Gå till innehåll

angående standardarvode vid försäljning


philipdante

Recommended Posts

Tjena! Tack till alla som bidrar med så mycket intressant läsning på forumet.

 

Jag har en fråga om standardarvode vid försäljning. Stämmer det att 5% av den totala budgeten vid en filminspelning ska tillfalla manusförfattaren? Och nu menar jag bara generellt. Om det är någon som har en annan uppfattning så dela gärna med er av erfarenheten så att man inte står i blindo om man hade fått ett erbjudande någon gång.

 

Ha en fortsatt besatt dag!

 

Med vänliga hälsningar

 

Philip Dante

Länk till kommentar
Share on other sites

Jupp, 5% är en riktlinje att följa. Avviker det för mycket är du antingen en stjärna eller så blir du blåst.

 

Avsteg från denna riktlinje förekommer givetvis, men då ska det vara av skäl som du godtar.

 

Antingen är du nybörjare och får på detta sätt en break.

Det är för en god sak.

Pengar är inte viktigt i detta projekt.

Alla andra jobbar gratis.

osv....

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där med procent låter lite farligt tycker jag. Jag har i bland i andra sammanhang sett/hört om 5 procent och 10 procent hit och dit när man lovar vidlyftigt i riskproject. Ibland har nån sagt, "jag vill ha 25%" annars får det vara.

 

Säg att alla medverkande skall ha 10 procent (av vaddå föresten?). Och det är 11 personer inblandade i projectet? Då lär det gå med förlust eller hur?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår vad du menar med problemen som procentsatser kan innebära om alla vill ha för stor del av kakan. Men det var mer generella riktlinjer jag var intresserad av, vid de tillfällen som man säljer till ett etablerat produktionsbolag, exempelvis för film som går upp på bio etcetera.

 

Men det är bra svar, då känner jag att jag inte helt var ute och snurrade när jag nämnde 5 procent.

 

Det är ingen här på forumet som har fått något sålt och skulle kunna dela med sig av sina erfarenheter om hur det gick till och hur det slutade?

 

Ha det gött!

Länk till kommentar
Share on other sites

Att få betalt för det man gör är inte lätt, dom flesta på forumet, tror jag, är intresserade av att filma och redigera och skapa något häftigt att dela med sig av till andra, men att få betalt för det är en annan "femma".

Länk till kommentar
Share on other sites

skulle inte vilja påstå att det finns någon bestämmd procentsats för försäljning av manus. det hela är en förhandlingsfråga. ibland köper producenten manuset, ibland anställer han manusförfattaren och han får betalt för den tiden man uppskattar det har tagit att skriva det. sen är det så att man måste betala för varje gång man vill göra EN förändring i manus, därför kan det vara bättre att anställa manusförfattaren. priset på ett långfilmsmanus i sverige brukar ligga mellan 200 000 och 500 000. men detta är naturligtvis av proffsförfattare.

 

Detta enligt våra lärare på programmet för filmproduktion på högskolan väst i Trollhättan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena igen!

 

Antar att ingen här på sidan har sålt någonting eftersom ingen har berättat om hur deras försäljning gick till. Tråkigt att höra att den här branschen är så svår att slå igenom i.

 

Vänliga hälsningar

 

Filippo

det är ganska många nybörjare och amatörfilmare här på voodoo. inget fel med det alls, men du kanske frågar på fel ställe?

 

det bästa du kan göra är att helt enkelt ringa dramatikerförbundet och fråga. sen finns ju filmcafé.nu också.

Länk till kommentar
Share on other sites

det är ganska många nybörjare och amatörfilmare här på voodoo. inget fel med det alls, men du kanske frågar på fel ställe?

 

det bästa du kan göra är att helt enkelt ringa dramatikerförbundet och fråga. sen finns ju filmcafé.nu också.

 

Tack så mycket för tipset. Är alltid inne på detta forum och hemsidan som helhet, därför hoppades man väl på att fler skulle ha etablerat sig härifrån. Det är kul att så många brinner det för det de gör här utan att få betalt, men tänk så underbart om man hade kunnat försörja sig på skrivandet (eller filmandet för de som är inne på den biten)...

Jag är själv amatör fram tills den dagen då jag får något betalt, eftersom jag nu tvingas till att tjäna brödpengarna någon annanstans.

Ska kolla filmcafé och se vad det är för ställe!

 

Ha det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för tipset. Är alltid inne på detta forum och hemsidan som helhet, därför hoppades man väl på att fler skulle ha etablerat sig härifrån. Det är kul att så många brinner det för det de gör här utan att få betalt, men tänk så underbart om man hade kunnat försörja sig på skrivandet (eller filmandet för de som är inne på den biten)...

Jag är själv amatör fram tills den dagen då jag får något betalt, eftersom jag nu tvingas till att tjäna brödpengarna någon annanstans.

Ska kolla filmcafé och se vad det är för ställe!

 

Ha det!

jag tror det är svårt att försörja sig enbart som författare i något sammanhang om man inte heter Jan guillou eller Stephen King.

Själv kombinerar jag som frilansare och söker alla möjliga typer av arbeten inom film/tv. Det är där jag har min inkomst än så länge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skickade iväg ett mail till dramatikerförbundet för att se om de kunde ge ett mer exakt svar. Så för er som är intresserade är det här den information som jag fick:

 

 

"Våra rekommendationer för långfilm (biofilm) är 550.000 kr inkl sociala avgifter, exklusive moms. Du bör även försöka få en royaltyersättning på 4-5%. Om du är en erfaren manusförfattare tycker jag att du ska kräva en högre ersättning, kanske 600.000 kr. Det är även viktigt att begränsa upplåtelsen på olika sätt så att du kan få ut mer ersättning om producenten vill använda filmen eller manuset på andra sätt."

 

Här har ni alla något att gå på så sätt igång och skriv och lycka till i förhandlingarna!

 

MVH Don Dante

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Låter väldigt högt då jag nyligen deltog i ett seminarium som fokuserade på hur manuset helt misshandlas i sverige, och anledningen till alla dåliga svenska filmer främst ligger i att det inte går att försörja sig som manusförfattare.

 

Med ett arvode på en halv mille låter det mer än rimligt att man ska kunna försörja sig med ett långfilmsmanus per år(självklart då som proffs) och det låter inte alls dåligt.

 

Är det så att väldigt få manus skrivs för sådan försäljning, och oftast handlar det om producenter och filmbolag som ber författare skriva manus som dom vill ha, och då bara ger en mindre månadslön? Och därför sämre kvalitet då det blir en helt annan typ av press och deadlines...

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter väldigt högt då jag nyligen deltog i ett seminarium som fokuserade på hur manuset helt misshandlas i sverige, och anledningen till alla dåliga svenska filmer främst ligger i att det inte går att försörja sig som manusförfattare.

 

Med ett arvode på en halv mille låter det mer än rimligt att man ska kunna försörja sig med ett långfilmsmanus per år(självklart då som proffs) och det låter inte alls dåligt.

 

Är det så att väldigt få manus skrivs för sådan försäljning, och oftast handlar det om producenter och filmbolag som ber författare skriva manus som dom vill ha, och då bara ger en mindre månadslön? Och därför sämre kvalitet då det blir en helt annan typ av press och deadlines...

Det är inklusive sociala avgifter. Med andra ord gäller den summan om du har FA-skatt och fakturerar (eller använder någon faktureringsservice). Pengar i fickan på 550.000 blir, enligt frilansfinans kalkylator, cirkus 270.000 kronor, och det lär vara uppdelat i omgångar.

 

men jag håller med om att det låter mycket högre än förväntat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inklusive sociala avgifter. Med andra ord gäller den summan om du har FA-skatt och fakturerar (eller använder någon faktureringsservice). Pengar i fickan på 550.000 blir, enligt frilansfinans kalkylator, cirkus 270.000 kronor, och det lär vara uppdelat i omgångar.

 

men jag håller med om att det låter mycket högre än förväntat.

 

När jag gick filmmanusutbildningen fick vi höra från en känd regissör att standarden, som amatör ligger mellan 200 000 kr - 500 000 kr.

Men det kan ju vara att man åker på lite fulingar.

 

Ex:

 

- Du får 100 000 kr för manuset.

- Nä, aldrig.

- Får vi köpa manuset för 100 000 kr så kan vi producera filmen...

 

Vad svarar du?

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag gick filmmanusutbildningen fick vi höra från en känd regissör att standarden, som amatör ligger mellan 200 000 kr - 500 000 kr.

Men det kan ju vara att man åker på lite fulingar.

 

Ex:

 

- Du får 100 000 kr för manuset.

- Nä, aldrig.

- Får vi köpa manuset för 100 000 kr så kan vi producera filmen...

 

Vad svarar du?

handlar det om manuset jag skriver nu så svarar jag "Då vill jag ha en del av försäljningen, alternativt resten av pengarna när den börjat gå med vinst".

Länk till kommentar
Share on other sites

"...men ja ä inte bitter"? icon19.gif

 

Bitter kommer jag vara om jag någon gång finner mig i en försäljningssituation och blir utnyttjad. Tills dess är det väl bara fakta att manusförfattare innehar samma status som statister i filmbranchen... haha... kanske inte riktigt, men skriver man tillräckligt bra tror jag att man förr eller senare går över till bokform, om man då inte är intresserad av några andra yrken inom filmvärlden.

 

Vad tror ni? Det är ju inte som om man skriver filmmanus för att säkra sin framtid ekonomiskt...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag måste bara fråga kort; finns det verkligen någon här inne som har blivit erbjuden ett par hundra tusen för ett filmmanus från ett produktionsbolag?

 

Jag har nämligen aldrig hört talas om nåt sånt under mina femton år i branschen. Möjligtvis skulle ett produktionsbolag köpa optionen på ett manus (och då talar vi siffror långt under hundra tusen - jag har hört talas om många som sålt optioner på sina manus för allt från en krona till tjugo tusen) men annars är det stödfinansiering som gäller i sverige. Man söker pengar med en projektbeskrivning och ett synopsis eller lite längre treatmen och får utvecklingspengar som går till manusförfattaren.

 

De där fem procenten som nämns är en gammal riktlinje från DGA och har ingenting med svensk film att göra. Med dagens stora amerikanska budgetar får aldrig författarna den storleken - utan belönas istället med points på intäkter. 5% av t ex filmen Dreamgirls budget skulle ju bli 33 miljoner spänn. Riktigt så feta arvoden har inte manusförfattare idag.

 

Och idag är en normal svensk filmbudget närmare 20 miljoner kronor - vilket skulle innebära 1 miljon i arvode till manusförfattaren. Jag har svårt att tänka mig att manusförfattare lyfter så stora löner i sverige. 500 000 låter som ett rimligt arvode för en film med full finansiering. Men något "köp" för 500 000 kan jag inte tänka mig förekommer. Om det inte är Jan Guillou.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena

 

Dramatikerförbundet har i alla fall gett de riktlinjer, som jag tidigare nämnt, vid långfilmsförsäljning. Om någon orkar kan de göra ett samtal dit och fråga om det är någon som säljer manus utifrån den betalningsprincipen...

 

Sen måste jag bara fråga igen för att jag är intresserad. Munthe undrade om någon har sålt sitt manus för ett par hundra tusen kronor... Är det någon här inne som har personlig erfarenhet av att sälja SITT manus för någon krona överhuvudtaget, och i sådana fall, hur många av dessa skinande kronor?

 

Ha det fett!

Länk till kommentar
Share on other sites

I teaterföreningen i omgivningarna betalades det ut en ansenligt summa för ett manus till en manusförfattare. Att sen manusförfattaren råkare vara med bland arrangörerna av föreställningen är kanske fusk i sammanhanget, särskullt som resten av de inblandade mer eller mindra arbetade gratis. Manuset lär ha bokförts som omkostnader på samma som sätt som tex ljuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...