte, kunna påverka mm. Tycker hela frågan om manus till film och försäljning hör hemma i ett konferensrum eller på krogen. Inte på detta forum, blir bara löjligt.

/nils

 

 

Du har förmodligen helt rätt. Processen verkar komplicerad och kan variera väldigt mycket från fall till fall. Men vi har i alla fall konstaterat vad dramatikerförbundet anser att någon kan ha som utgångsläge i en förhandling om de säljer ett långfilmsmanus, som är färdigskrivet och menat för biograf, till ett produktionsbolag.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Dramatikerförbundet har i alla fall gett de riktlinjer, som jag tidigare nämnt, vid långfilmsförsäljning. Om någon orkar kan de göra ett samtal dit och fråga om det är någon som säljer manus utifrån den betalningsprincipen...

 

Antagligen är detta på samma sätt som i journalistvärlden. Journalistförbundet rekommenderar ett minimiarvode, men i praktiken är det knappt någon som betalar det.

 

Som jämförelse kan man nämna att Marcus Birro skulle få 116 000 för att skriva manus till Länsteatern i Örebro.

 

 

Säg att alla medverkande skall ha 10 procent (av vaddå föresten?). Och det är 11 personer inblandade i projectet? Då lär det gå med förlust eller hur?

 

"Av vad" är en bra fråga, som man bör ha koll på innan man tackar ja till något!

Apropå procentsatserna så får nog inte t.ex. B-ljud inte samma som manusförfattaren... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har bara sett att ni snackar långfilmsmanus. Känner ni till någon standard gällande kortfilmsmanus? Procent? Vanligt arvode?

Känner att det kan vara bra att sälja in några kortfilms- och kanske novellfilmsmanus innan man ger sig på långfilmsmanus, som är ett riktigt mastodontprojekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...