Gå till innehåll

Få ett tåg som står stilla att se ut att röra sig


Lira

Recommended Posts

Vad är det bästa sättet att få en tågvagn som står stilla att se ut att röra sig?

Att hänga upp en vagn i vajjrar är ett alternativ men det är för dyrt.

Vet inte hur många personer det behövs för att skaka ett flera ton tung vagn.

Har ni några ideér? Hur lätt är det att fejka det genom att skådespelarna får sitta och skaka lite?

 

Tacksam för svar.

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Filma från en bil ut mot naturen.

Hela tåget, går bra med en stillbild med bakgrunden borttagen, läggs sen in på filmen som är lite skakig. Inne i kupén, som föregående, walfridson, med filmen i fönstret. Skakig blir allt med filmen från bilen, personer kan röra sig men inte mycket. Det ska väl vara naturligt, eller?

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillägg

Den svenska filmen "Skenbart" gjorde tågeffekter med modelltåg i HO-skala.

/nils

 

 

Jo har tittat på den, och green/blue screen utanför fönstret kommer nog att läggas till. Men det snarare hur tåget ska kännas/se ut som det guppar också.

Kanske är det inte nödvändigt? Blir man tillräckligt lurad av att det rör sig utan fönstret och ljud?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du filmar från grusväg in i skogen blir det som att åka tåg i Indien. Lite skakigt. Du kanske får med dammet, vore bra, men det kanske är svårt just nu. Med X2000 ska du filma från asfalterad landsväg eller motorväg. Beror helt på vad du vill ha alltså. Överdriv inte skådespelarnas rörelser, funkar inte. Humor eller realistiskt.;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du filmar från grusväg in i skogen blir det som att åka tåg i Indien. Lite skakigt. Du kanske får med dammet, vore bra, men det kanske är svårt just nu. Med X2000 ska du filma från asfalterad landsväg eller motorväg. Beror helt på vad du vill ha alltså. Överdriv inte skådespelarnas rörelser, funkar inte. Humor eller realistiskt.;)

/nils

 

 

Hehe jo det jag ska filma utanför är klart, det fixar sig, det har jag under kontroll.

 

Men när man sitter i ett tåg, så brukar det guppa lite hehe. Om tåget står helt still och alla sitter helt still även fast en bluescreen rör sig där ute kanske det blir bara fel.

 

För lite guppar det ju allt. Men du har nog rätt, att be skådisarna sitta och skaka är nog ingen idé =p

 

Att skaka kameran, risk för att se B ut tror jag

Länk till kommentar
Share on other sites

SÅ mycket sitter man inte och guppar när man åket x2000 så jag tror inte att det kommer se alltfrö dåligt ut - såvida inte det du lägger in vid greenscreenen sen är som värsta bergodalbanan såklart :)

 

 

Fast tåget ska vara ett äldre tåg, från 40-50 talet. Mitt fel att jag inte sa det. Men du har nog rätt i att det ändå inte skakar så mycket, inte så stor skillnad på de tågen. Men jag vill inte att det ska se "ALLTFÖR" B ut, jag vill inte att det ska se B ut alls ;)

 

Fundera på att använda bara handkamera, men det missuppfattas säkert med att man är riktigt dålig och slarvar med stativet bara..

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du möjlighet till det, så testa innan du kör skarpt. En duktigt fotograf kan klara det. Jag jobbade på inspelningarna av Taurus (gick på SVT för några år sen) och då körde vi en massa backprojection tagningar med handkamera (Digibeta på axeln resp. hängandes i Easyrig) och det blev ganska bra i slutändan. I det fallet var det bilkörning, men i alla fall.

 

Problemet kan vara att få en "tung" skakkänsla men det går ju ibland att fixa med olika knep, bla att sätta kameran (och en tung vikt av ngt slag) på en "planka" á la Evil Dead och låt två personer hålla i den. Kan ju iofs bli knepigt om det är trångt om plats.

 

Försökte för ngt år sen med ungefär samma grej (fast det gällde ett litet flygplan) men det visade sig vara svårt som f-n att få det bra. Då försökte vi iofs simulera planets axiella rörelser med en kran eftersom vi inte kunde sätta planet på en "rig"...

 

Good luck...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Då kommer frågan: Var hittar du ett tåg från 50-talet som du får köra med... Och om bakgrunden inte passar... ett där du får/kan montera en green screen duk utanför...

 

Tveksamt va?

 

Sen blir det ju ett sabla trassel om man vill ha lite konsekvent bakgrund eftersom det ändrar sig utanför fönstret hela tiden. Vilket var anledningen till att Taurus bilscener togs i studio istället för "på riktigt" ute i trafiken.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns ju mycket idéer hela tiden under specialeffekter.;) Ogenomtänkta men roliga.

Ett modelltåg vagn-40 tal fotograferat i bluescreen samt en egen kupé med bluescreentyg för fönstet. Bilfärd som tidigare på grusväg kamera ej stativ ut mot sidan eventuellt genom glaset. Nollbudget, nästan. Filmproducenten, som håller i pengarna, blir glad.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

En dum fråga bara: Varför måste tåget stå still? Sätt igång tåget och kör och om ni vill ha en annan bakgrund så sätt på greenscreen:en också och ändra bakgrund. Då guppar det ju automatiskt i alla fall.

 

 

För att det tydligen skulle kosta ca 30'000 att sätta igång det..

 

Då kommer frågan: Var hittar du ett tåg från 50-talet som du får köra med... Och om bakgrunden inte passar... ett där du får/kan montera en green screen duk utanför...

 

Tveksamt va?

 

Sen blir det ju ett sabla trassel om man vill ha lite konsekvent bakgrund eftersom det ändrar sig utanför fönstret hela tiden. Vilket var anledningen till att Taurus bilscener togs i studio istället för "på riktigt" ute i trafiken.

 

/Max

 

Tåget har jag redan. Tåget står stilla, inomhus.

Green screen blir det, filmar från en bil eller dyligt och lägger dit.

 

Finns ju mycket idéer hela tiden under specialeffekter.;) Ogenomtänkta men roliga.

Ett modelltåg vagn-40 tal fotograferat i bluescreen samt en egen kupé med bluescreentyg för fönstet. Bilfärd som tidigare på grusväg kamera ej stativ ut mot sidan eventuellt genom glaset. Nollbudget, nästan. Filmproducenten, som håller i pengarna, blir glad.

/nils

 

 

Jo green screen som sagt löser sig, det vet jag.

Menade du kamera utan stativ på scenerna på tåget eller bara på greenscreen utanför fönstret?

 

För om du menade scener på tåget, nb osv, så är det ju risk för åksjukesyndromet, och se B ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo green screen som sagt löser sig, det vet jag.

Menade du kamera utan stativ på scenerna på tåget eller bara på greenscreen utanför fönstret?

 

För om du menade scener på tåget, nb osv, så är det ju risk för åksjukesyndromet, och se B ut.

Om du bokar en egen kuppe på ett gammalt tåg ska du nog ta vara på ljudet som finns både inne och utanför i första hand. Inte stativ i bilen. Stativ inne ?, vet ej riktigt, ta med ett.

Lycka till ;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du bokar en egen kuppe på ett gammalt tåg ska du nog ta vara på ljudet som finns både inne och utanför i första hand. Inte stativ i bilen. Stativ inne ?, vet ej riktigt, ta med ett.

Lycka till ;)

/nils

 

 

Japp, hehe inte ett x2000 tågljud då? ;P hehe ska tänka på det, tack.

Mjaae det är frågan, verkar inte som det finns några andra lösningar :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en kort trailer på http://www.skanskajarnvagar.se där man kan se ungefär hur det skakar på ett gammalt ångtåg under några sekunder.

Det kan inte vara så stor skillnad på ett "modenare" tåg typ 50 - 60-tal?

Klicka på:

Välj att resa/SKJ-butiken, klicka på ångtåg på österlen och se trailern.

 

 

Tack men faan det är ju rätt så tydligt skak

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack men faan det är ju rätt så tydligt skak

Vi har ju inte fått info om vilken "typ av tågresa" du ska göra. 40-tal och tågresor påminner om otäcka resor. Skakigt på många sätt. Transibiriska järnvägen i träbänkar och samma pris på vatten och vodka. Orientexpressen om lyx. Muséumbanor ska du väl inte ha som underlag likväl som min första tågresa Skansen 5 år. ;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi har ju inte fått info om vilken "typ av tågresa" du ska göra. 40-tal och tågresor påminner om otäcka resor. Skakigt på många sätt. Transibiriska järnvägen i träbänkar och samma pris på vatten och vodka. Orientexpressen om lyx. Muséumbanor ska du väl inte ha som underlag likväl som min första tågresa Skansen 5 år. ;)

/nils

 

 

Hehe jadu Nisse, det är iallfall en otäck resa det här. Så skak kan vara nödvändigt, tror jag, för att luras på riktigt. Jag vettefan om jag kan kosta på att höjja upp en vagn på en vajjer alltså. Fifan, där rullar det sedlar som fan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag säger fortfarande: Testa innan de verkliga tagningarna.

 

Prova med olika varianter. Fotografen skakar, passagerarna sitter still och tvärtom. Olika mycket etc. Visst det kan ju kännas krasst (eftersom man verkligen vill att det ska vara rätt), men dom enda som kanske blir upprörda är dom som har åkt med exakt sånt tåg och vet att det skakar si eller så. Då (tror jag) att det är viktigare att få ljussättningen och keyningen riktigt bra. Att exempelvis ha spelat in "bakgrunden" INNAN du tar scenerna är inte så dumt - blir (bara ett exempel) fånigt om du åker in i en tunnel och ljuset inte förändras inne i tåget. Det blir också rätt jobbigt om du åker igenom ett vanligt svenskt "tåg-landskap" där det ibland är träd med ljusskimmer (mellan grenarna) och ibland inte.

 

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag säger fortfarande: Testa innan de verkliga tagningarna.

 

Prova med olika varianter. Fotografen skakar, passagerarna sitter still och tvärtom. Olika mycket etc. Visst det kan ju kännas krasst (eftersom man verkligen vill att det ska vara rätt), men dom enda som kanske blir upprörda är dom som har åkt med exakt sånt tåg och vet att det skakar si eller så. Då (tror jag) att det är viktigare att få ljussättningen och keyningen riktigt bra. Att exempelvis ha spelat in "bakgrunden" INNAN du tar scenerna är inte så dumt - blir (bara ett exempel) fånigt om du åker in i en tunnel och ljuset inte förändras inne i tåget. Det blir också rätt jobbigt om du åker igenom ett vanligt svenskt "tåg-landskap" där det ibland är träd med ljusskimmer (mellan grenarna) och ibland inte.

 

 

/Max

 

 

Ja just det, trädskimmer det är riktigt sant. Tack så mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Då kommer frågan: Var hittar du ett tåg från 50-talet som du får köra med... Och om bakgrunden inte passar... ett där du får/kan montera en green screen duk utanför...

 

Tveksamt va?

 

/Max

 

Det är säkert inte så svårt. Vi har ett litet nätt tåg i föreningen jag är med (och fullständigt trafiktillstånd för att köra på Banverkets spår). Att hänga en grönskärm är nog minsta problemet. Tåget har varit med i ett antal inspelningar tidigare, typ Morsarvet och von Triers Dancer in the dark.

 

Men det kostar en del att köra, och det kanske är ett av de större problemen för lågbudgetfilm.

 

Det finns ett antal järnvägsföreningar med egna tåg i landet, och i vissa fall är det transportresor etc där det säkert är möjligt att filma kortare och enklare bitar till låg kostnad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Just det, det finns ju muséer och föreningar. Jag tror Lira har mest problem med interiören i en tågkupé. Exteriören/naturen har väl inte ändrats så mycket på 50 år. Lågbudget, låt tåget stå still, tror jag. Att filma exteriört som i "skenet bedrar" kan ju göras via modellbygge av stad, i detta fall ett sönderbombat Berlin.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...