Gå till innehåll

Vilken kamera ÄR bäst?


audition

Recommended Posts

Lagom till nyår ska jag investera i ny kamera och valalternativen har nu krympt till två (2). Där är det stopp.

Tar hjälp av er (igen) för era synpunkter - Helst naturligtvis av egen erfarenhet eller annan kännedom.

 

Vilken är bästa kamera på marknaden just nu - eller rättare sagt av dessa två jag väljer mellan.

 

1. Canon XH-AL

2: Sony HDR-FX1

xh-a1.jpg

fx1.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror ju i första hand vad du vill filma.

 

I stort sett så slår XH-A1 FX1 på alla punkter. FX1 har egentligen en fördel (två om man räknar med LCD displayens placering). Det är den att FX1 har mindre noise i bilden. Men på alla andra puntker som färger gamma kontrastomfång så verkar XH-A1 vara den stora vinnaren. Lägg till att 25F på canon är bättre än 25CF på sonyn.

 

Sen har A1 XLR ingångar. Vilket FX1 saknar. Det troliga är att FX1 kommer att tvingas sänka priserna inom en snar framtid för att kunna hänga kvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det verkar som Canon är ett strå vassare, men det vill inte sonyanvändarna (som jag känner) erkänna riktigt. Dom är för märkestrogna.

 

Man kanske ska vänta med köp om priset ev. sjunker på sonyn. Och som sagt - placeringen på lcd:n är långt smartare än på Canon men frågan är om man ska välja en sämre kamera bara för det... det är många men...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör dokumentärer och har mest gjort personporträtt av intressanta personligheter ex författare, ensligar o dyl. udda människor. Frilans även till SVT-MittNytt.

Idag använder jag en 3-chipskamera Panasonic NV-MX300EG. Den är liten och smidig och ger väldigt fina bilder. Mina produktioner visas oftas i biosalonger runtom och i Tv-rutan för frilansklippen.

 

Vad jag vill med min kamera är naturligtvis att prestera så bra bild som möjligt och att ljudet är helt fritt från skräpljud ex. motorzoomen. Men det tar jag för givet i de modeller jag funderar på som jag nämt ovan. Det är också viktigt att zoomen är lättmanövrerad och helst går att förprogramera. Det kan jag inte på min Pansonic - men gamla Bettan kommer att fungera fint som 2:a kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Danell!

 

I ärlighetens namn så är väl kanske HD mer framtidssäkert, Men eftersom jag själv kör med XL2 kan jag bara berömma denna kamera.

 

Har inga planer än så länge att byta till HD, eftersom det är en mycket dyrare kamera (XLH1) Det kommer också att hända en hel del på HD fronten, de närmsta åren, läste i senaste Digital foto att Super HD är på gång!

 

Som sagt XL2 ger en utmärkt kvalite och den är fortfarande enl DV infonet en bästsäljare, trots HD formatet. Jag tror dock att oavsett kamera du väljer blir du nog nöjd.

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Men är det inte sant att XL har en mer film-look? Det är det jag är ute efter mest. Och manuella reglar. Så känner jag att jag inte är i så stort behov av HD. Ingen använder det knappt nu, men jag vet att de kommer komma sedan. Men då är frågan om man vill köra med en mindra bra kamera bara för det är HD. Alltså inte bara upplösningen som spelar roll!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Vad det gäller filmlooken som du letar efter är jag inte rätt person att fråga eftersom jag mestadels filmar naturfilm kan jag inte, i den kategorin bli vän med progg, har dock hört att de som använder kameran till spelfilm tycker att bilden blir mer filmlik.

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Men då är frågan om man vill köra med en mindra bra kamera bara för det är HD. Alltså inte bara upplösningen som spelar roll!

 

 

Visst är XL-2 en mycket bra kamera men jag är tveksam till att den når upp till främst Canon XH-AL eller för all del Sony HDR-FX1.

Dessutom förstår jag inte vart ni hittat att XL-2:an är billigare. De jag hittar på t.ex. http://www.Cyberphoto.se ligger runt 44.000:- medan XH-AL ligger på 36.000:-.

Smidigheten hos XH-AL har ju dessutom prisats av bl.a. naturfilmare.

Den "filmlook" Danell nämner finns även på XH-AL och FX1.

Eftersom jag själv ska investera i ny kamera har jag granskat många kameror och vad jag tycker finns bara 2 att välja mellan och de är de ovan nämda. HD-formatet är ju här nu och det är nog det som gäller, åtminstånde för några år framöver.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst är XL-2 en mycket bra kamera men jag är tveksam till att den når upp till främst Canon XH-AL eller för all del Sony HDR-FX1.

Dessutom förstår jag inte vart ni hittat att XL-2:an är billigare. De jag hittar på t.ex. http://www.Cyberphoto.se ligger runt 44.000:- medan XH-AL ligger på 36.000:-.

Smidigheten hos XH-AL har ju dessutom prisats av bl.a. naturfilmare.

Den "filmlook" Danell nämner finns även på XH-AL och FX1.

Eftersom jag själv ska investera i ny kamera har jag granskat många kameror och vad jag tycker finns bara 2 att välja mellan och de är de ovan nämda. HD-formatet är ju här nu och det är nog det som gäller, åtminstånde för några år framöver.

 

 

 

Hej!

 

Har inte sagt något om priset på XL2 men jag tror att man kan få den för strax under 38000kr idag. Jag har heller inte sagt något negativt om HD kameror.

 

Det borde väl vara så att HD upplösningen är det väl ingen minidv kamera som rår på, jag tror absolut att det är superkameror som har kommit från Canon.

 

Låt det vara ett personligt val, eftersom det trots allt kostar lite extra med att byta upp sig till HD så kanske plånboken får tala.

 

För mig personligen skulle det bara vara en kamera som hade tilltalat mig, och det är XLH1, med tanke på att jag köpt mycket utrustning kring XL2 som även passar till den kameran. Den är drygt dubbelt så dyr idag, jag skulle också då behöva en B-kamera (HDV), uppgradera datorn, och helst en HDTV därtill samt nytt redigeringspaket.

 

Med andra ord jag avvaktar!

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har rätt i det. Det blir förbannat dyrt. Det blir att börja om från början med dator o.s.v.. har du nån erfarenhet av XM-2?

 

Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet om XM2 men jag har mest hört positivt om den kameran.

 

Jag tror att du på detta forum kan hitta ganska mycket som är skrivet om XM2, det förefaller vara väldigt många som kör med den kameran.

 

Mvh KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste säga att panasonics kamera som gjorde dunder succé förra julen är att rekommendera. I denna kamera har du nästan allt som en semi proffisionell kameraman vill ha. En smidig, framtida kamera som har olika format som kan gör allt ifrån fina musikvideos till seriösa filmer. Man kan ju inte säga att det är en billig kamera när man ser priset i våra svenska butiker(60000 SEK) Men detta är ju en kamera som får en att häpna av alla fina bilder den ger med sig. Sen är jag också intresserad av att slippa alla band och ha en hårddisk som det spelas in på istället.

 

Nu har inte jag någon sådan kamera. Men jag har läst mycket positivt om denna kamera inne på dels http://www.dvxuser.com (deras hemsida liknar voodoofilms forum) :D Jag har planer på att inskaffa en till våren om jag får bidrag för en kortfilm jag och några andra just nu håller på att snickra till.

 

Sååå, en liten om inte stor tumme uppåt för HVX200E. Som jag dominerar filmbraschens alla budget kameror om man nu får säga så med sitt stora utbud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en kamera som gör hela ditt jobb!

Scandinavian photo har ev nån kvar.Det är:Sony hvr v1e!! Haver nu testa detta mirakel, å kan säga att detta är myckey mycket cam för loverna!

25pn Är alldelens särdeles!!

Maken till "utangryn" har jag alldrig skådat! Och den skjuter utmärkt sd!!utmärkt sd!!

Mitt råd: Ny Camcoder:SONY HVR 1E

Man blir så lycklig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet med V1 är att den är dyrare än A1. (typ 11 000kr)

 

V1 = 48 495,00 kr

A1 = 37 495,00 kr

 

V1 vinner däremot på vertikal upplösning samt den borde ha mindre smear i bilden. CMOS sensorer är ju också en fördel gentemot CCD.

 

A1 vinner på att den har 1/3 sensorer istället för 1/4 för V1. Du har också som det ser ut i dag mer imagecontrol i A1.

 

Men generellt så är ju båda kamerona bra kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...