Gå till innehåll

Hur får man bra DVD kvalitet


audition

Recommended Posts

Har just tittat på hyrd DVD-film a´la Hollywood. Vilken superbildkvalitet.

När jag bränner egna DVD blir kvaliten inte i närheten - trots bra grundmaterial och det ser bra ut i burken. Bränner från PP 2.0.

 

Någon som kan tipsa om annat program man kan köpa och som bränner i superkvalitet?

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Hollywood har inte MiniDV som utgångspunkt.

2. Deras hårdvaruencoders och brusreducerare kostar som en stor villa i Stockholm.

3. Cinemacrafts hör till dom bättre jag testat. Har för mig att Rogge kör deras basic-encoder.

 

http://www.cinemacraft.com

 

Törs man fråga om längd och inställningar på det du kört hittills? Kör man relativt hög bitrate och 2-pass kodning i PPro brukar det bli hyfsat bra, även om det tar tid.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kört på CBR encoding. Det är möjligt att VBR, 2 pass höjer kvaliten, så det ska jag prova. Vad är tipset på inställningar för Mini, Target, Max Bitrate då?

_______________________________

 

Jag vet oxå att Hollywood inte kör med Mini DV. Det var mera ett skämt.

Men vid närmare eftertanke filmades ju bl.a. "28 dagar senare" av Danny Boyle, delvis med MiniDv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som kan tipsa om annat program man kan köpa och som bränner i superkvalitet?

Vad använder du för program idag?

 

Vad är tipset på inställningar för Mini, Target, Max Bitrate då?

Det beror helt på filmens längd.

 

Precis som Max_H skriver så är CinemaCraft en mycket bra kodare. CinemaCraft Basic kostar $58 och är en av dom absolut bästa investeringar jag gjort när det gäller videoredigering. Du får fantastisk kvalitet och den är snabb som blixten! :)

 

Självklart beror också kvaliteten på det man stoppar in. Ingen encoder, oavsett pris, får film som redan har "dålig" kvalitet att se bättre ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad använder du för program idag?

Det beror helt på filmens längd.

Precis som Max_H skriver så är CinemaCraft en mycket bra kodare. CinemaCraft Basic kostar $58 och är en av dom absolut bästa investeringar jag gjort när det gäller videoredigering. Du får fantastisk kvalitet och den är snabb som blixten! :)

Självklart beror också kvaliteten på det man stoppar in. Ingen encoder, oavsett pris, får film som redan har "dålig" kvalitet att se bättre ut.

 

 

1. PP 2.0

2. Filmen kommer att bli ca 55-58 min. lång. (Har det betydelse för hur man ställer Birrate?)

3. Är CinemaCraft Basic ett redigeringsprogram eller kodar det "bara".

4. Filmmatrialet är perfekt (använder semipro 3-chips Pansonic NV-MX300EG) och har erfarenhet nog. Har alltid lagt mina filmer, långa som korta, på band och det har alltid blivit bra. Det är nu, när jag fått för mej att prova DVD, som försämringarna kommit...(?)

Länk till kommentar
Share on other sites

1. PP 2.0

2. Filmen kommer att bli ca 55-58 min. lång. (Har det betydelse för hur man ställer Birrate?)

3. Är CinemaCraft Basic ett redigeringsprogram eller kodar det "bara".

1.Filmmatrialet är perfekt (använder semipro 3-chips Pansonic NV-MX300EG) och har erfarenhet nog. Har alltid lagt mina filmer, långa som korta, på band och det har alltid blivit bra. Det är nu, när jag fått för mej att prova DVD, som försämringarna kommit...(?)

1. O.k!

2. Då hade jag kört ut det som 7Mb CBR 1 Pass.

3. CinemaCraft Basic (CCB) är inte ett redigeringsprogram. CCB är en plug-in till Premiere så att du kan exportera mpeg2 direkt från din Timeline. Med i paketet medföljer även en fristående encoder från CC så att du tex kan koda om DV-avi > mpeg2. CCB är alltså enbart till för kodning av material till mpeg2-formatet.

4. O.k, vad är det som är sämre med bilden tycker du?

 

En mycket viktig sak är att se till att videon i ditt Project matchar Project Settings i PPro samt att du använder samma inställningar vid export. Tex, PAL, Lower Field first skall redigeras i ett PAL Project med Fields inställt som Lower Field First och skall ut ur PPro som PAL Lower Field First. Det finns fler inställningar, men tar man tex in PAL och renderar ut det som NTSC så blir kvaliteten sämre.

 

PPro har tyvärr en viss förmåga att vilja välja format själv när man skall exportera. Tex så är MPEG2 alltid inställt på NTSC i ett PAL Project i Adobe Media Encoder när man exporterar vilket gör det lätt att göra fel. Så var noga med att kolla vad det är för inställningar du använder när du exporterar. Se till att fotot från kameran matchar det du exporterar, dvs att tex PAL 4:3 verkligen redigeras i ett PAL 4:3 Project samt att du exporterar det som PAL 4:3.

 

Gör så här i PPro:

1. Markera en avi-fil i Project Panel och kolla vad som står till höger om "tumnageln", tex Movie, 720 x 576 (1.067). (Siffran i parantes, (1.067), är Pixel Aspect Ratio.)

2. Gå sedan till Project > Project Settings > General

3. Det som står det under Editing Mode, Timebase, Frame Size och Pixel Aspect Ratio, skall stämma överrens med det du ser när du markerar en fil under punkt 1. Om det står 720 x 576 på punkt 1 skall Editing Mode vara DV PAL.

4. Gör en export via Adobe Media Encoder och se till att välja ett Preset som heter PAL DV 4:3 High Quality 7Mb CBR 1 Pass. (Om du under punkt 1 har ett Pixel Aspect Ratio på 1.422 skall du välja PAL DV 16:9 High Quality 7Mb CBR 1 Pass.)

 

Alla värden under punkt 1-4 skall stämma överens alltså! :)

 

Jag gissar på att det är något av värdena som inte stämmer överens hela vägen genom ditt Project, vilket kan ge märkbart sämre kvalitet när man exporterar ut sitt material.

 

Hittade du något som inte stämde i ditt Project? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för all hjälp Roger, men efter att jag kollat enligt dina fina tips verkar jag ha ställt in rätt värden och gjort allt rätt. Jag har tidigare också bränt ut min DVD till PAL DV 4:3 High Quality 7Mb CBR 1 Pass men tycker inte att kvaliten blir särskilt bra. Max H skrev tidigare att man kan prova VBR 2 passkodning och att det då ska det bli bättre - Ska prova det när jag får en natt över.

 

Hur som helst vill jag förtydliga min lilla besvikelse om DVD-kvaliteten. Mina "söndagstittande" kompisar som sett min DVD har inte klagat på kvaliten - Det är kanske jag som är nojig. Men man ju att det ska bli perfekt.

Möjligen är jag för petig, men bl.a. jag tycker att färgerna blir blaskiga och tråkiga. Kanske lite laborerande med färginställningar och kontraster kan hjälpa. Ska testa lite där...

 

Hur som helst - Band ger bäst kvalitet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har möjligen inte Canopus-material inblandat någonstans? Eller material av en annan codec?

 

Håller med Mattias - det borde bli riktigt bra med 7mbit CBR. Dissolves KAN bli lite bättre med 2-pass och du kan möjligen köra variabelt och låta "peakarna" gå lite högre men då riskerar du att vissa DVD-spelare hackar eller klagar över bit-raten.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hollywood har aven tryckta skivor, vilket tillater 2mbps mer.

 

Branner man sjalv sa kan man ha en video-str'o'm pa ca 6.5 mbps och krympa audio-str'o'mmen till runt 0.2-0.5 mbps.

 

Sen e dvd MPEG pissrutten pa "gradients" enligt mig, moln, dimma, transpararenta saker blir alltid daligt och fyllt med "banding".

 

DVD-spelare ska klara att spela video+audio pa ca 10 mbps, men vissa klarar inte mer an ca 7-8 mbps.

 

http://www.customflix.com/Special/AuthoringNightmares/03/BitsAndBytes.jsp

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej Inga Canopus. Men jag har Pinnacle-material och Ulead-material men det kan väl inte störa...?

Jag tror att det är där felet ligger. Prova att fånga samma material i PPro och bränn ut och jämför och se hur det blir. Då kan du jämföra dom sida vid sida och se vilket som ser bäst ut och därmed ringa in problemet. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Rogge & Max_H.

Jag har alltså bara "cappat" in film med/till Pinnacle och Ulead. Sen gjort en avi-fil av det materialet som jag sen tagit in i pp 2.0 där jag redigerar (varför jag gjorde det är en annan historia men låt säga att det ingick i ett experiment) och bränner ur från pp 2.0.

 

Menar ni att verkligen att det kan se annorlunda ut om jag cappar till pp direkt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Rogge & Max_H.

Jag har alltså bara "cappat" in film med/till Pinnacle och Ulead. Sen gjort en avi-fil av det materialet som jag sen tagit in i pp 2.0 där jag redigerar (varför jag gjorde det är en annan historia men låt säga att det ingick i ett experiment) och bränner ur från pp 2.0.

 

Menar ni att verkligen att det kan se annorlunda ut om jag cappar till pp direkt?

 

Jag vet inte hur Ulead och Pinnacle gör med sina codecs men det KAN faktiskt göra det. Men jag skulle göra som Rogge sa, dvs ta en film som ser "dålig" ut och testa.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Hollywood har aven tryckta skivor, vilket tillater 2mbps mer.

 

Branner man sjalv sa kan man ha en video-str'o'm pa ca 6.5 mbps och krympa audio-str'o'mmen till runt 0.2-0.5 mbps.

 

Sen e dvd MPEG pissrutten pa "gradients" enligt mig, moln, dimma, transpararenta saker blir alltid daligt och fyllt med "banding".

 

DVD-spelare ska klara att spela video+audio pa ca 10 mbps, men vissa klarar inte mer an ca 7-8 mbps.

 

http://www.customflix.com/Special/AuthoringNightmares/03/BitsAndBytes.jsp

 

8mps gäller enbart för videomaterialet på den brända skivan. Så CBR 8mbs borde ge högsta tänkbara kvalite för en hembränd skiva såvida du inte skall maxa det.

 

När du menar Band? Menar du att ni tittat på VHS eller miniDV?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har suttit som betatestare på olika Mpeg-encoders och authoringprogram och skrivit många tekniska artiklar om DVD:n som format. Det här är lite bra saker att sikta på:

 

MINST 2-pass - helst fler. CBR är inget vidare alternativ annat än för snabba tittex där bildkvalité inte är avgörande.

 

Botten ska ligga på 3mbps, median på 5-6 och toppen på 7,9. Det är ett numera gammalt trick att inbte lägga sig på 8 eftersom det faktiskt finns en hel del budgetspelare som får problem med en bitsström på 8.

 

Brusreducera. Men inte med Median-lösningar (som i Adobes egen encoder) utan med intelligenta reducerare som DNR i t ex Cinemacraft. En smart väg om man använder Premiere Pro är att brucreducera filmen direkt i timeline med ett lysande filter som heter Neat Video. Extremt bra reducerare. Men ta det lugnt med reduceringen annar riskerar bilden snabbt att bli smetig. Less is more. Man vill bara göra ett enkelt jobb för Mpeg2-algorithmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

CBR8 skall inte få sämre kvalite än VBR368 Då toppen då alltid kommer ligga på 8 oavsett. VBR tar mindre plats till samma kvalite, men inte bättre kvalite. Såvida den som gjorde encoderna inte klantade till sig rejält.

 

har för mig Rädda menige ryan låg på CBR9,8 bara för att ha maximal kvalite.

Länk till kommentar
Share on other sites

CBR8 skall inte få sämre kvalite än VBR368 Då toppen då alltid kommer ligga på 8 oavsett. VBR tar mindre plats till samma kvalite, men inte bättre kvalite. Såvida den som gjorde encoderna inte klantade till sig rejält.

 

har för mig Rädda menige ryan låg på CBR9,8 bara för att ha maximal kvalite.

 

Det där har du fått om bakfoten. VBR är ALLTID bättre än CBR i en mjukvaruencoder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo visst kan det vara så rent praktiskt, har aldrig gjort en jämnförelse. Men rent tekniskt vore det inga problem.

 

Alla DVD är encodade med GOPs som alla är oberoende av varandra vid encoding. Så om du tex har en GOP som består av 8 bildrutor och kör med CBR så kommer bitraten fördelas första framen som givetvis slukar mest sen bygger ju de andra rutorna på just den framen. Sen kommer en ny frame som återigen byggs upp med helt ny information.

 

Med VBR så kommer varje GOP kunna få helt olika bitrates då varje gop analyseras beroende hur mycket rörelser som kommer ske.

 

2 pass VBR gör ju att du inte bara kan analysera varje enskild GOP innan, du kan tom bestämma hur stor filen skall vara när den är färdig renderad (tack vare analys av hela filmen). vilket du inte kan vid single pass.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Botten ska ligga på 3mbps, median på 5-6 och toppen på 7,9. Det är ett numera gammalt trick att inbte lägga sig på 8 eftersom det faktiskt finns en hel del budgetspelare som får problem med en bitsström på 8.

 

Brusreducera. Men inte med Median-lösningar (som i Adobes egen encoder) utan med intelligenta reducerare som DNR i t ex Cinemacraft. En smart väg om man använder Premiere Pro är att brucreducera filmen direkt i timeline med ett lysande filter som heter Neat Video. Extremt bra reducerare. Men ta det lugnt med reduceringen annar riskerar bilden snabbt att bli smetig. Less is more. Man vill bara göra ett enkelt jobb för Mpeg2-algorithmen.

 

Tack Munthe för alla bra tips. Speciellt för Neat Video för PP 2.0 som jag redigerar i. Har aldrig sett det tidigare men är just det jag efterfrågat. Enorm skillnad. Har laddat hem testversionen och den fungerar utmärkt verkar det som.

Guldtips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kört Neat Video på en del filmsekvenser med mycket brus och de blev perfekta. Håller på med en längre dokumentärfilm på dryga timmen och ungefär 30 minuter av filmen kördes genom filtret - OCH DET TOG TID - ca 19 timmar innan allt var bearbetat. Men som sagt, det va de värt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...