Gå till innehåll

Bygg din egen steadycam


vetgirig

Recommended Posts

[citat=gorse]Jag funderar på att göra handtaget skjutbart i höjdled så det går snabbt att finsjustera balansen efter vilken kamera man har. Jag har just kapat till ett järnrör... Hur lång ungefär har ni gjort era?[/citat]

 

Mitt alum. rör är drygt 73 cm. Standardskruvar för att hålla fast kameran är väl vanliga M6.

 

Edit: glöm ej att klistra en mjuk gummiplatta under kameran, har skrapat upp min allt för många gånger.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

[citat=vetgirig]Tänk vad enkelt det låter:

 

http://www-2.cs.cmu.edu/~johnny/steadycam/[/citat]

 

Hade tänkt bygga en sån, men finns verkligen såna där rör man behöver i Sverige? Har frågat hos min välsorterade järnaffär och de hade inte såna rör. Har dock inte kollat hos nån rörmokare. Nån som vet var såna finns?

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv är jag i byggar-tagen och skall försöka mig på att replikera något i stil med en GlideCam 2000. Känns inte omöjligt. Vi får se hur det går. Material brukar ju vara lite knepigt att få tag på men har en kompis som jobbar som nån chef på ett företag som sysslar med industriservice så han torde kunna fixa fram det man behöver :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]Mitt alum. rör är drygt 73 cm. Standardskruvar för att hålla fast kameran är väl vanliga M6.[/citat]

 

Skruven du ska ha är en

UNC gängad 1/4 tum. (6,35 mm)

 

eventuellt, på gamla kameror finns en lite grövre skruv.

UNC 3/8 tum (9,52 mm)

 

http://www.sifvert-skruv.se finns det skruv.

 

Annars kan du kolla med någon bilmek som skruvar amerikanare, ofta tumstorlekar på skruvar där..

Länk till kommentar
Share on other sites

Har precis byggt en steadicam själv av ett enbent stativ. Lyckades få bort stativhuvudet - trä på en hantelvikt - fixera den längst ned med vävtejp och sedan montera på huvud o kamera. Fungerar helt ok men ja kan inte få till riktiga åkningar... kan ni det med era byggen? Kameran blir bra mkt mer stabil (mkt mer) men duger inte riktigt till att åka med ändå.

 

Har precis kollat på glidecam 2000 pro videoklipp o måste säga att me den kan man få till det:

http://www.glidecam.info/gcMediaPlay.php?file=media/mov/sm/glidecam_2000pro_oper.mov

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, kollade på de videoklippen själv och bestämde mig därefter för att försöka bygga en replika. Den ser som sagt verkligen ut att vara grym om man väl får den balanserad korrekt (vilket säkerligen kan ta en stund misstänker jag). Men deras videor är ju bra ;)

 

Sen krävs det säkerligen en hel del övning innan man får till åkningarna lika bra som de gjort. Det mesta ligger ju trots allt hos operatören, att gå mjukt och så vidare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DeCaf]Jo, kollade på de videoklippen själv och bestämde mig därefter för att försöka bygga en replika. Den ser som sagt verkligen ut att vara grym om man väl får den balanserad korrekt (vilket säkerligen kan ta en stund misstänker jag). Men deras videor är ju bra ;)

 

Sen krävs det säkerligen en hel del övning innan man får till åkningarna lika bra som de gjort. Det mesta ligger ju trots allt hos operatören, att gå mjukt och så vidare.[/citat]

 

Det är ju riktiga härliga åkningar! Men sen kostar ju den en slant, men det ligger nog i mkt i det som du säger att man måste lära sig o sköta den...

 

Lycka till me bygget!

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow! Jag blir också riktigt sugen på att bygga en egen stedicam nu! Funderar på att man kan liksom köpa ett kullager, stoppa en pinne genom det, borra små hål i vardera äne av kullagret, sätta fast små pinnar i dom, fästa pinnarna på en rektangulär ram i samma diameter som kullagret och sen sätta ett handtag på ramen eller nåt sånt. Så man får en ritigt fri rörelse på pinnen från handen! Och sen så sätter man såklart en tyngd länst ner och ett skruvhuvud längst upp på nån platta som man kan justera fram och tillbaka. vad tror ni om detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det låter nog lite enklare än vad det är. Du lär behöva 4 st kullager minst skulle jag tro. Ett som sitter direkt på pinnen för panoreringsrörelsen, ett på var sida om det kullagret som ramen till handtaget sitter i (för tilt rörelsen) samt ett sista mellan handtag och handtagsinfästningsramen (det var ett långt ord), för lutningsrörelsen.

 

Det kluriga här känner jag är hur man fäster kullagren för tilt-rörelsen vid det andra kullagret. Någon som har några idéer här? Får ju vara ett ganska rejält lager om man ska kunna borra hål och gänga och skruva i en axel på var sida om det känns det som. Kanske finns några redan färdiga liknande konstruktioner att införskaffa? Annars får man nog försöka tillverka nåt slags "hus" av ett metallblock som man kan sätta lagren i misstänker jag.

 

Jag tror inte att någon led klarar sig utan kullager här med tanke på att det verkligen behövs så friktionsfri och smidig rörelse som möjligt åt alla håll.

 

Vad gäller tyngder och kamerainfästningar så tror jag det är viktigt att även dessa går att justera åt samtliga riktningar med tanke på hur viktigt det är att ha en väldigt välbalanserad anordning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Låter kanske lite svårare nu, men jag såg en bra lösning på en steadycam som hade liksom en metallramviktöver kullagret på nåt mystiskt sätt men det måste finnas bättre sätt! Själv tycker jag att det görs aldeles för få kompatibla kullager som går att använda till något. som du säger så borde det finnas något redan ibyggt kullager.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Det går inte att borra i lagerbanor på kullager. Däremot går det att göra anordningar som man skruvar fast lagren i, och dessa annordningar kan man fästa saker i.[/citat]

 

Clas Ohlson har kullager i hållare som man lätt borde kunna förse med ett handtag. Därefter behöver man ett alurör som passar i mittenhålet, och ett stativhuvud på detta med bra fästanordningar. Bottenplatta a la Glidekcam2000 och kanske bättre viktsystem, med skruv/låsbara viktinställningar. Man kan tex köpa ett billigt stativ, skrota det och plocka delar.

 

Helst skulle man vilja ha en vätskedämpad centrumaxel... Typ en kolvstång nerstucken i en oljefylld rörförslutning. Likt en Ceraniframgaffel (om någon vet vad det är =) Så kameran står typ still vertikalt trots att man hoppar upp och ner på t ex discogolv. :) Med rätt viskositet på oljan, kanske?

 

 

 

Hittade inget sätt att foga in en länk på smidigare sätt, men här är Clas ohlsons kullager:

 

http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=2BEAA69EC2E1471A8DEF955C4AC9888D805645&CatPath=Eq0q163q244q408&VMAction=&CampPath=Eq0&IsCampaign=N&NoCache=1%2F23%2F2006+10%3A22%3A38+AM#q

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Har hört talas om en bräda med kameran i ena änden, lite motvikt i den andra och några snören att hålla i. Sedan är det bara att springa framåt, en åkning alltså. Faktiskt kommer visst denna extrema konstruktion från någon berömd filmmakare, vet inte vem.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

[citat=ti]Här är min sled. Armen är och vesten är klara, bara små justering som väntar på armen. Armen är byggt för att klara 23+kg. Nästan månad ska jag byta ut 'the post' och 'gimbal' sen blir det klart med 'the sled'.[/citat]

 

Cool. Den ser fantastiskt fin ut. Fan va inspirerad jag blir.

Frågor: Är du färdig med bygget? Kommer du att hyra ut den?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...