Gå till innehåll

Klappa


Lira

Recommended Posts

En klappa används dels för att markera scennummer, tagning osv visuellt, men framför allt att syncronisera ljudet med bilden.

Iom att de flesta i alla fall på amatörnivå men inte sällan även på högre nivå spelar in direkt på kameran så behövs det inte nödvändigtvis.

Men kul att ha den i vilket fall är det ju :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen gillar jag och många med mig att använda klappa även för att det är en tydlig signal att "nu är det allvar". När klappan är slagen är det något heligt i luften och alla totalfokuserar på sin uppgift. Speciellt nu när så många kör på video och man tappar lite av den där allvarliga sköna kännslan man får när man kör på film, så jag ser gärna att man alltid använder klappa även om man lägger ljudet på kameran. Det är en bra livlina också att ha å synka på. Även om man lägger ljudet på kameran så delas ju ljud och bild upp i post. När det gäller "högre nivå" så är det fortfarande många som väljer att synka bild och ljud med klappa, inte för att man inte har råd eller tillgång till tidskodstyrning mellan kamera och ljudbandare utan mest för att man vet att det alltid fungerar. Tidskod på inspelning i all ära men det är ganska mycket meck med, så fimpa aldrig klappan enligt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era svar! Uppskattas. En till sak jag undrar över är den som ska vara "klappa" ansvarig, måste den ha en utbildning eller kan man ta egentligen vem som helst till att sköta det? Är det så att regissören/producenten utser denne eller är det ljudet, fotografen eller annan som ordnar en sådan själv, som liksom kommer med dem automatiskt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om denna fråga passar in i rubriken men jag hittade ingen lämpligare.

Det jag undrar över är hur viktig är en klappa i en filminspelning? Är det livsnödvändigt eller är det acceptabelt att arbeta utan?

Passar utmärkt här under ljudinspelning.

En klappa har används flera gånger att klappa till någon som inte är tyst under inspelning;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era svar! Uppskattas. En till sak jag undrar över är den som ska vara "klappa" ansvarig, måste den ha en utbildning eller kan man ta egentligen vem som helst till att sköta det? Är det så att regissören/producenten utser denne eller är det ljudet, fotografen eller annan som ordnar en sådan själv, som liksom kommer med dem automatiskt?

Det brukar vara C-fotot som kör klappan om man har en sådan, men det är lite olika på olika produktioner, den som inte har nåt bättre för sig när klappan slås får slå kan det vara ibland. Men oftast nån från fotoavdelningen.

På många amerkanska produktioner där dom har en person för minsta lilla grej så finns det givetvis en "clapper" som slår klappan.

Men i sverige kan du nog inte få betalt jobb (om ens det) på en filminspelning och endast ha som uppdrag att slå klappan.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, antingen nån i fotoavdelningen, c-fotot traditionellt, men lika ofta inspelningsledaren/regiassistenten som ju ändå är den som skriker och gormar samt håller reda på vad som ska stå på klappan. då kan man ju lika gärna hålla den också.

 

/mattias

 

Säg att man gör en inte helt proffessionell produktion men en ganska så ändå med budget, och man väljer att inte ha en regi-assistent. Då blir det förståss regissören som gormar och skriker bryt, tagning osv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...