Gå till innehåll

Hur får man bra DVD kvalitet


audition

Recommended Posts

Om man använder Neat Video, skall man köra pluginnen på "råmaterialet" innan man gör färgkorr m.m. I vilken ordning skall man använda plugins.

Låt säga att jag skall använda

Neat Video

FieldsKit (deinterlace)

Twixtor (slowmo)

MBColorista

Spelar det roll i vilken ordning man lägger på dem i PP 2.0? Eller måste man göra nya sequences?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Rent generellt ska man göra brusreduceringen så tidigt som möjligt, alltså så nära råmaterialet man kan. Viss typ av brusreducering funkar dock bättre på progressiv video och då kan man behöva separera fälten först om man har interlaced video, brusreducera de separerade fälten och sedan sätta ihop det till interlaced igen. Tyvärr är jag ingen expert på vare sig Neat Video eller PPro så jag vet inte hur man fixar ordningen där...

 

Själv kör jag budgetvarianten och använder avisynth-script för sådana grejer. FFT3Dfilter är mycket bra tycker jag och det har även ett interlace-läge så att man inte behöver separera fälten. Men rent generellt så tycker jag att ofta blir resultatet "onaturligare" efter filtrering och lite lagom brus kan göra att det ser lite skarpare ut och dölja vissa defekter. Så brusreducera med förnuft endast där det behövs, t.ex. om man videofilmat vid dåligt ljus och fått brus på grund av detta. Finns till och med en del extremister som lägger på brus för att de tycker det ser bättre ut jämfört med brusfri bild...

 

När det gäller bitrate så tjänar man inte mycket på VBR när man lägger sig nära maxgränsen för DVD. Med en speltid under en timme så kan man köra "maximal DVD-bitrate". Själv har jag inte haft några problem med CBR 8 mbit/s för video på mina brända skivor i några spelare jag testat men vill man vara helt säker kan man förstås gå ner litegrann. Ofta är det just den snabba variationen i bitraten som kan ge problem i DVD-spelare så kanhända att en konstant bitrate på 8 mbit/s är bättre än VBR med max på 8 mbit/s i just detta avseende. Ska man köra flera pass så kan man möjligen få bättre "motion estimation" i komprimeringen till MPEG-2 så det kan i teorin ge bättre resultat vid samma bitrate, men oftast tycker jag att det inte är värt besväret med VBR när man ligger över 7 Mbit/s medelbitrate. Men man kan ju själv testa lite och välja det man själv tycker blir bäst.

 

En annan grej att tänka på är att i största möjliga mån undvika deinterlacing eftersom detta oftast försämrar kvaliteten. DVD är gjort för att kunna visa interlaced MPEG-2 så ofta är det bättre att behålla eventuell interlacing i råmaterialet.

 

Även vilken encoder man använder kan ha betydelse. Själv gillar jag bilden från Canopus Procoder men jag gillar inte programvaran eftersom det kräver quicktime i datorn för att programmet ska starta och jag hatar quicktime. Jag har fått bra resultat med mainconcept encoder och HC Encoder. HC Encoder är faktiskt ett mycket intressant alternativ eftersom den är helt gratis och ger kvalitet i klass med t.ex. CCE, men nackdelen är att det kräver avisynth-script som input och endast kan komprimera video (ljudet får man fixa på annat sätt).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Rogge & Max_H.

Jag har alltså bara "cappat" in film med/till Pinnacle och Ulead. Sen gjort en avi-fil av det materialet som jag sen tagit in i pp 2.0 där jag redigerar (varför jag gjorde det är en annan historia men låt säga att det ingick i ett experiment) och bränner ur från pp 2.0. Menar ni att verkligen att det kan se annorlunda ut om jag cappar till pp direkt?

 

Här kan en felkälla ligga. Om du redan "cappat" med ett annat program till *.avi i DV format, varför exporterar du ut det en gång till? Filen ligger ju färdig att plockas upp i vilket redigeringsprogram du vill.

Nu hade du ju gjort så och då kommer följdfrågan, vad hade du för komprimering vid den exporten? Ingen alls eller *.avi med DV komprimering en gång till?

 

Jag har fångat video med många olika program, både analogt och digitalt med samma resultat på DVD exporten. Det som påverkat har varit vilken mpeg2 kodare man har och bitrate osv. som redan nämnts.

MINST 2-pass - helst fler. CBR är inget vidare alternativ annat än för snabba tittex där bildkvalité inte är avgörande.

Bildkvalitetn kommer att ligga i paritet med vilken bitrate du väljer. CBR = Konstant bitrate. VBR = Variabel bitrate

Botten ska ligga på 3mbps, median på 5-6 och toppen på 7,9. Det är ett numera gammalt trick att inbte lägga sig på 8 eftersom det faktiskt finns en hel del budgetspelare som får problem med en bitsström på 8.

Exakt helt riktigt. Då måste du ju också förstå att ett pass CBR med 7.9mbps ger lika bra kvalitet rakt igenom, som det bästa VBR kan ge i de partier i filmen som codecen har delat ut mest bitar.

Fördelen med VBR är att man kan minska filerna med ett för ögat i stort sett lika bra slutresultat. Fast man behöver ju köra i alla fall 2 pass.

 

Jag har gjort mpeg2 hemma med alla varianter av mpeg2 kodare, inklusive Cinemacraft i många år, t.o.m. innan DVD skivor och spelare hade kommit ner till överkomliga priser. Har en hel hög med SVCD skivor hemma :) Detta med CBR och VBR har jag grundligt testat genom att titta på resultatet och mäta med programvaror som t.ex. Bitrateviewer så där får du läsa på igen Munthe.

MovieSwede har dock förstått hur det fungerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har suttit som betatestare på olika Mpeg-encoders och authoringprogram och skrivit många tekniska artiklar om DVD:n som format. Det här är lite bra saker att sikta på:

 

MINST 2-pass - helst fler. CBR är inget vidare alternativ annat än för snabba tittex där bildkvalité inte är avgörande.

 

Botten ska ligga på 3mbps, median på 5-6 och toppen på 7,9. Det är ett numera gammalt trick att inbte lägga sig på 8 eftersom det faktiskt finns en hel del budgetspelare som får problem med en bitsström på 8.

 

Brusreducera. Men inte med Median-lösningar (som i Adobes egen encoder) utan med intelligenta reducerare som DNR i t ex Cinemacraft. En smart väg om man använder Premiere Pro är att brucreducera filmen direkt i timeline med ett lysande filter som heter Neat Video. Extremt bra reducerare. Men ta det lugnt med reduceringen annar riskerar bilden snabbt att bli smetig. Less is more. Man vill bara göra ett enkelt jobb för Mpeg2-algorithmen.

 

När jag personligen använder CCE SP 2.0 för mjukvarurendering, kör jag VBR med minst 4200 kbit/sek, medium 6000 och högst 7500. Detta för att lämna återstående 500 kbit / sek till AC-3 strömmen. Konsumenternas "budget" DVD-spelare har som du säger problem med att överstiga bitström på 8 mbit / sek på "brännda" skivor, både DVD-5 som DVD-9. Detta skall alltså då enligt standarden inkludera både video strömmen samt ljud strömmen. ( Rätta mig om jag fått det om bakfoten ).

Eftersom Dolby AC-3 2.0 ligger som standard på 192 kbit / sek, har jag en total bitström på 7692 kbit / sek.

Även om jag i något fall skulle vilja lägga till ett Dolby AC-3 5.1 spår som på DVD-standarden högst får ligga på 448 kbit / sek, så har jag även där lite av den max tillåtna bitströmmen kvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

DVD-standarden som sådan tillåter en total maximal bitrate på ca 10 Mbit/s (även för brända skivor) men sedan kan det förstås i praktiken vara problem med brända skivor så precis som nämnts så är det bra med lite marginal. Själv har jag inte haft några problem med uppemot 9 Mbit/s total maximal bitrate på brända skivor men å andra sidan spelar jag dessa endast i egna DVD-spelare med skivor som jag vet funkar bra i mina spelare.

 

Jag håller inte riktigt med att man måste använda minst 2-pass och VBR om man har en speltid som är så kort att filmen ryms på skivan även vid maximal medelbitrate. Jag kan absolut inte se någon som helst skillnad på CBR med bitrate 8 Mbit/s jämfört med VBR med en medelbitrate på 8 Mbit/s eftersom det i praktiken blir samma slutresultat (sätter man medelbitrate= maxmal bitrate så måste bitraten ligga konstant på max för att medelbitrate ska uppnås). Och det är i första hand bitrate som påverkar slutresultatets kvalitet precis som Radioman skriver.

 

Med andra ord om speltiden är mindre än en timme så får det ju plats på en singel layer DVD även med maximal DVD-bitrate och då behöver man i detta specialfall inte krångla med flera pass.

 

Däremot om man ska klämma in längre speltid så att medelbitraten går ner under 7 Mbit/s så är det VBR och multipass jag använder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

 

Eftersom många kompetenta medlemmar skrivit i denna tråd tänkte jag passa på. Jag gjorde i våras ett ganska komplext dvd-projekt i Encore 2.0 men blev trots idogt felsökande inte av med en viss osynk (0,3 sek?) i slutet på filmsnuttar som var på 30 min eller mer. Denna osynk fanns inte i timelinen i Premiere, den fanns inte när jag spelade upp timelinen i Encore och den fanns inte ens när jag spelade upp hela dvd:n i en dator-dvd-player. Men i princip i alla dvd-spelare jag testade skivan i, dök osynken upp (och jag testade ett antal olika). Mycket konstifikt! Därav är jag tyvärr lite skeptisk till Encore (som ju också var väldigt buggig i 1.5:an). Felet måste ligga i kodningen/dekodningen av mpeg2-strömmen?

1) Nån kunnig som kan veta vad det beror på?

2) Tips på buggsäkra dvd-meny-program? (jag menar inte i halvmiljonklassen nu).

PS Körde det mesta i VBR2 6-7 Mbps.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...
Rogge:

 

På cinemacrafts sida står det att cinemacrafts video encoder kan komprimera max "up to" 720x576. Betyder det att jag inte kan använda den på en DV PAL wide SD production?

 

Jo det kan du. WS har annan pixel ratio, men är 720x576. Sen är det bara en flagga i stömmen som säger att det ska spelas upp i 16:9.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Till slut funkade det äntligen!

 

Efter en hel natt med försök. började med rekomenderade inställningar i denna tråd.

7mb 2 pass vbr max 7000bitrate medel 5000 och min 3000.. funkade fint i datorn men när den skulle spelas på min dvd blev det pannkaka..

 

5 försök senare avlutade jag med ett fungaerande exemplar med i mitt tycke fortfarande bra kvalitet.

 

4mb 2 pass cbr bitrate på 4000..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...